11 db nagykapacitású villamos motorvonat beszerzése

A MÁV–START Zrt. gördülőállományának fejlesztése 11 db nagykapacitású villamos motorvonat beszerzésével

Finanszírozás : IKOP-2.1.0-15-2017-00039 projekt keretében

Megítélt támogatási összeg 60,5 mrd Ft

Stadler KISSA MÁV-START Zrt. a 2017-2025 évekre szóló járműfejlesztési koncepciója a középtávú forgalmi előrejelzésekre, a pályainfrastruktúra adott és folyamatban levő fejlesztései révén elérhető paraméterekre, a megrendelői – piaci elvárásokra, a középtávú menetrendi koncepcióra, valamint a járművek tervezett rendelkezésre állására alapozva határozta meg a jövőbeni fejlesztési igényeket.

A magyar kormány vasúti stratégiájába illeszkedő pálya- és járműfelújítások, az új motorvonat-beszerzések, a kedvező menetrendi struktúra meghozták a várt eredményt: 2017-ben 5 %-kal nőtt MÁV-START Zrt. bevétele, 2018 első félévben pedig nőtt az utasszám a bevételek harmadát adó budapesti agglomerációban.

Stadler KISSAz elfogadott járműfejlesztési koncepció az egyes közlekedési szegmensek speciális igényeinek megfelelően határozza meg a közlekedtetni kívánt járművek járműminőségi paramétereit.

A stratégiának megfelelően középtávon is kiemelt fejlesztési cél Budapest elővárosának szolgáltatásfejlesztése: az agglomerációban már csak korszerű, minden utas igényt kielégítő motorvonatok közlekednek majd, egységes szolgáltatási színvonalat biztosítva a teljes elővárosban, ütemes, kínálati menetrenddel, egyre javuló menetrendszerűséggel. Az előváros jelenlegi, 47.182. ülőhelyes kapacitását 2025-re 7,6%-kal, 50.800 ülőhelyre kívánja növelni a MÁV-START Zrt. A legnagyobb forgalmú vonalakat, amelyeken a reggeli és délutáni csúcsidőszakban az utazási igény vonatonként meghaladja a 600 főt, a tervek szerint nagykapacitású motorvonatok fogják kiszolgálni, ezek 2025-re összesen 22.800 ülőhelyes kapacitást biztosítanak. ( 40 db új emeletes motorvonat beszerzésével).

Az elővárosi forgalomban közlekedő járművekkel szembeni igény a villamos motorvonati üzem, 160 km/h engedélyezett sebesség, a kerékpárszállítási igények szezonalitásának figyelembe vétele (12-36 hely vonatonként), utasszámláló rendszer megléte, leszállásjelző és alacsony padló biztosítása.

A vasúti járműfejlesztési programokat az EU Bizottság a kohéziós alap forrásainak bevonásával támogatja, elismerve a szektor korlátozott bevételtermelő képességét és alulfinanszírozottságát.

A MÁV- START Zrt. nagykapacitású motorvonat beszerzései első ütemére (összesen 11 db jármű) 2017. augusztus 8-án kötötte meg a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a MÁV-START Zrt a támogatási szerződést azt követően, hogy a nagykapacitású motorvonatok beszerzésére irányuló közbeszerzési eljárás eredményesen lezárult. A 60,5 milliárd forint értékű támogatási szerződés 11 darab új, emeletes motorvonat beszerzésére és a projekthez kapcsolódó feladatok ellátására biztosít forrást. A kétszintes járművek fajlagos beszerzési ára 16,7 millió euró. Az első lehívási csomag (11 darab jármű) tartalmazza az üzemeltetési készlet és az oktatások költségét is.

A Stadler Bussnang AG-vel összesen 40 db jármű beszerzésére megkötött keret megállapodás biztosítja, hogy 2025-ig, további finanszírozási források rendelkezésre állása esetén további járművek érkezzenek be (min 3 jármű/ csomag).

 A Stadler gyártmányú kétszintes motorvonatok a kor követelményeinek megfelelő utastájékoztató rendszerrel, tágas utastérrel, WIFI-vel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, valamint korszerű kamerarendszerrel rendelkeznek majd. Az emeletes motorvonatokon három hagyományos és egy mozgássérültek által is használható WC lesz, a multifunkciós terek pedig négy kerekes szék, illetve 12 kerékpár vagy 5 babakocsi szállítására alkalmasak. A járművek nagy belépő terekkel rendelkeznek az optimális utasáramláshoz, a gyártó – a gyors utascsere biztosítása érdekében – oldalaként 12 ajtót alakít ki. A szolgáltatás színvonalát növeli a kivételesen csendes futás, a tágas és világos belső terek, a fejlett légkondicionáló rendszer. A Stadler KISS-eket a gyártó ellátja az ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszerrel is, amely lehetővé teszi, hogy az európai uniós forrásokból felújított vasútvonalakon – a pályaparaméterektől függően – a 160 km/h engedélyezett sebesség ténylegesen kihasználható legyen.

A KISS vonatok a legfrissebb biztonsági szabványok szerint készülnek (a legújabb ütközési és szilárdsági szabványoknak megfelelő, könnyű alumínium kocsiszekrények). Üzemeltetési szempontból kivételes rugalmasságot biztosítanak a vasúttársaság számára, ugyanis a járművek a MÁV-START kötelékében üzemelő 123 darab FLIRT motorvonattal is illeszkednek, ezért akár szinkronüzemben is összekapcsolhatók.

A vasúttársaság a nagy forgalmú Budapest–Vác–Szob és Budapest–Cegléd–Szolnok elővárosi vasútvonalakon állítja forgalomba a KISS vonatokat, 2019 és 2020 között. A tervek szerint a hétvégi időszakban az utasok nemcsak Budapest elővárosában találkozhatnak az új motorvonatokkal, hanem egyes kiemelt forgalmú távolsági vonatok esetében is: iskolaidőszakban egyes kelet-magyarországi minőségi-távolsági  vonatokon (Budapest­–Szolnok–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony –Budapest  ), a nyári menetrendi szezonban pedig a Balaton déli partján, illetve a Velencei-tónál.

 A MÁV-START Zrt. az emeletes motorvonatokat saját szolnoki telephelyén fogja karbantartani. A korszerű motorvonatok 95% feletti rendelkezésre állással üzemeltethetőek.

A projekt megvalósítása ütemezetten halad, 2018 júniusig az első 4 szekrényváz megrendelő általi szemlézése megtörtént. A szemrevételezett kocsiszekrény a bemutatott rajzoknak, dokumentumoknak és a MÁV-START Zrt. minőségi elvárásának megfelel. • Az előzetes típusengedély anyagai várhatóan 2018. július 30-ig kerülnek beadásra hatóság részére. Az első kétszintes motorvonat várhatóan 2019 év végén állhat forgalomba.

IKOP-2.1.0-15-2017-00039 projekt