Budapest-Kelenföld – Székesfehérvár – Boba vasútvonal átépítése I/1. ütem

2011. december 22.
Kivitelezés kezdete: 2009. március Projekt összköltsége: 129 milliárd Ft. Projekt várható befejezése: 2014. június

A Lyon – Trieszt / Koper – Ljubljana – Budapest – Ungvár – Lvov – Moszkva vasúti tengely (6. számú TEN-T prioritásos tengely) fontos szerepet játszik Európában. Összeköti Magyarországot a Földközi-tengerrel, illetve Kelet-Európával, továbbá jelentős tranzitútvonalként is funkcionál. E folyosó része a Székesfehérvárt Budapesttel összekötő vasútvonal. A folyosó fejlesztését, illetve a hálózatok átjárhatóvá tételét az Európai Unió kiemelten támogatja.

Nemzetközi jelentőségén túl a belföld forgalomban is fontos szerepe van, hiszen Budapesthez közeli szakaszain erős elővárosi forgalom zajlik, továbbá ezen a vonalon lehet eljutni a Balatonhoz, amely nyáron jelentős forgalmat bonyolít le.

Az I/1. ütem az alábbi elemeket tartalmazza:

Ø     Bp.- Kelenföld – Tárnok vágányépítés

Ø     Tárnok – Székesfehérvár vágányépítés

Ø     Bp.- Kelenföld – Székesfehérvár biztosítóberendezési munkák

Budapest-Kelenföld (bez.) – Tárnok (bez.) vonalszakasz átépítése

Budapest-Kelenföld állomáson I-VI. vágányok teljesen, a többi részlegesen kerül megújításra.

A szakaszon új második vágány kerül kiépítésre, az állomásokon, és megállóhelyeken sk+55 cm magas, külön szintben megközelíthető peron fog épülni. Budafok-Albertfalva, és Érd-alsó állomások megszüntetésre kerülnek, helyükön megállóhelyek fognak létesülni. Tárnok állomáson átépítésre kerül a felvételi épület, és P+R parkolók kerülnek kialakításra. A műtárgyak felújítása, továbbá a felsővezeték rendszer átépítése is része a munkáknak.

A rehabilitáció eredményeképp Bp.-Kelenföld és Nagytétény között – ahol a vágánygeometria engedi – 120 km/h, Nagytétény és Velence között pedig 160 km/h lesz a megengedett sebesség, a tengelyterhelés pedig 225 kN-ra fog nőni.

Kelenföld és Tárnok állomásokon megkezdődött a projekt kivitelezése.

Kivitelezés várható befejezése: 2013. december 30.

Tárnok (kiz.) – Székesfehérvár (kiz.) vonalszakasz átépítése

Az állomásokon és megállóhelyeken sk+55 cm magas, külön szintben megközelíthető peron fog épülni. A szakaszon 56 műtárgy kerül felújításra, illetve kiépítésre. Továbbá a felsővezeték rendszer átépítése is része a munkáknak.

Dinnyés állomás megszüntetésre került, helyén forgalmi kitérő került kialakításra. Új, a településhez közelebb található Dinnyés megállóhely létesítése történt meg.

Nagytétény és Velence között 160 km/h, Velence és Agárd között 120 km/h, Agárd és Székesfehérvár között 160 km/h lesz a megengedett sebesség, a tengelyterhelés pedig 225 kN-ra fog nőni.

Eddig átépült a Tárnok - Dinnyés szakasz nyíltvonali része, Martonvásár állomás teljes vágányhálózata, Gárdony állomás vágányhálózata, Dinnyés forgalmi kitérő, illetve Velence és Velencefürdő megállóhelyi épületek.

2012-ben történik meg a Dinnyés – Székesfehérvár szakasz és Kápolnásnyék állomás átépítése, Martonvásár állomásnál P+R parkoló és buszforduló kialakítása.

Kivitelezés várható befejezése: 2012. december 31.

Budapest-Kelenföld – Székesfehérvár vonalszakasz biztosítóberendezési munkái

Új egy központból irányítható biztosítóberendezési rendszer kerül kiépítésre a vonalon, a központ Martonvásáron kerül kialakításra.

Ezzel egy időben megújul a vizuális és a hangos utastájékoztatási rendszer is.

Jelenleg a kivitelezési munkák előkészítése zajlik, a helyszíni munkák várhatóan 2012 márciusában kezdődnek meg.

Kivitelezés várható befejezése: 2014. június 30.

Budapest-Kelenföld – Székesfehérvár vonalszakasz rehabilitációja az Európai Unió támogatásával, a KözOP keretein belül fog megvalósulni. /85% Kohéziós Alap, 15% Operatív Programon belüli hazai társfinanszírozás/

A fejlesztés beruházója a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.

További kapcsolódó fejlesztés:

Ø     I/2. ütem: Budapest-Ferencváros „C” elágazás – Székesfehérvár vonalszakaszon ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszer telepítése. A kivitelezés várhatóan 2012 és 2015 között valósul meg.