Korszerűbb pálya, pontosabb személyvonatok, növekvő bevétel az átmenő teherforgalomból

2014. szeptember 3. szerda, 17.28
A KTE és a XVI. Pályafenntartási Konferencia

A vasúti közlekedés részarányának növelése a fenntartható közlekedés egyik alapvető feltétele. Mindez csak korszerű vasúti infrastruktúra építésével és üzemeltetésével érhető el, ahogy a vonatok gyors és menetrendszerű vasúti közlekedésének is az egyik alappillére a kiváló minőségű pálya. Szeptember 3-5-ig, Debrecenben a Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) és a MÁV Zrt. közös szervezésében rendezik meg a XVI. Pályafenntartási Konferenciát, amelyen a megrendelő, üzemeltető, kivitelező, mérnök, hatóság és számos szolgáltató vitatja meg a pályaépítés és fenntartás előtt álló kihívásokat.

A konferencia mottója: „Egy lépéssel előrébb” – ezzel a szervezők az előttük álló fokozatos és állandó fejlődésre irányuló elhivatottságot kívánják kifejezni. Emellett a résztvevők kiemelt figyelmet szentelnek a vasúti pálya karbantartási stratégiájára is.

A pályafenntartási konferenciát háromévente szervezik meg. Ebben az időközben a XXI. századi technológia komoly fejlődésen megy keresztül, ezeknek az új eljárásoknak, berendezéseknek és vasúti rendszereknek bemutatására szolgál az idei konferencia.

A közel háromszáz résztvevőt Kósa Lajos, Debrecen polgármestere köszöntötte, ezt követően Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter tartott előadást. A kormány által nemrégiben elfogadott Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégiáról szólva Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter elmondta: óriási eredmény, hogy hazai viszonylatban elsőként összközlekedési forgalmi modell készült, amelynek szerves részét képezik a vasúti alágazat fejlesztési-, karbantartási és pályafenntartási kérdései. A tárcavezető hozzátette: a vasúti infrastruktúra korszerűsítése és fejlesztése emberpróbáló feladatokat tartogat az ágazati szereplők számára, de a Stratégiának köszönhetően átgondolt, megalapozott sorvezető áll rendelkezésre ehhez a munkához.

Pál László, a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettese átfogó kitekintést adott a jövőbeli fejlesztési tervekről és a pályavasúti üzemeltetéshez szükséges ingatlanok vagyonrendezéséről. Az egységes európai vasúti térség létrehozásáról szóló 2012/34/ EU irányelvben („recast”) foglaltak teljesítésével kapcsolatban Pál László ismertette, hogy a MÁV Zrt. vasúti infrastruktúrafejlesztésre vonatkozó stratégiája, egyebek mellett, tartalmazni fogja a MÁV Zrt. hosszú távú pályaműködtetési céljait, a diszkrimináció mentesség feltétlen biztosításával hangsúlyozottan veszi figyelembe a személyszállítási közszolgáltatás feltételeit, valamint az árufuvarozási korridorok működtetésére vonatkozó EU-s rendelkezéseket. A pályaműködtetési stratégiát várhatóan az év végéig készíti el a vasútvállalat.

 A MÁV pályavasúti szakterületeinek vezetői többek között a szűk pályakeresztmetszet felszámolási programról, a sín-, pályaállapot vizsgálatokról és karbantartásokról, a vágányzárak tervezéséről, valamint az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszerről és az új generációs távközlési módszerekről tájékoztatják a hallgatóságot. A háromnapos tanácskozáson a MÁV-csoporton kívül számos állami szervezet és magánvállalat képviseli a vasúti ágazatot: többek között a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., a Nemzeti Közlekedési Hatóság, a Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft., az ÖBB Infra AG, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem. A második napon a vasútépítő- és szolgáltatóvállalatok szakmai gépbemutatójára kerül sor a debreceni pályaudvaron. A konferencia szakmai ajánlások elfogadásával zárul pénteken.

Debrecen, 2014. szeptember 3.