Január 13-án, hétfőn kezdődnek a pécsi vasútállomás felújítási munkái

2014. január 10. péntek, 00.00 / Utolsó módosítás: 2014. augusztus 15. péntek, 20.10

Január 13-án elkezdődnek a pécsi vasútállomás felújítási munkái. Az építés fázisaihoz igazodva változni fognak az utasáramlási útvonalak, ideiglenes helyre kerülnek a jegypénztárak, az utasváró, a mosdók és a tájékoztató berendezések. Néhány hétig a jegypénztár és a váró marad az épületben, de az állomás előtti járdát – a főbejárat előtti szakaszt kivéve – hétfőn lezárják. A MÁV Zrt. az utazók türelmét kéri a felújítással járó átmeneti kényelmetlenségek miatt.

Jövő héten elindul a pécsi vasútállomás műemléki felújítása a MÁV Zrt. állomásfejlesztési és integrált ügyfélszolgálati fejlesztési programjának keretében. A baranyai megyeszékhely pályaudvara az Új Széchenyi Terv KözOP forrásából, az Európai Unió 1,4 milliárd forintos támogatásával nyeri vissza eredeti, méltóságteljes állapotát. A rekonstrukcióról szóló kivitelezői szerződést tavaly novemberben írta alá a MÁV Zrt. a Prím Építő Kft-vel.

Mind a vasúttársaság, mind a kivitelező munkatársai azon lesznek, hogy a hétfőn kezdődő felújítások az utasok számára minél kisebb kényelmetlenséget okozzanak. Azonban a zavartalan és biztonságos munkavégzés miatt – a forgalmi iroda kivételével – az utasforgalmi funkciókat az egyes építési fázisokhoz igazodva, ideiglenes helyre kell áttelepíteni. Egyelőre, néhány hétig a jegypénztár, az e-Ticket automaták, az információ és az előttük található utasváró maradnak a felvételi épületben, a főbejárat mögötti csarnokban. Viszont a főbejárat megközelíthetősége jövő héttől már módosul, mert az állomás előtti járdaszakaszt lezárják. A csarnokbejárat előtti néhány méter kivételével a járókelőket átterelik az úttest túloldalára.

Várhatóan február második felétől, a felvételi épület és a nyolcemeletes szociális épület közötti területen alakítja ki a kivitelező az ideiglenes utasvárót a pénztárcsarnokkal és a mosdókkal összeépítve. E területen kap még helyet az utascentrum is. Az elektronikus- és hangos utastájékoztató rendszereket szintén áthelyezik majd az ideiglenes épületbe. Az utasforgalmi közlekedő útvonalak a felújítási fázisok szerint, kis mértékben változni fognak. Az utasok biztonságát a peron mentén védőpalánkokkal megerősített közlekedő utak fogják biztosítani.

A vasúttársaság a kényelmesebb jegyváltás érdekében javasolja kedves utasainak, hogy a menetjegyeiket váltsák meg elővételben, illetve vegyék igénybe az internetes jegyvásárlás lehetőségét a www.mav-start.hu oldalon keresztül. A vasútállomás és a belvárosi menetjegyiroda mellett továbbá menetjegyek és bérletek válthatók a pécsi egyetemi jegypénztárban is. A pályaudvar megközelíthetőségének változása miatt érdemes néhány perccel korábban érkezni, a helyszíni tájékozódást irányítótáblák segítik.

2015 tavaszán már egy eredeti szépségében pompázó, korszerűen felújított pályaudvarral hálálja meg a vasúttársaság az utazóknak, a pécsieknek, baranyaiaknak és a városba érkező sok ezernyi turistának, egyetemistának az átmeneti kényelmetlenségek miatt tanúsított türelmüket.

Háttérinformáció

Nagyszabású, 100 %-osan európai uniós, az Új Széchenyi Terv KözOP forrásából finanszírozott 25 állomást érintő, 9,8 milliárd forintos költségvetésű rekonstrukciós programot indított meg a MÁV 2013-ban. A projekt első, egyik legfontosabb és 1,4 milliárd forintos költségével legnagyobb eleme a pécsi állomás főépületének teljes körű, műemléki felújítása és a kormányablak kialakítása.

Pfaff Ferenc, a MÁV egykori legendás főépítészének tervei alapján, 1900-ban elkészült méltóságteljes megjelenésű, arányos kivitelezésű, 168 méter hosszú és 5.332 négyzetméter alapterületű állomás komplex felújítása során műemlékvédelmi szempontok szerint korszerűsítik a felvételi épületet, valamint a „Posta szárny” épületrészben a Kormányablakot alakítanak ki. A Kormányablak a tervek szerint a jövő év tavaszán kezdheti meg működését.

A pécsi állomás rekonstrukciójának műszaki tartalma:

Az épület rehabilitációja a műszaki szempontból indokolt szerkezeti és épületgépészeti munkák elvégzésén túl, a vasúti szolgáltatások mai technikai és üzletpolitikai követelményeinek figyelembe vételével, valamint az európai vasútállomás-fejlesztési trendeknek megfelelően kerül megvalósításra, a műemlékvédelmi előírások szigorú betartása mellett.

· az egész épületegyüttes homlokzatának műemlékvédelmi követelményeknek megfelelő modernizálása, továbbá az ún. „Posta szárny” felújítása, ami helyet ad a Kormányablaknak.

· az utasterek, az utas-kiszolgálás (menetjegy-pénztárak, ügyfélközpont, utas WC,) és a vasúti infrastruktúra működéséhez szükséges irodák, technikai helyiségek funkcionális korszerűsítése,

· az állomás utas-információs rendszerének megújítása,

· az utazóközönség biztonsága érdekében videókamerás megfigyelő rendszer telepítése,

· a szolgáltatásokhoz való, akadálymentes eljutás biztosítása,

· az épület épületgépészeti berendezéseinek, fűtési rendszerének, víz- és csatornahálózatának, elektromos hálózatának újjáépítése,

· korszerű tűzvédelmi hálózat kiépítése.

Ezeknek a munkáknak az elvégzésével a felvételi épület teljesen megújul mind épületszerkezeti, mind funkcionális állapotát tekintve. Az épület hosszú távon biztosítja az utasok és az épületben dolgozók részére a biztonságos, korszerű, mai kor követelményeinek megfelelő használatot.

MÁV Zrt. – Kommunikációs Igazgatóság

MÁV Magyar Államvasutak zRt.