Új jegyértékesítési rendszer (Elvira)

Az új Elviráról általában

Mit jelent, hogy megújult az Elvira?

A MÁV-START új, webes felületről elérhető jegyértékesítési rendszert fejlesztett, ez az új Elvira, amely már mobil képernyőre optimalizált felülettel és a MÁV  applikációval közös felhasználói fiókkal is rendelkezik. Ha már letöltötte korábban a MÁV applikációt, és ott regisztrált, akkor javasoljuk, hogy az új Elvirában is az ott megadott belépési adatokat használja, így a két fiók a háttérben automatikusan kapcsolódni fog, és az új Elvirán megvett jegye a MÁV applikációban is megjelenik.

Miben más a megújult Elvira, mint a korábbi verzió?

A legszembetűnőbb változás a modern, letisztult kezelőfelület,

a legelőremutatóbb pedig, hogy a MÁV applikációval közös felhasználói fiókot lehet kialakítani, ha ugyanazokkal az adatokkal (e-mail cím, jelszó) regisztrál mind a két felületre (de használatához a MÁV applikáció letöltése nem kötelező).

Ha használja a MÁV applikációt is, akkor az új Elvirában vásárolt jegyeit az alkalmazáson is bemutathatja, de a már megszokott módon e-mailben is megkapja PDF formátumban. Tehát a jegyet letöltheti, és továbbküldheti annak, akinek a nevére szól.

Bármelyik felületen kezdeményezhet jegyvisszatérítést az online vásárolt jegyekre, ha a vásárlási feltételeknél ez a lehetőség nincs kizárva.

Elmentett számlázási- és bankkártyaadatait mindkét felületen használhatja.

A vásárláshoz és utazáshoz szükséges adatait egyetlen kényelmes felületen kezelheti, szükség esetén aktualizálhatja.

A vásárláshoz nem szükséges felhasználói fiókot regisztrálni, ugyanakkor a rendszer által nyújtott előnyök kihasználása miatt határozottan érdemes.

Akár késésben lévő vonatokra is vásárolhat jegyet.

Átszállás nélkül elérhető osztrák, szlovák, német és cseh városokba is vásárolhat online vonatjegyeket, de az elérhető nemzetközi jegyek köre folyamatosan bővülni fog.

Mit jelent a próbaüzem? Nem igazi?

Mint minden új alkalmazást, az új Elvirát is alapos tesztelésnek vetettük alá a bevezetés előtt. Ettől függetlenül a felhasználók visszajelzései alapján a rendszert a háttérben folyamatosan tökéletesítjük, ezért megtörténhet, hogy az rövid időre épp nem elérhető, illetve előfordulhatnak a funkcionalitásban is kisebb hibák. Mindezek miatt tekinthető a rendszer próbaüzemnek. A megvásárolható jegyek azonban teljesen valódiak, ki kell őket fizetni, és utazni is lehet velük. A jegyek nem csak PDF formátumban, hanem a MÁV applikációban is bemutathatók, hacsak vásárlás közben ezt másképp nem jelezzük.

Ki kell fizetni a jegyeket?

Igen, a próbaüzemben valódi jegyeket lehet vásárolni, amiket ki kell fizetni. A jegyeket a SimplePay online rendszerén keresztül lehet kifizetni, és a kártyaadatokat az első fizetésnél el lehet menteni, de azokat a MÁV-START nem ismeri meg, és nem is tárolja.

Lehet utazni a megvásárolt jeggyel?

Igen, a próbaüzem ideje alatt is valódi jegyeket lehet vásárolni, amikkel lehet utazni. A vásárolt jegyeket a MÁV applikációból megnyitva, a PDF formátumban kapott jegyet pedig kinyomtatva vagy akár okoseszköz képernyőjén is be lehet mutatni a jegyvizsgálónak.

Miben más ez, mint a MÁV applikáció?

A MÁV alkalmazástól eltérően ez egy böngészőben megnyitható vásárlási felület, tehát telefonra sem kell letölteni, csak böngészőben megnyitni. A két felületen azonban ugyanazt a felhasználói fiókot érheti el.

A MÁV applikációban regisztrált adataimmal be tudok itt lépni?

Az online vásárlási rendszerekben ugyanazt a felhasználói fiókot lehet ezentúl használni, tehát a MÁV applikációban már regisztrált felhasználó be tud lépni az új Elvirába is meglévő felhasználói nevével és jelszavával.

Miben más ez, mint a régi Elvira (e-Ticket)?

Ez az online rendszer működésében inkább a MÁV applikációhoz hasonlít, hiszen az alkalmazással közös adatokat használ. A régi Elvirához (e-Tickethez) képest itt másképp kell megadni a jegyvásárláshoz szükséges adatokat (pl. kedvezmények kiválasztása), és nincs jegykiadó automatás jegyátvételi módra lehetőség, a jegyet PDF-en okoseszközön, vagy abból nyomtatva vagy a MÁV applikációban lehet bemutatni. A vásárlás lényegi lépései azonban hasonlóak: meg kell adni az utazás részleteit (pl. honnan hova), az utasok adatait, és a megjelenített listából ki kell választani a vonatot és a jegyet. A fizetési szolgáltató ez esetben is a SimplePay.

Milyen jegyeket lehet venni a próbaüzem alatt?

