Együttműködési megállapodást kötött a MÁV és az ORFK a sorompókat rongálók elleni hatékonyabb fellépés érdekében

2013. április 16. kedd, 00.00 / Utolsó módosítás: 2014. augusztus 15. péntek, 19.49

A MÁV Zrt. és az Országos Rendőr-főkapitányság hatékonyabban kíván fellépni a vasúti sorompó csapórudakat letörők ellen, ezért a jövőben együttműködnek az európai uniós forrásból finanszírozott közlekedésbiztonsági projekt részeként, 2014-ig a vasúti átjárókba telepítendő videós megfigyelőrendszer adatrögzítését és adatkezelését, valamint a bűntetőeljárások lefolytatásához szükséges adatok biztosítását illetően. A közös fellépés révén az elkövetők felderítése és az okozott károk megtérülése is jelentősen javulhat. Hétfőn ennek jegyében írt alá együttműködési megállapodást Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója és Papp Károly, országos rendőrfőkapitány.

A sorompó csapórúd-törések számának csökkentése érdekében a MÁV Zrt. egy KözOp program részeként 12,4 milliárd forintból megvalósuló, közlekedésbiztonságot javító projekt keretében – annak egyik projektelemeként – országosan mintegy száz vasúti-közúti szintbeli kereszteződést kíván videós megfigyelőrendszerrel felszerelni 2014 közepéig. A hétfőn megkötött MÁV-ORFK együttműködés célja, hogy ezekben az átjárókban a sorompó csapórudat letörő, ezáltal bűncselekményt elkövető személyek kilétének megállapítását, az eredményes felelősségre vonást, valamint az okozott kár megtérítését elősegítse. A két szervezet azt várja, hogy a megállapodás révén is javulhat a közlekedésbiztonság az európai uniós finanszírozásból megfigyelőrendszerrel kiegészítésre kerülő sorompós átjárókban.

Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy egy sorompó letörésével a vasúttársaságnak okozott kár több tízezer és több százezer forint között mozog, de súlyosabb rongálásnál akár a milliós nagyságrendet is elérheti az anyagi veszteség. Amellett, hogy anyagi kárt, baleseti kockázatot jelent a sorompók letörése, közlekedés biztonsága elleni bűncselekménynek is minősül – ezt már Papp Károly országos rendőrfőkapitány tette hozzá.

A sorompóberendezésekhez telepített kamera rendszerek alkalmasak a sorompórongálással kapcsolatos események rögzítésére, az elkövetők járműrendszám alapján történő azonosítására és a rendőrség számára bizonyíték szolgáltatására. A kamera tárolóegysége akkor kezdi a rögzítést, amikor a közúti fénysorompón megjelenik a villogó piros fény. Az adattároló minden pirosra váltásnál felülírja az előző eseményt, kivéve, ha valaki letöri a csapórudat. Ekkor a megfigyelőrendszer SMS-t küld a diszpécsernek, és a felvételtörlést letiltja. A rongálást megelőző forgalmi szituációt, majd a rongálás folyamatát a kamerák két irányból is rögzítik, hogy a jármű rendszáma beazonosítható legyen. A kamerák szállítása és beszerelése idén nyáron kezdődhet meg és 2014 közepére fejeződhet be közel száz átjáróban.

A MÁV tapasztalatai jók a korábbi években telepített sorompó videómegfigyelő rendszerekkel és a rögzített rongálások eredményes rendőrségi felderítéseivel kapcsolatban. A Vas, Zala és Veszprém megyékben 2008 óta működtetett kamerák által mintegy 140 csapórúd törésről rögzített felvételek, valamint a rendőrségi együttműködés és nyomozás alapján több mint négy millió forintnyi kárösszeget sikerült behajtani.

MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság ORFK Kommunikációs Szolgálat