Hatékonyság a vasúti pályakarbantartásban

2014. július 29. kedd, 00.00 / Utolsó módosítás: 2014. augusztus 15. péntek, 20.20
Stabil foglalkoztatást biztosít a saját körben végzett gépfelújítás és -gyártás

A vasúti pálya és felsővezeték karbantartását segíti az a két univerzális vasúti darus jármű, amely a MÁV FKG Felépítménykarbantartó és Gépjavító Kft. jászkiséri üzemében kapott új motort és korszerű emelőszerkezetet. Emellett a nyáron a MÁV FKG saját fejlesztésű darus pályamunkagépének újabb két példánya is elkészült, a helyi dolgozók munkájával – erősítve a foglalkoztatás stabilitását.

Két univerzális vasúti darus jármű komplex felújítását végezték el Jászkiséren a MÁV FKG munkatársai. A járművek sikeresen szerepeltek a hatósági szemlén, és megkapták a munkába állásukhoz szükséges engedélyeket, így a két munkagép a jövőben a pályaépítők és -karbantartók munkáját segít. A jászkiséri székhelyű, országszerte huszonhárom telephellyel rendelkező MÁV FKG a MÁV Zrt. – százszázalékos tulajdonában álló – legnagyobb pályavasúti leányvállalata. A Jászság egyik stabil munkáltatójaként országosan mintegy 1500 dolgozót foglalkoztató cég végzi a több mint hétezer kilométernyi vágányhálózat karbantartási- és felújítási munkálatait. Emellett a vállalat tevékenységi körébe tartozik a vasúti pályafenntartó gépek üzemeltetése, valamint vasúti munkagépek felújítása és gyártása is.

Saját fejlesztésű munkagépek, megújuló vasúti pálya

Az UDJ-010 és UDJ-044-es pályaszámú járművek mostani generáljavításakor korszerű és megbízható Deutz-TCD 2013 L06 2V típusú motorra cserélték a régieket, az elavult emelőszerkezet helyett pedig már modern és nagyobb teherbírású, rádió-távvezérléses Palfinger PK 70023 EH daruk végzik a nehéz tárgyak emelését.

A MÁV-leányvállalat az egyetlen cég az országban, amely a vasúti munkagépekre vonatkozóan karbantartásért felelős szervezetként ECM tanúsítással is rendelkezik. Sikeres fejlesztése eredményeként 2014 januárjában bemutatta saját fejlesztésű és gyártású darus vasúti járművét, amely tervezője, Lencse József után a LENCSE001 sorozatjelet kapta. A jármű jelentősen meghaladja a jelenleg üzemelő hasonló eszközök műszaki színvonalát, 160 tonnányi vontatmány és tíz dolgozó egyidejű továbbítására képes. A hosszabb sínszálak és a nehéz pályaszerkezet emelését, rakodását a járműszerelvény két daruja segíti. Emellett cserélhető adapterei segítségével hótolóként, vagy a vasúti aljak rakodására is alkalmas rönkfogóként, továbbá bozótirtóként is használható. A prototípuson kívül az év elején még egy, majd a nyáron további kettő jármű készült el a jászkiséri szerelőcsarnokban.

MÁV-csoport – középpontban az utas 

A vasúti közlekedés vonzóbbá tétele és szolgáltatásainak folyamatos fejlesztése kiemelten fontos a MÁV számára. Egyebek közt a közelmúltban beszerzett új, modern, légkondicionált, alacsonypadlós motorvonatok forgalomba állásának, az ütemezett vonalfelújítások nyomán lerövidülő menetidőnek, a P+R parkolóknak, valamint a szolgáltatások fejlesztésének köszönhetően egyre több utas dönt úgy, hogy autója helyett a vonatközlekedést választja. Ezen felül a vasúttársaság aktívan támogatja a hazai járműfejlesztést is: a MÁV FKG Kft. saját tervezésű és kivitelezésű vasúti munkagépei mellett a MÁV-START Zrt. szolnoki járműjavító üzemében készült el az a két, elsősorban a belföldi forgalom számára tervezett, terjesen magyar fejlesztésű IC+ kocsi, amelyek akár a német vagy osztrák vasutak 200 km/órás sebességű pályáin is bizton megállják majd a helyüket.

MÁV FKG – karbantartás és innováció hatékonyan, nyereségesen

A MÁV FKG Kft.-nél 1987-ig nyúlik vissza a vasúti munkagép-fejlesztés és -gyártás hagyománya. Készítettek már ágyazatrendezőt, építőgépek szállítására alkalmas járművet, hídvizsgáló járművet, aláverőgépet, betonozó szerelvényt, bozótirtó járművet, ágyazatkotrót, vágányszabályozót és rostaalj szállító kocsit, továbbá az M4-es metró építéséhez kapcsolódóan két korszerű tehervágány-gépkocsi pótkocsikkal és műhelykocsival való kialakítása is a MÁV FKG nevéhez fűződik. Kínálatukban a rugózott pótkocsik ugyancsak megtalálhatók: új, szintén saját fejlesztésű, TVG-hez kapcsolható pótkocsijuk háromszor nagyobb sebességre képes mint a korábbi konstrukció. Jászkiséren végzik a pályafenntartási és felsővezeték-szerelő gépek nagyjavítását is.

A MÁV FKG legutóbb befejezett nagy pályakarbantartási-felújítási munkáját a Püspökladány–Biharkeresztes vasútvonal Berettyóújfalu–Mezőpeterd állomások közötti szakaszának felújítása során végezte, a megújult pályát július 18-án helyezték forgalomba. A korszerűsítésnek köszönhetően csökkent a menetidő: a korábbi 20, 40 és 80 km/órás sebességkorlátozások helyett az állomásközben 100 km/órás sebességgel közlekedhetnek a vonatok.