A próbaüzemben a felhasználói felületre vonatkozó visszajelzések gyűjtése a cél, ezért egyelőre kevesebb jegytípus lesz elérhető, mint a régi Elvirában (e-Ticketben). Belföldi vasúti jegyek és az alkalmazásban is elérhető nemzetközi jegyek itt is megvásárolhatók. Az elérhető nemzetközi jegyek köre folyamatosan bővül majd, a bérletvásárlás várhatóan 2022 tavaszára valósul meg.

Hibát találtam, hol lehet jelenteni?

A hibákat egy beépített üzenetküldő felületen lehet jelezni, amelyet képernyő jobb alsó sarkában lévő „Visszajelzés küldése” gomb alatt talál meg.

Nem ad a rendszer olyan jegyet, amit a régi Elvirán (e-Ticketben) meg tudtam venni. Mit tegyek?

Az új rendszer a kereséseknél nem feltétlenül ugyanazokat a találatokat jeleníti meg, mint a régi Elvira (e-Ticket). Adja meg utazása állomásait (pl. honnan hova), az utasok adatait (pl. kedvezmény), és utána válasszon a találatok közül. Amennyiben nem megfelelő jegyet lát, kérjük, jelezze a képernyő jobb alsó sarkában lévő „Visszajelzés küldése” gomb megnyomása után látható felületen. Felhívjuk figyelmét, hogy nem minden jegytípus érhető el az új Elvira felületen, ami a régi Elvirán (e-Ticket) megvásárolható volt.

Nem találok a rendszerben az utazásomhoz szükséges jegyet. Mit tegyek?

Kérjük, hogy ebben az esetben a keresés adatainak megadásával jelezze a problémát a képernyő jobb alsó sarkában lévő „Visszajelzés küldése” gomb megnyomása után látható felületen. Felhívjuk figyelmét arra, hogy nem minden jegy érhető el az új Elvira felületen, ami a régi Elviárán (e-Ticket) megvásárolható volt.

Miért nem lehet automatából átvenni a jegyeket?

Az automatákból már közvetlenül meg lehet venni azokat a jegyeket, amelyek korábban elektronikusan a régi Elvirában (e-Ticketből) csak automatás átvétellel voltak elérhetők. Az értékesítési rendszerek fejlesztése során szétválasztottuk az online és az automatás értékesítést, így online felületeinken csak elektronikus jegyeket értékesítünk, melyeket PDF formátumban (okoseszközön vagy kinyomtatva) vagy a MÁV applikációban lehet bemutatni, így egyszerűsödött is az online vásárlás folyamata. Utasainknak lehetősége van automatából is megvenni a kívánt vonatjegyeket, melyeket továbbra is a hagyományos módon, jegypapírra nyomtatunk ki.

Hol érem el a régi Elvira menetrendi keresőt?

A régi Elvira menetrendi keresőt a https://elvira.mav-start.hu/ címen éri el.  A MÁV Csoport honlapján a keresőablakon keresztül és a „Jegyvásárlás” menüpontban is a megújult Elvirát találja majd.

Hol találom meg a korábbi internetes vásárlásaimat?

A https://jegyvasarlas.mav-start.hu/ címen és a https://www.mavcsoport.hu/mav-start/belfoldi-utazas/vegye-meg-interneten-vonatjegyet oldalon is elérhető marad a korábbi jegyvásárlási rendszer, ahol a vásárlástól számított 1 évig még megnézheti korábbi jegyeit, és letöltheti az ezekről kiállított számlákat is. Azonban ezen a címen 2020. december 13-tól azonban jegyet vásárolni már nem lesz lehetősége.

Vásárlás

Nem szeretnék regisztrálni, tudok így is jegyet vásárolni?

Egy értesítési e-mail cím megadásával (ahova a vásárolt jegyeket küldjük ki) és a Felhasználási feltételek elfogadásával van lehetősége regisztráció nélkül is vásárolni. Jegyét ebben az esetben a visszaigazoló e-mail mellékleteként küldjük ki, illetve letöltheti a sikeres vásárlás utáni visszaigazoló képernyőn. A jegye viszont nem fog letöltődni a MÁV applikációba, illetve az új Elvirában sem fogja tudni visszakeresni azt. Kérjük, fokozott figyelemmel adja meg e-mailcímét, mivel a regisztráció nélkül vásárolt jegyek újbóli kiküldésére sem a vásárlás során megadott címre, sem másik címre nincs lehetőség. A regisztráció nélküli vásárlásnál megadott adatokat nem menti el a rendszer, így azokat egy következő vásárlásnál ismét meg kell adnia. Egyes ajánlatok kizárólag regisztrált felhasználók számára érhetők el.

Miért éri meg regisztrálni az új Elvirába?

Az új Elvirában vagy a MÁV appban regisztrált felhasználók részére számos többletszolgáltatást nyújt a rendszer:

  • Beállításait (pl.: úticél, kedvezmények) és adatait (pl.: számlázási adatok, utas neve, fizetési adatok) elmentheti, így még gyorsabban és egyszerűbben vásárolhat.

  • Korábbi vásárlásait bármikor gyorsan átnézheti.

  • Megvásárolt jegyeihez akkor is hozzáfér, ha a visszaigazoló e-mail elveszne.

  • Ha mégsem tud elutazni, jegyét egyszerűen visszaválthatja.

  • Online jegyvásárlással kapcsolatos észrevételét, panaszát hatékonyabban tudjuk kivizsgálni.

  • Webes felületen megvásárolt jegyét a MÁV applikációban is megtalálja.

  • Fiókja minden adatához mind webes felületeken mind a MÁV appban hozzáférhet, illetve módosíthatja azokat.

