Fejlesztések a Budapest – Esztergom és a Budapest – Székesfehérvár vonalon

2012. augusztus 24. péntek, 00.00 / Utolsó módosítás: 2014. augusztus 15. péntek, 19.24

A/ Budapest – Esztergom vonal

Bő két hónapja, hogy nagyarányú fejlesztések indultak a Budapest – Esztergom közötti 53 kilométeres vasúti vonalon. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által megindított beruházásban a Pilisvörösvár – Esztergom vonalszakaszon, mintegy 33 kilométeren újítják fel a vasúti pályát 2013 végéig. A pályaépítési munkák miatt módosítani kellett a személyszállító vonatok menetrendrendjét, illetve meg kellett szervezni, rendelni a buszos vonatpótlást. Ennek részleteiről a vasúti közlekedést helyettesítő buszos pótlásért felelős MÁV-START Zrt. és a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. korábban – 2012. június 12-én – már tartott sajtótájékoztatót. Elhangzott, a nyári menetrend időpontjától kezdve miként lép életbe a 2-es és 4-es vonali vágányzár, s hogyan közlekednek a vonatok helyett Pilisvörösvártól Esztergomig, illetve Esztergom és Nyergesújfalu között a vonatpótló autóbuszok.

A tapasztalat és a visszajelzések azt mutatják, a MÁV-START megbirkózott a helyzettel: egyetlen utas, egyetlen utas-csoport sem maradt le egyetlen járműről sem, s a közlekedésben csupán kisebb késések adódtak.

Az utasigényeket elemezve és a várható megnövekvő utaszámmal számolva a személyszállító vasúttársaság augusztus 27-től december 8-ig régi-új menetrendet hirdet a vonalon, amelynek lényege, hogy a Budapest Nyugati pályaudvar és a Pilisvörösvár között a jelenleg is érvényes menetrend szerint közlekednek a személyszállító vonatok, de a vasútvonal felső szakaszán közlekedő, betűjelzéssel ellátott vonatpótló autóbuszok technológiájában, megállóhelyeiben az utasforgalmi elvárások szerint finomítások történtek. A vonatpótló buszok továbbra is párosával állnak ki minden vonathoz, s összesen20 darab légkondicionált busz (14 db szóló és 6 db midi, a közúton nehezen megközelíthető vasútállomások kiszolgálására) közlekedik, hogy valamennyi Budapestről Pilisvörösvárra érkező vonathoz, illetve visszaúton Esztergom és Pilisvörösvár között a Budapest felé tartó vonatokhoz, eljuttassák az utasokat. Ez a busz mennyiség a vágányzár előtt a vonalon közlekedő Desirók kapacitásához közeli létszámú utasnak nyújt közösségi közlekedési lehetőséget.

Finomítások a vonatpótló buszok útvonalában és megállási helyeiben

- Az utasok kérésére Esztergom-Kertvárosban a vasútállomás közelében levő Volán megálló helyett a városközpontban lévő Volán megállóhelyre kerül át a megállás.

- Szintén az utasigények teljesítése érdekében új megállóként Magdolna-völgyben is megállnak a vonatpótló buszok.

- A Pázmány Péter Katolikus Egyetem vezetésével lefolytatott egyeztetések eredményeképp Pilisvörösvár és az Egyetem között iskolai csúcsidőben még egy járat kerül beállításra. A Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészettudományi karát naponta 600-700 diák közelíti meg vonattal. A MÁV-START Zrt. akár az évzáróra, az évnyitóra is biztosítani tudja a zökkenőmentes személyszállítási szolgáltatásokat. A tanítási időszak alatt pedig fokozottan figyelemmel kíséri az egyetemi utazási csúcsidőszakokat, ez idő alatt nagyobb motorvonat-egységek járnak majd, és az egyetemi, célirányos vonatpótlókat is szükség szerint erősíti. Az Egyetemen szeptember közepétől megoldódik a gépes jegykiadás is, amely a teljes belföldi menetjegy értékesítést, az IC pót- és helyjegy megvásárlását, vasúti bérlet és BKK Budapest bérletet váltásra is lehetővé teszi.

A fejlesztés háttere

 

A pályaépítési munkálatok célja a vasúti vonal szolgáltatásainak fejlesztése. A beruházást követően kiszámíthatóbb lesz a vasúti közlekedés. A megállóhelyek részleges átépítésével nő a vasúti személyszállítás színvonala, az új P+R és B+R parkolóknak köszönhetően javul a megállóhelyek elérhetősége. Ennek megfelelően Pilisvörösvár és Esztergom között mintegy 32,7 km-en megújul az egyvágányú vasúti pálya, illetve 2 km-en forgalmi kitérő épül, így a szembe közlekedő vonatok – az új elektronikus biztosítóberendezés 2014. első félévi üzembehelyezését követően – kikerülhetik egymást, s végeredményben megvalósulhat egyrészt a 15 perces ütemes menetrendi követési idő lehetősége a reggeli és délutáni csúcsforgalomban, másrészt a jelenlegi óránkénti sebesség 60 km-ről 70-100 km-re nő. A vasúti vonalat érintő beruházás a közösségi közlekedés olyan hatékony fejlesztésének a része, amely a közeljövőben jelentősen hozzájárul a szolgáltatási színvonal emeléséhez és az utasok igényeinek magasabb szintű kiszolgálásához. A teljes korszerűsítés után, amely magában foglalja a következő európai uniós ciklust érintő második ütemet, valamint a 2014-re megvalósuló Északi Vasúti Duna-híd és Pilisvörösvár közötti 29 km-es szakasz korszerűsítését, a menetidő a fejlesztések menetrenddel való összehangolását követően a jelenlegi 1 óra 40 percről 1 órára csökken.

