Folyamatosan fejlődik a MÁV-START elektronikus járműkövetési rendszere

2015. július 28. kedd, 13.01 / Utolsó módosítás: 2015. augusztus 24. hétfő, 11.32

NFC a kocsi oldalánA vasúttársaság egyre több munkakörben alkalmazza a vasúti személyszállító járművek forgalmi és műszaki nyomon követését biztosító informatikai rendszert, az NFC-t (Nearfield Communication). Ennek köszönhetően csökken a papíralapú kimutatások, bizonylatok száma. A személykocsik már úgynevezett NFC-matricával ellátva közlekednek az országos hálózaton.

A MÁV-START kocsijainak mindegyike rendelkezik NFC adattároló chippel szerelt matricával, amely lehetővé teszi, hogy a vasúti személyzet tagjai okostelefonok segítségével végezzenek olyan adminisztratív előkészítő folyamatokat, melyekhez korábban papíralapú nyomtatványokat használtak. A vonat kiindulási állomásán a szerelvényben közlekedő kocsik adataiból az úgynevezett vonatterhelési kimutatást is ezen a rendszeren keresztül készítik el a vonatkísérők és a kocsivizsgálók.

NFCA technológia alapja a rádiófrekvenciás azonosítás, amely különböző eszközök érintés nélküli kommunikációjára ad lehetőséget. Az „NFC-képes” telefonok használhatók érintésmentes fizetési eszközként, elektronikus jegyként, továbbá helyettesítik vagy kiegészítik a korábbi mobilfizetési megoldásokat. A vasúti kocsik elektronikus követéséhez használt infókommunikáció elemei a járműveken található, adattároló chippel ellátott matricák, melyeket a személyzet az okostelefonon lévő alkalmazás segítségével olvas le, az információk a feldolgozást követően azonnal megjelennek a kapcsolódó rendszerekben, így például a mozdony fedélzeti berendezésén is. A technológia előnye, hogy a vonatfelvétel során észlelt műszaki problémák jelzése gyorsabban történik meg a felelős szakterület felé, könnyebbé válik a kocsik állomási helyzetének valósidejű nyilvántartása is. A személykocsikat érintő informatikai fejlesztés 2013-ban indult, és ez év januárjától folyamatosan egyre több munkakörben (jegyvizsgálók, fűtési lakatosok, kocsivizsgálók, karbantartók)használja a MÁV-START az okostelefonok nyújtotta lehetőségeket. A rendszerbe érkező információk segítségével több munkafolyamatban is sikerült már kiváltani a papír alapú nyilvántartásokat.

Budapest, 2015. július 28.

MÁV Magyar Államvasutak Zrt.

KOMMUNIKÁCIÓS IGAZGATÓSÁG