Hogyan kell beállítani a kedvezményeket a vásárlás során?

Az utasok beállításához állítsa be az utas születési dátumát, majd a listáról válassza ki a kedvezményre jogosító okmányait. A későbbi könnyebb felhasználás érdekében nevezze el és mentse el az utas (csak a regisztrált felhasználók számára elérhető funkció).

Ha valaki különböző utazásoknál különböző kedvezményekkel utazik (pl. gyermekével családos kedvezménnyel, egyébként pedig természetjáró kedvezménnyel), akkor ezek mindegyikéhez külön utast kell létrehoznia magának.

Az egyik korábban mentett utasnak most mégsem szeretnék jegyet venni, hogyan törölhetem az aktuális vásárlásból?

Ha egy utasnak nem kíván a keresés során jegyet venni, akkor az utasok listájában az utas neve mögötti kuka ikonra kattintva tudja törölni. A kereséshez legalább egy utasnak mindenképp utaznia kell.

Ha a találati listában halványabban látszik az ár, akkor nem tudom megvenni a jegyet?

Ha az ajánlat valamiért nem megvásárolható (pl.: a kosár összértéke 0 Ft, a beállított utazási időpont múltbeli, elfogytak a helyjegyek, stb.), a keresést tájékoztatási céllal végzi el a rendszer.

Kedvezményes jegyet is tudok az új Elvirában vásárolni?

Igen. Az új Elvirában csak olyan kedvezmények állíthatók be, amelyek online megvásárolhatók.

Hol kell bemutatnom a kedvezményre jogosító okmányt, ha online veszem meg a jegyemet?

Minden olyan utalványt, vagy kedvezményre jogosító szelvényt, amelyet korábban a személyes jegyvásárláskor a pénztárnál kellett érvényesíteni (pl. Nyugdíjasok/ Közalkalmazottak Utazási Utalványa), most természetesen pótdíj felszámítása nélkül a jegyvizsgáló fog érvényesíteni.

Vásárolhatok bérletet az új Elvirában? Ha igen, hogyan?

Egyelőre nem, terveink szerint 2022 tavaszára válik elérhetővé a bérletvásárlás az új Elvirában. A MÁV applikációban a bérletvásárlás a korábban már megszokott módon lehetséges.

Kerékpárjegyet tudok az új Elvirában vásárolni?

Igen. Az utasok beállításánál a „+Kerékpár” gombbal tud kerékpárjegyet venni. Felhívjuk szíves figyelmét, hogy a kerékpárjegy önmagában nem jogosít utazásra, a kerékpárral utazó személynek érvényes menetjeggyel, bérlettel, vagy egyéb, utazásra jogosító okmánnyal rendelkeznie kell.

A kutyám részére tudok az új Elvirában jegyet vásárolni?

Igen. Az utasok beállításánál a „+Kisállat” gombbal tud kutya részére jegyet venni. Felhívjuk szíves figyelmét, hogy a kutyával utazó személynek érvényes menetjeggyel, bérlettel, vagy egyéb, utazásra jogosító okmánnyal rendelkeznie kell.

Csak IC pót- és helyjegyet szeretnék venni, menetjegyet nem. Megvásárolhatom az új Elvirában?

Igen. A kezdőképernyőn jelölje be a „Csak pót- és helyjegyet szeretnék” opciót. Ha a kedvezmények beállítása során díjmentes utazásra jogosító kedvezményt állít be, IC vonat kiválasztásánál a rendszer csak a pót- és helyjegyet teszi be a kosárba. Felhívjuk szíves figyelmét, hogy az IC pót- és helyjegy önmagában nem jogosít utazásra, érvényes menetjeggyel, bérlettel, vagy egyéb, utazásra jogosító okmánnyal rendelkeznie kell.

Hibaüzenetet kaptam, hogy nem sikerült a helyfoglalás az általam kiválasztott vonatra. Mit tegyek?

Az új Elvira csak olyan helyjegyköteles vonatokra enged jegyet váltani, amelyeken még van szabad hely. Előfordulhat, hogy a vonat kiválasztása és a fizetés közötti időben a helyjegyek elfogynak (mások megveszik az utolsó helyeket időközben), emiatt kapta a hibaüzenetet. Ha mindenképpen az adott vonattal szeretne utazni, javasoljuk, hogy vegyen másik kocsiosztályra jegyet, vagy próbálkozzon későbbi időpontban jegyet venni, mivel előfordulhat, hogy helyek lemondása vagy a vonathoz további kocsik csatolása miatt újra lesz elérhető hely a vonaton. Ha van rá lehetősége, választhat másik vonatot is utazásához.

Mit tegyek, hogy a különböző kedvezménnyel rendelkező együtt utazók egymás mellé kapják a helyjegyeket?

Ha Ön az együtt utazók részére egy vásárlásban vásárolja meg a jegyeket, a helyfoglalás a szabad helyek függvényében lehetőség szerint egymás mellé fog szólni. Ha a jegyeket külön vásárolja meg, a Korábban megvásárolt jegy mellé opcióval kérheti, hogy a rendszer egy korábbi vásárlásban már lefoglalt hely szomszédságában foglalja le a helyét. A kérést a rendszer a szabad helyek függvényében tudja teljesíteni.

Lehetséges-e, hogy helyjegy vásárlásakor én választhassam meg, hová ülök (pl. asztalhoz, vagy éppen ablak mellé kérem a helyet)?

