Női hang a Keletiben – Megújult hangos utastájékoztatás, és LED kijelzők

2014. június 12. csütörtök, 00.00 / Utolsó módosítás: 2014. augusztus 15. péntek, 19.40

Keleti pályaudvarA régi lapozós táblák helyett korszerű TFT monitorok és – a korábbi férfi helyett – női hangos tájékoztatás. A MÁV üzembe helyezte az egyik legforgalmasabb pályaudvara, a Budapest-Keleti jelentősen megújult audiovizuális utastájékoztató-rendszerét, a napi akár hatvanezer utazó megfelelőbb kiszolgálása érdekében.

A MÁV-csoport – a szolgáltatási színvonalának folyamatos emelése keretében – kiemelten kezeli a fedélzeti és az állomási utastájékoztatás fejlesztését. A cél, hogy az utasok felé minden esetben és minél gyorsabban biztos, hiteles, friss információkkal szolgáljon a vasúttársaság – mind a menetrendszerű közlekedés, mind pedig a haváriahelyzetek esetén. Vonatkozik ez az állomási kijelzőkre, a háttér informatikai, távközlési rendszerekre, de természetesen a személyes és telefonos ügyfélszolgálatra, valamint nem utolsó sorban az utazószemélyzet általi tájékozódásra is.

Számítógép által generált beszéd, jobb hallhatóság a Keletiben

Az elmúlt hetekben teljesen megújult a Budapest-Keleti, az ország legforgalmasabb pályaudvarának vizuális és hangos utastájékoztatási rendszere. Az állomásra korszerű, új audiovizuális gépi vezérlőberendezést telepítettek a távközlési szakemberek, amelyben (az élőszavas tájékoztatás mellett) a „standard” hanganyag előállítása úgynevezett TTS (Text To Speech) rendszerre épül. Beszédszintetizátor – amelyet a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem fejlesztett ki (a neve ProfiVox-Korpusz) – által működtetett, női hang alapú rendszer tájékoztatja az utasokat. Az előállított tájékoztató az állomási környezetben is jó minőségben és érthetően hallható. Ezt segítve a Keletiben modern hangtechnikát is kialakítottak: lecserélve a régi hangszórókat. Új, irányított hangsugárzókat telepítettek, amelyekkel az állomási környezetben, az utasvárócsarnokban, a peronokon a beszéd érthetősége jelentősen javult, miközben a külső környezeti zajszennyezés csökken. Egységes országos hanganyagot kíván a vasúttársaság bevezetni és alkalmazni valamennyi állomáson, a TTS technológiára alapozva.

Azonnali és bővebb információk TFT kijelzőkön

Keleti utastájékoztatásA Keleti vágányainak végén lévő, 1997-ben telepített táblákat korszerű kijelzők váltották fel. Ezek egyebek közt az adott vágányról induló vonatok összeállításáról, későbbiekben pedig még az egyes kocsik elhelyezkedéséről is tájékoztatást adnak majd, valamint a hangos utastájékoztatás részletes szövegét írásban is megjelenítik. A mechanikus vizuális utastájékoztató-berendezésének cseréje azért is indokolt volt, mert a régi lapozós táblák karbantartása, frissítése jelentős költségeket igényelt. Olyan megoldást választott a vasúttársaság, amely az előzőnél informatívabb, és a vonatadatok aktualitása is nyomon követhető. Emellett az utasáramlási irányok figyelembe vételével 140 cm (55”) és 107 cm (42”) méretű, ún. valós idejű menetrendi összesítő kijelzők is kerültek az állomásra.

Keleti pályaudvar utastájékoztatásAlapesetben menetrendi információkat (illetve a későbbiekben akár utazási vagy egyéb reklámokat) jelenítenek meg, rendkívüli helyzetekben a késési adatokat, haváriahelyzetre vonatkozó információkat, alternatív utazási lehetőségeket (pl. pótlóbusz) mutatnak, így nyújtva a jelenlegi lehetőségekhez képest többlet-információkat az utasok számára.

A pontmátrix LCD kijelzők és a grafikus TFT LCD kijelzők hatékonyan, látványosan és rugalmasan adnak információkat. A pályaudvar főbejáratánál lévő nagy induló és érkező összesítő táblák cseréje pedig már korábban, pár éve megtörtént, ez összehangoltan működik az új berendezésekkel.

További állomásokon is megújul az utastájékoztatás

A MÁV célja, hogy a korszerű, integrált utastájékoztató-rendszerek minél szélesebb körű alkalmazásával megteremtse az egységes arculatú, kulturált és megbízható tájékoztatást a normál és rendkívüli helyzetekben egyaránt. A MÁV-csoport minden utastájékoztatást is érintő futó, illetve újonnan induló projektben (vonalrekonstrukciók, új kiépítések, saját beruházások stb.) érvényesíti ezen elveket.

Kelenföld állomáson az M4 metróval érkező utasok tájékoztatására az új aluljáróban elektronikus vizuális utastájékoztatási rendszert alakítottak ki MÁV beruházásban, amely népszerű az utasok körében. Következő lépésként a Budapest-Nyugati pályaudvaron már megkezdődött, valamint Debrecenben és Füzesabonyban indul hamarosan a komplex utastájékoztatási fejlesztés.