Magyar-orosz vasúti csúcstalálkozó Jekatyerinburgban

2014. szeptember 5. péntek, 16.42 / Utolsó módosítás: 2014. szeptember 5. péntek, 16.44
­Vlagyimir Jakunyin, az Orosz Vasutak elnöke Dávid Ilonával tárgyalt

A vasúti fejlesztésekről, a forgalom vasútra tereléséről, a záhonyi logisztikai szolgáltatások kibővítéséről és a Transzszibériai Szállítások Koordinációs Tanácsa (TSZKT) európai vasúti árufuvarozási korridorok (RFC) tanácsadó testületeivel való kapcsolatfelvételéről tárgyalt Vlagyimir Jakunyin, az Orosz Vasutak elnöke és Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a TSZKT 23. plenáris ülésén, az oroszországi Jekatyerinburgban.

Dávid Ilona és Vlagyimir Jakunyin tárgyalásaDávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója kétoldalú megbeszélést folytatott Vlagyimir Jakunyinnal, az Oroszországi Vasutak (RZSD) – tisztségében újabb három évre megerősített – elnökével. A találkozón a két elnök egyetértett abban, hogy a politikai helyzettől függetlenül a résztvevő országok, így Magyarország érdeke is a vasút fejlesztése és minél nagyobb áru- és személyforgalom vasútra terelése. A csúcstalálkozót a Transzszibériai Szállítások Koordinációs Tanácsa szeptember 4-5. között, Jekatyerinburgban zajló 23. plenáris ülésének szünetében tartották, csütörtökön.

A kétoldalú találkozón kiértékelték a MÁV és az RZSD által megalapított közös munkacsoport eddigi munkáját és az együttműködés fejlesztése mellett szálltak síkra. A következő, novemberre tervezett munkacsoport ülés napirendi pontjai közé kiemelt feladatként felveszik a záhonyi logisztikai szolgáltatások körének kibővítési tervét, ezen belül egy esetleges Ro-La terminál megépítésének lehetőségeit.

A tárgyaláson Dávid Ilona kitért az IC+ kocsik fejlesztése révén a vasúti járműgyártás magyarországi újjáélesztésére. Vlagyimir Jakunyin reakciójában ígéretet tett arra, hogy az orosz vasút személyszállító leányvállalata megvizsgálja az IC kocsigyártás területén kínálkozó lehetőségeket, s ennek első lépéseként a berlini InnoTrans kiállításon megtekintik a MÁV-START által fejlesztett IC+ személykocsikat. Az RZSD a növekvő forgalomra számítva nagy mennyiségű gördülőállomány beszerzését tervezi hosszú távú stratégiájában.

A megbeszélés során kitértek arra, hogy a MÁV eljár az európai vasúti árufuvarozási korridor (RFC) 6-os folyosó Irányító Testületénél annak érdekében, hogy a TSZKT vezetői meghívást kapjanak a következő Tanácsadó Testületi ülésre, hogy kialakulhasson a keleti és nyugati árufuvarozási korridorok együttműködése az árufuvarozás fellendítése érdekében.

A két, kontinentális hatókörű vasúti szervezet kapcsolatfelvételének fontosságát Dávid Ilona már tegnapi előadásában is hangsúlyozta a TSZKT plenáris ülésén: „a TSZKT fontolja meg az európai vasúti árufuvarozási korridorok (RFC) tanácsadó testületeivel való kapcsolatfelvétel lehetőségét, amelyet a MÁV Zrt. teljes mértékben támogatni fog.”  Továbbá kiemelte: Magyarország Ázsia és az Európai Unió közötti egyik összekötő kapocsként eddig is aktív szerepet vállalt az uniós árufuvarozási korridorok létrehozásában. Tavaly a MÁV irányításával kezdte meg működését az Európai Unió 7-es számú vasúti árufuvarozási folyosója. Hazánk Franciaországgal, Spanyolországgal, Olaszországgal és Szlovéniával közösen részt vett a 6-os számú korridor létrehozásában is. Az RFC folyosók kialakítása nemcsak az EU versenyképes vasúti közlekedési hálózatának megteremtésében lehet sikertörténet, hanem összekapcsolva a transzszibériai vasútvonalakkal egy kontinenseken átnyúló együttműködésre nyílhat lehetőség.

Ezenkívül Dávid Ilona beszélt a tavaly novemberben, Budapesten rendezett 22. TSZKT plenáris ülés célkitűzéseiről és megvalósulásukról. Tegnapi előadását a MÁV-csoport harmadik éve tartó, stabil működési és finanszírozási pályára állításának bemutatásával zárta.

Az Ázsia és Európa közötti, a transzszibériai útvonal igénybevételével megvalósuló vasúti fuvarozások volumenének növelésére és koordinálására hivatott szervezet, a Transzszibériai Szállítások Koordinációs Tanácsa Oroszország negyedik legnagyobb városában, a két kontinens határvonala mellett fekvő Jekatyerinburgban tartja 23. plenáris ülését. A kétnapos konferencián a MÁV-csoport küldöttsége mellett 23 ország több mint 100 vállalatának – például európai és ázsiai vasúttársaságoknak, tengeri fuvarozóknak, kikötőknek és szállítmányozóknak, valamint közigazgatási szervezeteknek – képviselői vannak jelen.

 

Háttérinformáció

A Transzszibériai Szállítások Koordinációs Tanácsa üzleti tevékenységet nem végző nemzetközi szállítási szövetség, melyet 1993-ban alapított az Oroszországi Föderáció Vasútügyi Minisztériuma (a 2003-as reform óta RZD: Oroszországi Vasutak), a Deutsche Bahn (DB AG), az Európai Transzszibériai Fuvarozók és Szállítmányozók Szövetsége (GETO) és a Koreai Nemzetközi Árufuvarozók Szövetsége.

A TSZKT célja, hogy tranzitforgalmat és külkereskedelmi áruforgalmat biztosítson a transzszibériai vasútvonal számára; koordinálja a transzszibériai vasútvonalon nemzetközi árufuvarozást végző vállalatok tevékenységét annak érdekében, hogy az Oroszországi Vasutak infrastruktúrájának használatával biztosítsa az áruk magas színvonalú célba juttatását és a gazdasági kapcsolatok fejlesztését Délkelet-Ázsia, a Távol- és a Közép-Kelet, Közép-Ázsia és Európa országai között. A Tanácsnak 105 tagja van 25 országból, a MÁV Zrt. 1996 óta tag.

A Tanács tavaly novemberben, Budapesten tartotta a 22. plenáris ülését, amelyen 25 ország több mint 250 delegáltja, köztük a MÁV Zrt. tárgyalt a transzszibériai áruszállítási folyosó működéséről és modernizációjáról, valamint a konténeres fuvarozások hatékonyságának növeléséről. A konferencia budapesti megrendezése fokozottan ráirányította a figyelmet a magyarországi tranzitálási és logisztikai lehetőségekre.

Jekatyerinburg-Budapest, 2014. szeptember 5.

MÁV Magyar Államvasutak Zrt.