Igen, helyfoglalásnál beállíthatja a foglalni kívánt hely jellemzőit. Több helyjegy egyidejű vásárlása esetén is csak 1 hely tulajdonságait állíthatja be, a helyeket a rendszer egy csoportban foglalja le. A beállított paramétereket a foglalásnál a szabad helyek erejéig teljesíti a rendszer. A Korábban megvásárolt jegy mellé opcióval kérheti, hogy a rendszer egy korábbi vásárlásban már lefoglalt hely szomszédságában foglalja le a helyét. A kérést a rendszer a szabad helyek függvényében tudja teljesíteni.

Konkrét ülőhely kiválasztása jelenleg még nem lehetséges, csak későbbi fejlesztéssel valósul meg.

Mire jó, ha bejelölöm a "Bármely budapesti állomáson át" opciót?

Az opció bekapcsolásával az útvonalkereső az összes budapesti megállóhelyet figyelembe veszi átszállás céljára Budapesten át történő utazásnál, így sokkal többféle útvonal verziót mutathat meg. (Az opció alapértelmezetten be van kapcsolva.) Ha nem használja ezt az opciót, akkor a Keleti, Déli és Nyugati pályaudvarokat veszi figyelembe az útvonal kereső.

Számlázás

Hogyan kaphatok ÁFÁ-s számlát az online vásárolt jegyekről?

Az online jegyvásárlási rendszerben minden vásárlásról elektronikus számlát állítunk ki. Számlázási adatait a regisztárció során, illetve később a vásárlás során vagy a „Profil” menüben tudja rögzíteni. Ha Ön regisztráció nélkül vásárol, számlázási adatait a vásárlás során, a fizetés előtt kell megadnia.

Felhívjuk a figyelmét arra, hogy kedvezményes jegyeket kizárólag magáncélú utazáshoz lehet vásárolni, gazdálkodó szervezet nevére kiállított számlával történő vásárlás – a jogszabályi kivételektől eltekintve – nem minősül magáncélú utazásnak.

Csak a számla van nálam, a jegyek nincsenek. Felszállhatok-e a vonatra?

A számla önmagában utazásra nem jogosít. Ha csak a számlát tudja a jegyvizsgálatkor bemutatni, akkor a jegyvizsgáló a menetjegy nélküli utazásnál alkalmazandó szabályok szerint fog eljárni.

Rossz adatok (név, cím) vannak a számlán. Mi a teendő?

Kérjük, hogy a számlázási adatok megadásánál ellenőrizze az adatok helyességét. Ha mégis tévesen adott volna meg adatot, helyesbítés kéréséhez a számlát és a helyes adatokat juttassa el az Ügyfélszolgálatunkhoz.

Megváltozott a számlázási cím. Újból rögzíteni kell az adatokat?

A számlázási adatok közül a név és a számlázási alany típusa kivételével minden adat módosítható a „Profil” menüpontban. A funkció csak a regisztrált felhasználók számára érhető el.

Mit jelent a számlaalany típusánál a "Természetes személy" és a "Gazdálkodó szervezet"? Mi alapján válasszak?

A természetes személy opciót válassza, ha a számla alanya élő ember, magánszemély, kivéve, ha egyéni vállalkozóként kéri a számlát. Minden más esetben kérjük, válassza a gazdálkodó szervezet opciót.

Gazdálkodó szervezetnek minősülnek például: gazdasági társaságok (Bt., Kft., Zrt. stb.), egyéni vállalkozók, egyesületek, alapítványok, intézmények (iskolák, kórházak stb.), költségvetési szervek (önkormányzatok, minisztériumok stb.), közhasznú társaságok, társadalmi szervezetek, egyházak stb.

Gazdálkodó szervezetként miért nem kaphatunk számlát kedvezményes menetjegyekről?

A kedvezményes menetjegyek kizárólag magáncélú utazásra vásárolhatók, elszámolásuk ezért nem lehetséges. A kedvezményes jegyekről számla – a jogszabályi kivételeket leszámítva, illetve ha a kedvezmény szabályai ettől eltérően nem rendelkeznek – kizárólag természetes személy részére állítható ki.

Megadtam a számlázási adatokat, a számla kérésénél mégsem tudom kiválasztani. Miért?

Ha a számla alany típusaként gazdálkodó szervezet adott meg, a kosárban kedvezményes jegyek is vannak. Kedvezményes jegyek üzleti célú - gazdálkodó szervezet által elszámolt - utazáshoz nem vásárolhatók.

Mi az az elektronikus számla?

Az elektronikus úton kibocsátott számla (e-számla) ugyanazon adattartalommal rendelkezik, mint a papíron kibocsátott. Az e-számla egyenértékű a papíralapú számlával, a hiteles elektronikus aláírás és időbélyegző révén a jogszabályi előírásoknak is megfelel. Az e-számla kizárólag elektronikus formában hiteles, tárolása és felhasználása csak ebben a formában történhet.

Az elektronikus számlákról további információt a NAV honlapján találhat.

Hogyan tudom megnézni, mi van a számlán?

A MÁV-START által kiállított e-számlát PDF-ben küldjük.  Ha készüléke ezt nem tudja megnyitni, akkor PDF fájl megtekintéséhez az ingyenesen letölthető Adobe Acrobat Reader program legalább 8.0 verziója szükséges (a legfrissebb verzió letölthető a http://get.adobe.com/reader/ címről).

Hogyan kapom meg az elektronikus számlát?

