A MÁV újra elemzi a lehetséges megoldásokat a kiszámítható közlekedésre a váci vonalakon

2013. október 11. péntek, 00.00 / Utolsó módosítás: 2014. augusztus 19. kedd, 11.47

Budapest, 2013. október 11. – A főváros egyik legnagyobb utasforgalmú, napi 180 vonatot érintő, az elővárosi közlekedés gerincét adó Budapest–Szob vasútvonal pályafelújítása, a váci vasútállomás átépítése során az utazóközönség rendszeres fennakadásokat tapasztalhatott az elmúlt napok vonatközlekedésében. A MÁV Csoport új megoldásokat keres az utazók által joggal elvárt, kiszámítható vasúti közlekedés mielőbbi helyreállítása érdekében. A felújítást a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. végzi. A fejlesztés az Új Széchenyi Terv keretében uniós források segítségével valósul meg. A személyszállító vasúttársaság az utasai szíves türelmét és elnézését kéri.

A felújítás vágányzári menetrendjének elkészítésekor alapelv volt a hivatásforgalmi célú utazás (munkába, iskolába járás) minél enyhébb megzavarása, azonban az elmúlt napokban sajnos több tényező is zavarta a vasúti utazást. A forgalmat biztosítóberendezési hibák, felsővezeték-szakadás, kábelvágás és gázolásos baleset is nehezítették. A MÁV Zrt. szakértői haladéktalanul megkezdték a vizsgálatokat, hogy megoldást találjanak a 70-es vonal menetrendszerűségének javítására, a késések gyakoriságának és mértékének csökkentésére a felújítási munkák idejére.

A MÁV és a MÁV-START a pályafelújítás ideje alatt a forgalom menetrendszerűvé, kiszámíthatóvá tételére több lehetőséget is vizsgál, köztük a szakaszos közlekedés bevezetését átszállással Vác-Göd és Budapest-Göd között, vonatpótló busz indítását, a kivitelezővel egyeztetett vágányáthelyezést a mielőbbi kétvágányú közlekedés érdekében, illetve egyes vonatok összekapcsolását és közös járatként közlekedtetését. A vasúttársaság keresi azt a megoldást, ami a legkevesebb kényelmetlenséget okozza az utasainak és a leginkább kiszámíthatóvá teszi a közlekedést.

Alapvetően fontos, ha egy biztosítóberendezésben hiba keletkezik, a biztonságos közlekedés ezen körülmények között is fenntartható legyen, azaz a legfontosabb a biztonság. Ilyenkor a hatósági utasításokban előírt fokozott biztonsági szabályozás mellett szabad csak a vonatokat közlekedtetni. A hasonló nagy beruházásnál sajnos előkerülnek rejtett, vagy a kivitelezés során keletkező hibák. Az október 10-i reggeli esetben a kivitelező cég elismerte a hiba előidézését. A hiba ráadásul olyan pályaszakaszon jelentkezett, ahol csak az egyik vágányon, váltakozó irányban folyik a közlekedés, ami még inkább nehezítette a vonatforgalmat.

A fővárosi agglomerációs térség lakosságának jelentős része napi bejáró, ez nagy terhelést ró az elővárosi közúti és kötöttpályás közlekedési hálózatra. A fenntartható mobilitás érdekében, a nagy szállítóképességű kötöttpályás rendszerek képzik az elővárosi közlekedés gerinchálózatát, a kisebb kapacitású, környezetszennyező egyéni, közúti közlekedéssel szemben. A 70-es számú, Budapest–Vác–Szob és a 71-es számú, Budapest–Veresegyház–Vác vasútvonal a gerinchálózat két kiemelt és nagyszámú lakosságot kiszolgáló ága. Ezen a két vonalon naponta közel kétszáz vonat oldja meg a több mint 22000 ingázó közlekedését. A prognózisok a következő évekre jelentős növekedést jósolnak az érintett térségből a fővárosba utazók számában, ezért a vasúti kapacitás növelése érdekében halaszthatatlanná vált a váci vasútállomás infrastruktúrájának átépítése.

Mivel a váci állomás pályageometriája, illetve az átépítés technológiája megköveteli, hogy az idén szeptemberben megkezdett felújítási munkálatok alatt egyidejűleg több vágányt is lezárjanak, ebből adódóan az állomáson a helyből induló vonatok részére nem marad elegendő vágány. Az állomás szűk kapacitása szükségessé tette a menetrend módosítását és vonatközlekedés átszervezését, ezért a Budapest–Vác–Szob vonalon közlekedő zónázó vonatok Vác helyett Szob állomásig közlekednek a kocsik megerősítésével, tehát több kocsival.

A vágányzárakat nem lehet minden esetben csak egy adott időintervallumra meghatározni, hiszen a munkálatok előrehaladtával technológiai szempontból alkalmazkodni kell a felújítás menetéhez. Az átépítés ütemezése miatt, szeptember 1-jétől menetrendváltásig (2013. december 14-ig) a 70-es vonalon három fázisban változik a menetrend. A jelenlegi munkafolyamatokhoz igazítva 2013. szeptember 16-tól november 23-ig érvényes a vágányzári menetrend, azzal a kivétellel, hogy október 13-ra és november 23-ra a biztosító berendezéssel kapcsolatos munkálatok miatt, erre a két napra külön vágányzári menetrend meghirdetése vált szükségessé.

A MÁV Zrt. és a MÁV-START Zrt. számára kiemelten fontos, hogy utasai értesüljenek a változásokról, a vágányzári munkálatokról a vasúttársaság minden rendelkezésére álló eszköz segítségével tájékoztatja utasait, ezt minden esetben a MÁV-START Üzletszabályzatában is meghatározott módon a vágányzárak érvénybe lépése előtt 14 nappal korábban már megteszi. A 70-es Budapest-Szob vasútvonal vágányzári menetrendjei a vasúttársaság honlapján ide kattintva érhetőek el, az ELVIRA menetrendi keresőben is megtalálhatóak a változások, illetve a MÁVDIREKT telefonos ügyfélszolgálat is az utasok rendelkezésére áll a 06 40 49 49 49-es telefonszámon. Ezen kívül az állomások pénztáraiban is kérhetőek információk, a személyes ügyfélszolgálatokon, valamint az állomásokon elhelyezett hirdetmények is jelzik a módosításokat.

A késések miatt az utasai elnézését kéri és a türelmüket köszöni a vasúttársaság!

MÁV Zrt. – Kommunikációs Igazgatóság