Már több mint két és fél milliószor választották az utasok az internetes jegyvásárlást

2014. május 9. péntek, 12.33 / Utolsó módosítás: 2014. augusztus 15. péntek, 20.32

A MÁV-START internetes jegyértékesítési rendszerén mára, több mint két és fél milliószor történt vasúti menetjegy vagy valamilyen pótjegy, helyjegy vásárlása, ami közel négymillió utazást jelent. Jelenleg csaknem százezren használják rendszeresen a vasúttársaság honlapján keresztül elérhető felületet, országosan 63 vasútállomáson, 113 olyan automata áll az utasok rendelkezésére, ahol át lehet venni az internetes jegyeket. A legújabb automatákat a múlt héten helyezte üzembe a MÁV-START a kelenföldi pályaudvaron, ahol hat darab menetjegyvásárlásra és interneten kifizetett menetjegyek átvételére is alkalmas gép állt forgalomba.

Az internetes jegykiadó automatákat Budapesten használják a legtöbben, országos szinten a tranzakciók több mint felében a fővárosban történik a jegyek kinyomtatása. A Keleti pályaudvar automatái a legkihasználtabbak, vidéken ez Debrecenről, Győrről és Miskolcról mondható el. A belföldi viszonylatok közül a Budapest és az InterCity-vonatokkal elérhető nagyvárosokba utazók vásárolják a legtöbb menetjegyet az interneten, nemzetközi szinten Bécs, München, Prága és Zürich célállomásai a legkedveltebb úticélok. Belföldi utazásnál átlagosan háromezer forintot szoktak egy alkalommal fizetni az utasok, de előfordul – ha többen utaznak együtt, vagy bérletet váltanak – hogy tizenötezer forint feletti a vásárlás értéke.

Jelentős lépésnek számított a rendszer fejlesztésében az otthoni jegynyomtatás, valamint az InterCity- és gyorsvonatok esetében a mobiltelefonon vagy laptopon bemutatható QR-kódok bevezetése. Ez még gyorsabbá és kényelmesebbé tette a szolgáltatás használatát, valamint az eddigiekhez képest későbbi időpontban is ráérnek az utasok a pályaudvarokra kimenni a vonatok indulásához. Tovább ösztönözte ennek a lehetőségnek a használatát, hogy 2013 júliusától a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium döntése értelmében minden az interneten megvásárolt és otthon kinyomtatott, vagy elektronikusan bemutatott QR-kódos menetjegyet három százalékkal olcsóbban vehetnek meg az utasok. Az intézkedés jelentősen növelte ennek a funkciónak a kiválasztását, valamint az aktív felhasználók száma is emelkedett. Az összes vásárlási adatot tekintve, az otthon nyomtatott jegyek aránya harminc százalék.
 

Háttér-információk az internetes jegyértékesítésről, a rendszer fejlődéséről

A MÁV-START 2008 óta biztosítja az internetes jegyvásárlás lehetőségét, aminek segítségével jelentősen csökkenthető a legforgalmasabb időszakokban a várakozási idő a pénztáraknál, valamint akár otthon is kinyomtathatóak a menetjegyek. Kezdetben még csak a belföldi menetjegyeket és bérleteket, valamint InterCity-pótjegyeket és helyjegyeket lehetett kifizetni bankkártya segítségével, 2010-től  nemzetközi vasúti menetjegyek is választhatóak. A 2011-es év fejlesztése volt az interneten, a vásárláskor történő számlaigénylés, online jegyvisszaváltás és az otthoni jegynyomtatás biztosítása. 2012 májusától a teljes árú belföldi menetjegyek és az InterCity pótjegyek és helyjegyek, mobiltelefonok egyenlegének terhére is megválthatóak lettek. Ugyanennek az évnek a végétől az InterCity- és gyorsvonatok esetében nyílt lehetőség a jegyek QR-kódjának a fedélzeten történő bemutatására, melyek így semmilyen nyomtatást nem igényelnek. A tavalyi évben bővült a jegyátvételi pontok száma, a MÁV-START által Budapest elővárosába telepített 47 jegykiadó automata alkalmas az interneten megvett jegyek kinyomtatására is. A vasúttársaság online jegyértékesítési rendszere a www.mav-start.hu oldalon keresztül érhető el, egy egyszeri regisztráció szükséges az igénybevételéhez. Automatából történő jegyátvételnél a vásárláskor kapott tíz számjegyű kódot szükséges az automata érintőképernyőjén keresztül beírni a meghatározott felületen, ennek következtében nyomtatja ki a gép a jegyeket, és a rendszeren keresztül igényelt számlát.

Budapest, 2014. március 31.

MÁV-START Zrt.