Az elektronikus számlát a visszaigazoló e-mailhez csatoltuk, illetve ha Ön regisztrált felhasználóként vásárolta a jegyet, a webes felületen a „Korábbi vásárlásaim” menüpontból a vásárlást követő 1 éven belül letöltheti.

Nem kaptam elektronikus számlát a visszaigazoló e-mailhez. Mit tegyek?

Előfordulhat, hogy hálózati hitelesítési probléma miatt számláját egy külön levélben kapja meg. Amennyiben számlája a vásárlást követő 24 órán belül nem érkezik meg, kérjük, jelezze Ügyfélszolgálatunkon.

Regisztráció nélkül vásároltam az új Elvirán egy jegyet. A számlát nem mentettem le és azóta töröltem a visszaigazoló e-mailt is, most viszont szükségem van a számlára. Hogyan kaphatom meg a számlát?

Kérését írja meg Ügyfélszolgálatunknak. A számla beazonosítása érdekében kérjük adja meg minél pontosabban a vásárlás időpontját, illetve azt, hogy milyen névre (és címre) lett kiállítva a számla.

Hogyan tudom leadni az elektronikus számlát?

Az elektronikus számla csak elektronikus formában hiteles, ezért a könyvelésre a letöltött PDF fájlt kell leadnia.

A PDF dokumentumban "Validity unkown" felirat és egy kérdőjel van a jobb felső sarokban. Ez mit jelent?

Nincs telepítve vagy beállítva az aláírást és/vagy az időbélyegzőt hitelesítő szolgáltatói tanúsítvány. A szükséges tanúsítványt a Netlock Kft. oldaláról töltheti le, ahol a telepítéshez és a beállításhoz szükséges segítséget is megtalálja.

A tanúsítványt célszerű a Windows tanúsítványtárába telepíteni, mert az Acrobat Reader program képes azt onnan átvenni. A hitelesítő tanúsítványt minden olyan gépre telepíteni kell, amelyen a számla hitelességét vizsgálják.

Fizetés

Milyen típusú bankkártyákkal lehet fizetni az online jegyvásárlási rendszerben?

Az új Elvirában a fizetés bankkártyával lehetséges az OTP Mobil Kft. által üzemeltetett Simple fizetési rendszeren keresztül. A Simple-ben a fizetés az alábbi típusú bankkártyákkal lehetséges: American Express, Mastercard, Visa, valamint ha a kibocsátó bank engedélyezi az online használatot, Maestro, Visa Electron. A fizetési folyamat közben kérjük, ne lépjen el a fizetési szolgáltató oldaláról, és ne zárja be böngészőjét!

A fizetési oldalon megadtam minden adatot, de hosszú ideje nem történik semmi. Mit tegyek?

A fizetési rendszer lassulásakor előfordulhat, hogy akár 5-10 percet is várni kell a fizetés sikeres lezárására. Amennyiben nem kap sikertelen fizetésről visszajelzést, jegyét nagy valószínűséggel meg fogja kapni. Kérjük, mindenképpen várja meg a fizetési rendszertől kapott visszaigazolást a fizetés sikerességéről vagy sikertelenségéről!

SMS üzenetet kaptam a pénz levonásáról, de nem jutottam vissza az új Elvira oldalára, és e-mailt se kaptam. Mit tegyek?

A fizetési rendszer lassulásakor előfordulhat, hogy a szokottnál tovább, akár 20-30 percig is eltarthat, amíg jegyét el tudjuk Önhöz juttatni. Utazás csak érvényes jegy birtokában lehetséges, ezért kérjük, utazás előtt ellenőrizze az új Elvirában vagy a MÁV applikációban, hogy jegyét megkapta-e. Ha nem regisztrált felhasználóként vásárolt, kérjük, utazás előtt ellenőrizze bejövő leveleit és a Levélszemét mappát is.  

Ha a fizetési folyamat félbeszakad, és nem kapott jegyet, a levont összeget 24 óra elteltével visszatérítik a fizetéshez használt bankszámlára. Amennyiben ez nem történne meg, akkor a problémát kérjük, jelezze az informacio [KUKAC] mav-start.hu címen. A probléma sikeres kivizsgálásához kérjük, adja meg alábbi információkat: email cím, amivel az alkalmazásba regisztrált vagy amit vendégvásárlóként értesítési címnek megadott; a sikertelen vásárlás időpontja, illetve ha rendelkezésére áll, akkor a vásárlás banki tranzakciójának adatait.

A fizetési szolgáltató elérhetőségei: ugyfelszolgalat [KUKAC] simple.hu, Telefon: +36(1)366-6611 +36(20)366-6611 +36(30)366-6611 +36(70)366-6611

Mit jelent, hogy "Fizetés a kártyaadatok mentésével"? Hol tárolják ilyenkor a kártyaadataimat? Levonhat pénzt akkor is a MÁV-START, amikor én nem használom a rendszert?

A kártyaadat mentése esetén a következő vásárlásnál már nem kell megadnia a kártyaszámát, arra a fizetési rendszer emlékezni fog. Szükség esetén (pl. a kártya lejártakor) van lehetőség új kártyaszám megadására. A MÁV-START a kártyás fizetés során semmilyen banki, bankkártyás adatot nem kér, nem tárol, és nem ismer meg. Banki, bankkártyás adatot sem az új Elvira, sem a MÁV applikáció nem tárol. A kártyák adatait a Simple tárolja, biztonságos szerveren. A MÁV-START a Simple felé vásárlási tranzakciót önállóan nem kezdeményez, azt kizárólag a felhasználó tud indítani. Kártyaadatot csak a regisztrált felhasználók menthetnek el.

