A nemzetközi utazások folyamatos népszerűsítése ellenére az Utasellátó az elmúlt években – különösképpen 2016-ban – jelentős veszteséget termelt, ezért a személyszállító vasúttársaság részletes gazdaságossági vizsgálatot rendelt el minden nemzetközi járatra vonatkozóan a kihasználtságuk (utasszámok), bevételtermelő képességük és a jövőbeli piaci lehetőségek elemezésével, és az eredményeket összevetette a járatok által felmerülő közvetlen és közvetett költségekkel. A vizsgálatot követően a MÁV-START a nemzetközi járatok optimalizálása mellett döntött, amelyről a külföldi vasútvállalatokat is tájékoztatta, valamint az Utasellátó munkatársainak továbbfoglalkoztatásával kapcsolatban az érdekvédelmi képviseletekkel is egyeztetett.
A vasútvállalat mindent megtesz annak érdekében, hogy a gazdaságossági és üzleti alapon meghozott döntés egyetlen munkavállalója esetében se járjon negatív következménnyel. Az utasellátó szervezeti egység működése zavartalan marad a menetrendváltásig. Addig a munkáltató minden érintett munkavállalója részére méltányos és továbbfoglalkoztatást jelentő munkakört ajánl fel a MÁV-START-on, illetve a MÁV-csoporton belül az alkalmassági feltételek és az átképzési lehetőségek figyelembevételével – a 2017. március 13-án, a szakszervezetek által is aláírt Együttműködési Megállapodásnak megfelelően.
Mivel az Utasellátónál sokan szakács és felszolgáló végzettséggel rendelkeznek, ezért a MÁV-START együttműködésre kéri fel azokat a vendéglátó-ipari cégeket, ahol szakemberhiánnyal küzdenek.
A döntés értelmében több nemzetközi járat étkező- és hálókocsi nélkül közlekedik a decemberi menetrendváltástól, a Metropol EuroNight pedig Berlin helyett csak Prágáig közlekedik. A változások viszont nem érintik az Adria, Beograd, Dacia, Hungária, Kálmán Imre, Varsovia és Wiener Walzer elnevezésű nemzetközi járatokat.
A nemzetközi vonatokat érintő változásokról, amelyekről a vasúttársaság részletesebben tájékoztatja az utazóközönséget a menetrendváltás előtt:
Vonatnév |
Viszonylat |
Változtatás leírása |
|
ADY ENDRE |
Budapest |
Kolozsvár (Cluj-Napoca) |
nem közlekedik étkezőkocsi |
AVALA |
Bécs |
Belgrád |
nem közlekedik étkezőkocsi |
AVALA |
Budapest |
Bar |
Bárba nem közlekednek kocsik |
CITADELLA |
Budapest |
Ljubljana |
nem közlekedik étkezőkocsi |
CORONA |
Budapest |
Brassó (Brașov) |
nem közlekedik háló-, étkezőkocsi |
HARGITA |
Budapest |
Brassó/ Marosvásárhely (Târgu Mureș) |
nem közlekedik étkezőkocsi, valamint a marosvásárhelyi kocsik nem közlekednek |
LEHÁR |
Budapest |
Bécs |
nem közlekedik étkezőkocsi |
METROPOL |
Budapest |
Prága/Berlin/Varsó |
Berlinbe nem közlekednek kocsik, a Krakkóba és Varsóba közlekedő kocsikat összevonják |
NESEBAR-ALBENA |
Budapest |
Burgasz/Várna |
nem közlekedik a vonat Burgaszba és Várnába |
Budapest, 2017. augusztus 21.
MÁV Magyar Államvasutak Zrt.
KOMMUNIKÁCIÓS IGAZGATÓSÁG