Bringázz és vonatozz! – Új kerékpártárolók a budapesti pályaudvarokon

2014. február 7. péntek, 00.00 / Utolsó módosítás: 2014. augusztus 15. péntek, 20.30

A kiegészítő vasúti szolgáltatások bővítésével és a bringázás növekvő népszerűségével a budapesti pályaudvarokon is előtérbe kerültek a kerékpártárolók kiépítései. Új létesítmények szolgálják immár a biciklivel érkező és induló utasokat Budapesten a Déli, a Nyugati és a kelenföldi pályaudvaron. Tavasszal a Keleti pályaudvarnál is épül kerékpártároló.

Nyugati kerékpár tárolóA Nyugati pályaudvaron, az első vágány mellett 2009 óta 22 férőhely áll rendelkezésre a kétkerekűek számára. A mostani kivitelezés során húsz kerékpártámasszal bővült a kínálat a ceglédi váróterem előtt, a 17-es vágány melletti szabad területen. A Déli pályaudvaron 16 támasz várja a bringás utasokat a Krisztina körút felőli oldal utcaszintjénél. A kelenföldi állomáson már 40 biciklit lehet elhelyezni az épület előtti téren.

Mindezek megvalósítása saját, MÁV forrásból történt, a három pályaudvaron a kivitelezés költsége közel nettó 5 millió forintba került. A kivitelezési munkák 2013 októberében kezdődtek, nemrég a műszaki átadás is megtörtént. A Keleti pályaudvaron a közeljövőben – amikor a Baross teret ismét megnyitják – 20 tároló kialakítására van lehetőség, a Kerepesi út felőli oldalon.

Déli kerékpár tárolóA vasúttársaság fontosnak tartja a kerékpáros és a vasúti közlekedés összehangolását. A fővárosban és az agglomerációs térségben 2010-2013 között közel 1000 kerékpáros parkolóhely (B+R) létesült a vasútállomásokon és a megállóhelyeken, illetve további mintegy 4000 tároló kialakítása szerepel a tervek között. Egyre több ingázó érkezik ugyanis az elővárosi vasútvonalakról Budapestre, akik bringájukat a vasútállomáson kívánják hagyni és tárolni a munkaidejük alatt.

A biciklis utasok számára a vonatos utazást is megkönnyítette a MÁV-START azzal, hogy kerékpáros kocsik kialakítására több százmillió forintot fordított az utóbbi években. 2010-ben öt nagykapacitású vasúti bringaszállító kocsi készült meglévő, selejtezésre váró járművek felújításával, járművenként mintegy 23 millió forint költséggel. 2013-ban további három nagykapacitású szállítókocsi állt forgalomba, komoly műszaki tartalommal, melyek felújítási költsége 35 millió forint volt. Ugyancsak tavaly, nyolc további személykocsiban alakított ki kerékpárszállító szakaszt a vasúttársaság, Kelenföld kerékpár tárolómelyekben az utasok együtt utazhatnak biciklijükkel. Az átalakítás költsége járművenként 7 millió forintba került. A járművek nyáron a Balaton északi partján közlekednek, nyári szezonon kívül a Dunakanyar felé veszik az irányt. A beszerzés alatt álló 42 darab FLIRT villamos motorvonatban is lesz kerékpárszállító szakasz, ez is szempont volt a beszerzés során. A meglévő bringaszállítási kapacitás szinten tartására is gondot fordít a vasúttársaság, amelynek értéke tízmilliós költséget jelent. Folyamatosan fejleszti kerékpáros szolgáltatásait a vasútvállalat, azért, hogy valamennyi vonaton megoldott legyen a bringák kényelmes elhelyezése.

MÁV Zrt. – Kommunikációs Igazgatóság

MÁV Magyar Államvasutak zRt.