MÁV FKG: értékteremtés a Jászságban

2014. május 9. péntek, 12.33 / Utolsó módosítás: 2014. augusztus 15. péntek, 20.00
Saját fejlesztésben és munkával készült el a darus vasúti jármű

Felavatták a MÁV FKG Kft. saját fejlesztésű és gyártású darus vasúti járműszerelvényét 2014. január 16-án, Jászkiséren. A sikeres fejlesztést a felépítmény-karbantartással és gépjavítással foglalkozó MÁV-leányvállalat és több hazai vállalkozás dolgozóinak munkája tette lehetővé. Közel két évtizede először készültek Ganz forgóvázzal működő járművek Magyarországon.

Hatékonyság a pályakarbantartásban és -felügyeletben

A korszerű jármű a jelenleg üzemelő hasonló eszközök műszaki színvonalát jelentősen meghaladja. 160 tonna vontatmányt tud továbbítani és tíz dolgozó szállítására képes. Megengedett sebessége 100 km/óra, motorja a legszigorúbb környezetvédelmi követelményeknek is megfelel. A szerelvényt két daru teszi alkalmassá hosszabb sínszálak és nehéz pályaszerkezetek emelésére, rakodására. A járműre hótoló, vasúti aljak rakodására is használható rönkfogó adapter és bozótirtó adapter szerelhető. Sínek és nagyobb vasúti felépítményi anyagok rakodását segítő tartozéka az emelőgerenda.

Magyar fejlesztés, magyar beszállítókkal

A vontatójármű LENCSE 001 sorozatjelét tervezője, Lencse József neve után kapta. Az alváz és a járművek felépítménye a MÁV FKG Kft. saját tervezésében, gyártásában készült. A hótoló adapter Bátonyterenyéről származik, a jármű üvegezése salgótarjáni. A vontatójármű hidraulikus meghajtású forgóvázát a GANZ Motor Kft. szállította.

Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár kifejtette: „A fejlesztési minisztérium folyamatosan keresi a nagy múltú kötöttpályás járműgyártás és fejlesztés megerősítését, a munkahelyek megőrzését, számuk gyarapítását szolgáló lehetőségeket. Több vállalat komoly mennyiségben állít elő ma is hazai munkaerő alkalmazásával vasúti eszközöket és alkatrészeket. A korábbi magyar gyártókapacitások legalább részleges újjáépítése a jövő fontos feladata lehet. A MÁV FKG eredményein túl ebbe az irányba mutat a MÁV Gépészet korszerű IC kocsik gyártását célzó projektje is.”

Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta: „Büszkék vagyunk arra, hogy saját gyártásban, saját munkaerővel és saját szakmai tudásra alapozva elkészült járművet avatunk. A folyamatos fejlesztéseken túl fontos a meglévő pálya állapotának óvása karbantartással, szakszerű felügyelettel, ebben komoly szerepe van a MÁV FKG Kft.-nek és a korszerű technológiáknak. Magyarország egyik legnagyobb munkáltatójaként vállalatcsoportunk célja a munkahelyek megőrzése, a foglalkoztatás biztonságának garantálása a Jászságban és országszerte.”

Dobos Attila, a MÁV FKG Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: „Egy vállalkozásnak akkor biztos a jövője, ha olyan jövedelemtermelő képességgel rendelkezik, melyben jelen van a folyamatos innováció, és ehhez adott a szükséges megrendelői háttér. A MÁV FKG Kft-nél mindennek meglétét a most elkészült járműszerelvény is jól példázza.”

Stabil foglalkoztatás a Jászságban és országszerte

A MÁV FKG Kft. a MÁV Zrt. 100 százalékos tulajdonában álló, legnagyobb pályavasúti leányvállalata. A jászkiséri központú, az országban 23 telephellyel rendelkező pályakarbantartó cég jelentős hatékonyságjavulást ért el az utóbbi években, számos, korábban alvállalkozó által végzett munkát visszaszervezve. Stabil munkáltatóként országszerte 1500 embert foglalkoztatnak, immár 300 szezonális dolgozójuk többségének is egész évi munkát biztosítanak. Jászkiséri üzemükben a második műszak bevezetésével több mint 300 főre bővítették a munkavállalói létszámot.

A vállalat dolgozói által az utóbbi két évben kifejlesztett forgóvázas darus jármű és a hozzá tartozó darus pőrekocsi jelentős hatékonyságjavulást hoz már a közeljövőben a pályaépítésben, -karbantartásban és -felügyeletben. Az átadott prototípuson kívül idén májusig további három szerelvény készül el Jászkiséren.

Háttérinformációk a MÁV FKG Kft.-ről

A MÁV FKG Kft. a MÁV leányvállalataként mintegy 7000 kilométeres vágányhálózat karbantartási, felújítási munkáit végzi. 2013-ban kiemelkedő eredményeket ért el a vállalat, melynek tevékenysége kiterjed – vasúti pályák felújításán, karbantartásán túl – vasúti pályafenntartó gépek üzemeltetésére valamint vasúti munkagépek javítására, gyártására. A vállalat 2013-ban egyebek közt 31,9 km-nyi vágányátépítést, 84 útátjáró átépítést, 49 kitérő cserét, 1815 km-en nagygépes vágányszabályozást, 2413 kitérő nagygépes szabályozást végzett. Továbbá 47,8 km síncsere, 63 000 darab alj cseréje, 285 000 vasbeton alj furatjavítás, közel 1000 hídgerenda csere és 2000 nm hídszigetelés felújítás is a munkái közé tartozott. Az alaptevékenység mellett nagy hangsúlyt fektetnek vasúti munkagép karbantartásra, gyártásra. Magyarországon jelenleg egyetlen szolgáltatóként megszerezték a vasúti munkagépekre vonatkozóan a „karbantartásért felelős szervezet” ECM tanúsítást. A társaságnál 1987-ig nyúlik vissza a vasúti munkagép fejlesztés és gyártás hagyománya. Kezük alól egyebek közt ágyazatrendező, építőgépek szállítására alkalmas jármű, hídvizsgáló jármű, aláverőgép, betonozó szerelvény, bozótirtó jármű, ágyazatkotró, vágányszabályozó, rostaalj szállító kocsi került már ki. Legutóbb 2010-ben a 4-es metró építéshez kapcsolódóan alakítottak ki két korszerű tehervágány-gépkocsit, pótkocsikkal és műhelykocsival. Folyamatosan gyártanak rugózott pótkocsikat is. Új, szintén saját fejlesztésű, TVG-hez kapcsolható pótkocsijuk a korábbi konstrukciónál háromszor nagyobb sebességre képes. Ugyancsak Jászkiséren végzik pályafenntartási és felsővezeték-szerelő gépek nagyjavítását.