A fizetéshez kell-e Simple fiókot létrehoznom vagy le kell-e töltenem hozzá a Simple alkalmazást?

Nem, a fizetés Simple fiók megléte nélkül is lehetséges és a Simple alkalmazás letöltése sem szükséges.

Mit tegyek, ha nem tudok fizetni?

Ha korábban eltárolt bankkártya-adatokkal próbált fizetni, de a fizetés sikertelen, akkor próbáljon meg a kártyaadatok manuális megadásával fizetést indítani. Ha így sem sikerült fizetnie, akkor a jegyét a fizetési szolgáltatónál fellépő hiba miatt átmenetileg sajnos nem tudja online megvenni. A problémát jelezheti: informacio [KUKAC] mav-start.hu

A fizetési szolgáltató elérhetőségei: ugyfelszolgalat [KUKAC] simple.hu, Telefon: +36(1)366-6611 +36(20)366-6611 +36(30)366-6611 +36(70)366-6611

A fizetés során további azonosítást kérnek tőlem. Mit kell megadnom?

A vonatkozó szabályok szerint az EU területén kibocsátott bankkártyákkal történő online fizetésnél ún. erős ügyfélhitelesítést kell alkalmazni. Ez azt jelenti, hogy a fizetés során a kártyaadatok sikeres megadása vagy a tárolt kártya kiválasztása után a fizetési folyamat részeként még egy további megerősítésre is szükség lehet. Bankonként és azon belül kártyatípusonként a megerősítési folyamat eltérhet (pl. az sms-ben kapott kódon kívül még egy további, az ügyfél által korábban beállított kódot is meg kell adni). Kérjük, hogy vegye fel a kapcsolatot a kártyát kibocsátó bankkal, és tegye meg a szükséges beállításokat. Ha az azonosítás során hibát tapasztal, vagy a fizetés Ön szerint indokolatlanul lett elutasítva, kérjük, hogy a kártyát kibocsátó bankkal vegye fel a kapcsolatot.

Miért csak bankkártyával lehet kifizetni a vonatjegyeket?

Az alternatív fizetési szolgáltatók bevonásának jogi és technikai feltételeinek kidolgozása folyamatban van.

Átvétel

Miért nem lehet automatából átvenni a jegyeket?

Az automatákból már közvetlenül meg lehet venni azokat a jegyeket, amelyek korábban elektronikusan a régi Elvirából (e-Ticketből) csak automatás átvétellel voltak elérhetők. Az értékesítési rendszerek fejlesztése során szétválasztottuk az online és az automatás értékesítést, így online felületeinken csak elektronikus jegyeket értékesítünk, melyeket PDF formátumban (okoseszközön vagy kinyomtatva) vagy MÁV appon lehet bemutatni, így egyszerűsödött is az online vásárlás folyamata. Utasainknak lehetősége van automatából is megvenni a kívánt vonatjegyeket, melyeket továbbra is a hagyományos módon, jegypapírra nyomtatunk ki.

Vettem az új Elvirában egy jegyet, a fiam viszont nem tudja a MÁV appra letölteni. Mit tegyen?

Az elektronikus jegy csak abban a fiókba tölthető le a MÁV appban, amelyik fiókból a vásárlás történt, akár a webes felületen, akár a MÁV appban volt a vásárlás. A jegy PDF formátumban szabadon  átküldhető, és ellenőrzésnél arra alkalmas készülék képernyőjén kinyomtatás nélkül is bemutatható.

Én vettem meg a jegyeket a MÁV applikációban, de nem tudok a többiekkel együtt utazni. Hogyan juttathatom el nekik a jegyeiket?

Bérletet, helyi jegyeket csak a vásárlást végző felhasználó MÁV app fiókjából lehet bemutatni. A PDF formátumban megkapott vonatjegyek azonban tovább küldhetők a többi utasnak. Fontos, hogy mindenkinek a saját nevére szóló jeggyel kell utaznia.

Regisztráció nélkül vásároltam az új Elvirán egy jegyet, azonban nem kaptam vagy nem találom a visszaigazoló e-mailt. Hogyan kapom meg a jegyemet?

Kérjük, ellenőrizze a Levélszemét mappát is. Ha még nem zárta be a weboldalunkat, jegyeit a sikeres vásárlást visszaigazoló képernyőről is letöltheti. Kérjük, fokozott figyelemmel adja meg e-mailcímét, mivel a regisztráció nélkül vásárolt jegyek újbóli kiküldésére sem a vásárlás során megadott címre, sem másik címre nincs lehetőségünk.

Regisztráció nélkül vásároltam az új Elvirán egy jegyet, és véletlenül töröltem a visszaigazoló e-mailt, mielőtt elmentettem volna belőle a jegyemet. Ki tudják újra küldeni a jegyet?

A regisztráció nélkül vásárolt jegyek újbóli kiküldésére sem a vásárlás során megadott címre, sem másik címre nincs lehetőségünk.

Ha ki szeretném nyomtatni a PDF jegyet, azt csak fehér színű papírra tehetem meg?

A PDF jegy a fehér mellett natúr színű (újrahasznosított) papírra is kinyomtatható. A jegyet A/4-es méretben nyomtassa ki, és ügyeljen arra, hogy a nyomtatás jó minőségű legyen, valamint a kinyomtatott jegy ne legyen szennyezett, és ne sérüljön meg.

Utazás, jegyellenőrzés

Be fogom tudni mutatni a jegyemet ellenőrzésre ott is, ahol nincs térerő?

