Budapest Nyugati pályaudvar rekonstrukciójának előkészítése
Projekt jelzőszáma: IKOP-2.1.0-15-2017-00042
Támogatás összege 1 067 854 800 Ft
A projekt megvalósításának kezdete 2017.10.01.
A projekt fizikai befejezésének határideje 2021.09.10.
Projekt célja
A Nyugati pályaudvar az ország és a főváros egyik legfontosabb pályaudvarának számít, ugyanis az IC és a belföldi távolsági forgalom mellett az elővárosi forgalomban is jelentős szerepet lát el, így a pályaudvarnak összetett feladat és szerepköre van. A MÁV hosszú távú személyszállítási koncepciója és marketing stratégiája ezen funkciók megőrzésével és továbbfejlesztésével számol, így a fejlesztési projekt célja az országos műemléki védettségű felvételi épülettel rendelkező pályaudvarhoz nem illő méltatlan állapotok felszámolása, a felvételi épület és környezetének felújításával, az intermodalitás feltételeinek megteremtésével, a pályaudvar területének városszerkezetbe való magasabb szintű integrálásával.
A Nyugati pályaudvar tervezett rekonstrukciója során a tervezési feladat magába foglalja a műemlék épület felújítási programjának kidolgozását, építészeti elemeinek helyreállítását, a teljes épület funkcióvizsgálatával, optimális helyiség gazdálkodással. A pályaudvar elfogadott engedélyezési terve szerint 18 peronos vágány létesül térszinti kialakítással, melyek közül négy csarnoki vágány. A csarnoki vágányok mintegy 40 m-el lerövidítésre kerülnek a körúti homlokzat előtt a tágasabb utasforgalmi előtér biztosítása érdekében. A térszinti gyalogos kapcsolatok és az aluljárórendszerrel való kapcsolatok ezen peremfeltételek mentén tervezendők meg a helyiségcsoportok funkcióvizsgálata és az épület környezete közlekedési kapcsolatai figyelembevétele alapján. A fő utasáramlás az átépített helyzetben is a Teréz körút felé irányul, de fontos a keresztirányú gyalogos kapcsolat vizsgálata is, kiemelten az állomás Podmaniczky utca felé történő kinyitása.
A Nyugati pályaudvar rekonstrukciójának célja, hogy egy megújult, modern fejpályaudvar jöjjön létre, mely hatékonyan és utasbarát módon szolgálhatja ki az utazóközönséget.
A fejlesztés célja olyan működő- és versenyképes vasúti közlekedés megteremtése, amely az alapvető utazási igényeket európai színvonalon képes kiszolgálni. A projektben szereplő fejpályaudvar egyben a budapesti kötöttpályás közlekedési rendszer csomópontja is (3-as metró, 4-es és 6-os villamos vonal). A Nyugati pályaudvar, mint fejállomás az ország legforgalmasabb elővárosi vasútvonalainak (70-es és 100-as vonal) végállomása. A fejlesztések az agglomerációs szolgáltatás javításán túl az érintett TEN-T vonalak távolsági személyszállítási kínálatának kedvezőbbé tételét is biztosítják.
A projekt fő feladatai:
- Tervpályázat előkészítéséhez szükséges dokumentumok elkészítése
- Tervezési-előkészítési munkák,
- Tervezésre vonatkozó nyílt közbeszerzési eljárások lefolytatása,
- Megvalósíthatósági tanulmány készítése,
- Projekthez szükséges engedélyek megszerzése,
- Projekt fizikai befejezése (záró kifizetési kérelem előkészítése)