A fejlesztés célja a kétvágányú szakaszok kiépítése, a nagyobb sebességű vasúti közlekedésű pályák építése, a vasúti biztosítóberendezés kiépítése, illetve az új P+R parkolók és B+R kerékpár tárolók létesítése. Addig is, amíg megvalósul az Új Széchenyi Terv keretében a projekt, a MÁV-START Zrt. a vágányzári időszakok alatt az egyik legforgalmasabb elővárosi szakaszon a VOLÁNBUSZ Zrt. bevonásával gondoskodik a szolgáltatás ellátásáról.

Utastájékoztatás

Az utasok tájékoztatásában a vágányzár kezdete előtt a NIF által szervezett lakossági fórumokon és sajtóeseményeken, közleményeken kívül a MÁV-START Zrt. is megtette a szükséges lépéseket. Valamennyi vasúti és buszmegálló helyre tájékoztató táblákat juttatott, kihelyezte az ábrákkal és menetrendi tájékoztatóval kapcsolatos információkat, szórólapok ezreit gyártotta le és juttatta el a lakossághoz, a térség nagyobb munkaadóihoz, önkormányzataihoz, és természetesen élt a 2-es vonalon közlekedő vasúti szerelvényeiben a hangos utastájékoztatás eszközeivel is, valamint a napi 60 ezer látogatót vonzó saját weboldali tájékoztatással is, melynek elérhetősége: www.mav-start.hu.

 

A vasúttársaság megrendelésére a vonatpótló autóbuszok 2012. augusztus 27. után a már megszokott négyféle viszonylaton közlekednek.

„E” viszonylat Pilisvörösvár – Pázmáneum – Piliscsaba – Magdolna-völgy – Pilisjászfalu – Piliscsév – Leányvár – Dorog – Esztergom-Kertváros Városközpont – Esztergom és vissza
„S” viszonylat Pilisvörösvár – Szabadságliget és vissza
„K” viszonylat Pilisvörösvár – Pázmáneum – Klotildliget – Piliscsaba (Pilisvörösvár – Piliscsaba között lassabb, mint az E-jelű autóbusz) és vissza
„N” viszonylat Esztergom – Esztergom-Kertváros Városközpont – Tokod – Tát – Nyergesújfalu és vissza.

B/ Budapest – Székesfehérvár vonal

Sokak számára ismert és már szemmel is jól látható a Budapest-Székesfehérvár vasútvonal teljes átépítése. Akik Fehérvár felé utaznak, érzékelhetik a korszerű, zötyögés-mentes vasúti pályatestet, de az egész megújuló infrastruktúrát is. Megszépültek a vasútállomások, bennük korszerű személypénztárak emelik a szolgáltatás színvonalát. A beruházáshoz kapcsolódik a második vágány megépítése a Kelenföldi pályaudvar - Érd alsó - Tárnok közötti szakaszon. Ezek a munkálatok 2012. szeptember 5-én kezdődnek, s ennek következtében 2013. június 15-ig nem közlekednek itt a vonatok. Illetve az előkészítő munkák és egyéb vasút-technológiai okból 2012. augusztus 27. és szeptember 4. között már módosul a menetrend, s a martonvásári elővárosi vonatok csak Érd alsóig közlekednek.

A 2012. szeptember 5-től életbelépő változások:

- Az Érd alsói szakasz valamennyi személyszállító vonata a pusztaszabolcsi (40a) vonalra, Érd felső felé terelődik, módosított menetrenddel, de megtartva a székesfehérvári (30a) vonal jelenlegi szolgáltatási kínálatát. A martonvásári elővárosi vonatok is a teljes útvonalukon közlekednek.

- Ezen az elővárosi szakaszon Albertfalva utasforgalma szünetel, ugyanakkor Budafok megállóhelyen a székesfehérvári vonatok megállnak a vasútvonal párhuzamossági jellegét illetően. Ugyancsak megállnak a személyvonatok Budatétény megállóhelyen is, ugyanis a helyi és környéki utasokat szállító autóbuszok innen indulnak.

- A vonatpótló autóbuszok fel-lehordó működési elvnek megfelelve közlekednek a következő megállási helyekkel: Érd, Kálvin tér (VOLÁN buszmegálló); Budapest, Tétényi út (VOLÁN buszmegálló); Budapest, Nagytétény vasútállomás (BKV/VOLÁN buszmegálló), valamint Budapest, Budatétény vasútállomás (Campona)

Összesen 2 pár vonatpótló busz közlekedik az Érd – Budatétény szakaszon, amelyeket további két pár egészít ki hétfőn reggel és péntek délután a csúcsidőben.

C/ Általános szabályok, bérletelfogadás

A vonatpótló autóbuszokon a vasúti bérletek, menetjegyek érvényesek. A vonatpótló autóbuszon kerékpárszállításra sajnos nincs lehetőség, a MÁV-START Zrt. az utasok szíves megértését kéri. A kerekesszékkel közlekedő utasok szállítása, illetve a turisztikai célú, csoportos utazások a MÁVDIREKT telefonszámán történő előzetes bejelentéssel oldhatók meg. Bővebb információk, részletes menetrendek, aktuális hirdetmények a MÁV-START Zrt. weboldalán találhatók, illetve a MÁVDIREKT telefonos ügyfélszolgálat 06 (40) 49 49 49-es telefonszámán kérhetők.

MÁV-START Zrt. Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.