Igen, sikeres vásárláskor letöltődik a jegy a MÁV appba, így az „Utazás/Jegyek” menüpontból akkor is elérhető, ha nincs térerő. Hacsak a vásárlásnál másképp nem jelezzük, jegyét PDF formátumban a visszaigazoló e-mailhez csatoltan is megkapja. A PDF jegyet elektronikusan arra alkalmas készülék képernyőjén, vagy A/4-es papírra kinyomtatva mutathatja be.

Nem működik sem az Elvira, sem a MÁV applikáció, nem tudtam így jegyet venni. Felszállhatok a vonatra jegy nélkül?

  • Ha a felszállás helyén van más jegyvásárlási lehetőség (pénztár vagy automata), akkor a jegyet ott kell megvenni.

  • Ha nincs a felszállás helyén más jegyvásárlási lehetőség, a vonat fedélzetén pótdíj nélkül vehet jegyet.

Lemerült a telefonom, nem tudom bemutatni a jegyet ellenőrzésnél. Mit tegyek?

Kérjük, gondoskodjon arról, hogy telefonja az utazás során működőképes legyen és azon a jegy bemutatható legyen. Ha jegyét az ellenőrzés során nem tudja bemutatni, Önt jegy nélküli utasnak tekintjük, és munkatársaink e szerint járnak el.

Otthon hagytam a kinyomtatott jegyemet. Mit tegyek?

Kérjük, gondoskodjon arról, hogy a kinyomtatott jegy ott legyen Önnél. Ha van arra alkalmas telefonja és a PDF fájlt el tudja érni (akár a webes felületen bejelentkezve a „Korábbi vásárlásaim” menüpontból), jegyét a készülék képernyőjén is bemutathatja. Ha telefonján fut a MÁV alkalmazás, a legtöbb jegyet ott is elérheti fiókjában. Ha jegyét az ellenőrzés során nem tudja bemutatni, Önt jegy nélküli utasnak tekintjük, és munkatársaink e szerint járnak el.

Az összes jegyemet Wallet alkalmazásban tartom? Át tudom tölteni a vonatjegyeimet is?

Sajnos erre nincs lehetőség, a MÁV applikációban tárolt jegy csak a MÁV applikációban mutatható be. A PDF formátumú jegyet elektronikusan készüléke képernyőjén, vagy A/4-es papírra kinyomtatva mutathatja be.

Ha nem azzal a vonattal szeretnék elutazni, mint ami a jegyemen szerepel, felszállhatok?

Az e-vonatjegy - a meghatározott vonatra érvényes helyjegy, pót-, és helyjegy, valamint a vonathoz kötött kedvezménnyel vásárolt e-vonatjegyek kivételével - a rajta feltüntetett érvényességi időn és útvonalon bármelyik vonaton felhasználható.

Késik a vonat, aminek az indulási idejével a jegyem érvényessége kezdődik. Elutazhatok egy korábbi vonattal?

Ha az utazásra kiválasztott vonat késik, akkor az utazást a jegy érvényességének kezdete előtt 10 perccel másik, alkalmas vonattal megkezdheti. A korábbi vonatra a megfelelő felárat az utazás megkezdése előtt meg kell vásárolni.

Kimaradt a vonatom. Mi a teendő?

A vonat kimaradásáról igazolást kell kiállíttatni a kimaradt vonatra vezényelt jegyvizsgálóval vagy a kimaradásról tudomással bíró, a kimaradt vonat által érintett állomáson szolgálatot teljesítő pénztárossal vagy más ügyeletes munkavállalóval. Ezzel az igazolással és az e-vonatjeggyel a következő alkalmas vonatra akkor is fel lehet szállni, ha az felárköteles. Pót- és helyjegyköteles, helyjegyköteles vonaton csak a szabadon maradó ülőhelyek foglalhatók el. Ha a következő alkalmas vonat nem felárköteles, az e-vonatjegy külön igazolás nélkül is érvényes. A fel nem használt felár árát az Ügyfélszolgálat a fel nem használás igazolása esetén kezelési költség levonása nélkül visszatéríti.

Sokat késik a vonatom, le fogom késni, vagy lekéstem a csatlakozásomat. Mi a teendő?

A késésről a késő vonat jegyvizsgálójával igazolást kell kiállíttatni. Ezzel az igazolással és az e-vonatjeggyel a következő alkalmas vonatra akkor is fel lehet szállni, ha az felárköteles. Pót- és helyjegyköteles, helyjegyköteles vonaton csak a szabadon maradó ülőhelyek foglalhatók el. Ha a következő alkalmas vonat nem felárköteles, az e-vonatjegy külön igazolás nélkül is érvényes. A fel nem használt felár árát az Ügyfélszolgálat a fel nem használás igazolása esetén kezelési költség levonása nélkül visszatéríti.

Visszaváltás

Nem tudok elutazni, hogyan kapom vissza a pénzemet?

Az online jegyértékesítési rendszerben regisztrált felhasználóként vásárolt jegyek visszatérítését kizárólag a webes felületen a Korábbi vásárlásaim menüpontban és/vagy a MÁV applikációban a Jegyeim menüpontban kezdeményezheti, legkésőbb a jegy érvényességének kezdete előtt 1 órával. Ha jegyét regisztráció nélkül vásárolta, a visszaváltást az informacio [KUKAC] mav-start.hu címre írt e-maillel vagy a MÁVDIREKT-et felhívva kezdeményezheti, legkésőbb a jegy érvényességének kezdete előtt 1 órával (telefonhívás vagy az e-mail küldésének időpontja szerint). Kérjük, hogy az ügyintézéshez adja meg a vásárolt jegy(ek) sorszámát és ha lehet, a vásárlási azonosítót. Egyes jegyek nem visszaválthatók, vagy a visszatérítésre más határidő lehet érvényes, erről az adott jegy igénybevételi feltételei között tájékozódhat. A visszatérítési igényt előjegyzésbe vesszük, és a visszatérítendő menetjegy érvénytartamának lejárta után 7 nappal indítjuk a jóváírást. 

A visszatérített e-vonatjegyek kezelési költséggel csökkentett ellenértékét a vásárlásnál használt bankkártyához tartozó bankszámlára írjuk jóvá, kizárólag a visszatérítendő menetjegy érvényességének lejárta után 7 nappal. Ha a visszaváltásra kijelölt jegyet az érvényesség lejárta előtt bármikor ellenőrzik, a jegy árát az ellenőrzés eredményétől függetlenül mindaddig visszatartjuk, amíg a jegy fel nem használását más módon (pl. az adott vonaton kiállított pótdíjjal, az adott vonaton érvényes és kezelt másik jeggyel) nem igazolja.

Lejárt érvényességű menetjegy visszaváltására nincs lehetőség.

A jegyvisszaváltásra vonatkozó részletes szabályok megtalálhatók a MÁV-START Üzletszabályzatában, illetve az egyes jegyek egyedi feltételeiben.

Hogyan válthatom vissza a jegyeimet a webes felületen?

Csak azokat a jegyeket válthatja vissza a webes felületen, amiket regisztrált felhasználóként vásárolt. Bejelentkezés után a „Korábbi vásárlásaim” menüpontban válassza ki azt az utazást, amelyiknek a jegyeit vissza kívánja váltani. Itt utasonként csoportosítva találja meg a jegyeket. Amennyiben egy utas összes jegyét szeretné visszaváltani, jelölje ki az utas nevét. Ha csak egy-egy tételt szeretne visszaváltani, akkor egyesével jelölje ki azokat. Bizonyos jegyek csak együtt visszatéríthetők. A visszatérítési igényt előjegyzésbe vesszük, és a visszatérítendő menetjegy érvényességének lejárta után 7 nappal indítjuk a jóváírást. 

Hogyan válthatom vissza a jegyeimet a MÁV appon?

Csak azokat a jegyeket válthatja vissza a MÁV applikációban, amiket regisztrált felhasználóként vásárolt. Bejelentkezés után a „Jegyeim” menüpontban válassza ki azt az utazást, amelyiknek a jegyeit vissza kívánja váltani, majd azon belül válassza ki a visszaváltani kívánt jegyeket. Bizonyos jegyek csak együtt visszatéríthetők. A visszatérítési igényt előjegyzésbe vesszük, és a visszatérítendő menetjegy érvényességének lejárta után 7 nappal indítjuk a jóváírást. 

Hogyan válthatom vissza a jegyeimet, ha azt nem regisztrálva vásároltam?

Regisztráció nélkül vásárolt jegyek esetében csak a teljes vásárlás visszaváltására van lehetősége. A jegyek visszaváltásához igényét az informacio [KUKAC] mav-start.hu címre írt e-maillel vagy a MÁVDIREKT-et felhívva jelezheti, legkésőbb a jegy érvényességének kezdete előtt 1 órával (telefonhívás vagy az e-mail küldésének időpontja szerint). Kérjük, hogy az ügyintézéshez adja meg a vásárolt jegy(ek) sorszámát és ha lehet, a vásárlási azonosítót. A visszatérítési igényt előjegyzésbe vesszük, és a visszatérítendő menetjegy érvényességének lejárta után 7 nappal indítjuk a jóváírást. 

Kevesebben utazunk, mint ahány embernek helyjegyet vettem. Hogyan tudom visszaváltani a nem utazók helyjegyeit?

Ha több együtt utazó jegye közül nem mindegyik visszaváltására van szükség, elegendő kijelölni a nem utazók jegyeit, azonban a rendszer ekkor is visszaváltja a teljes rendelést, majd újból előállítja a szükséges számú új menetjegyet és felárat. Ezért az eredeti vásárlás során előállított jegyekkel nem lehet utazni. A funkció csak a regisztrált felhasználók számára érhető el.

Megpróbáltam visszaváltani egy jegyet a fentiek szerint, de nem engedi a rendszer. Miért?

Az alábbi esetekben nem lehet online visszatérítést kezdeményezni:

  • Ha az adott jegyfajta nem visszaváltható;

  • Ha a jegyet regisztráció nélkül vásárolták;

  • Ha az adott jegyre vonatkozó visszatérítési határidő (pl. érvényesség kezdete előtt legkésőbb 1 órával) már letelt.

Kimaradt a vonatom. A jegyemet vissza tudom váltani?

A MÁV-START hibájából nem vagy részben felhasznált e-vonatjegy visszatérítését az általános szabályok szerint az Ügyfélszolgálat végzi. A vonat kimaradásáról (vasúti hibáról) és az utazásról való lemondásról a lemondás helyén igazolást kell kiállíttatni az érintett vonatra vezényelt jegyvizsgálóval vagy az eseményről tudomással bíró más ügyeletes munkavállalóval.

Visszaváltottam a jegyemet, de még nincs a pénz a számlámon. Hogyan kapom meg a pénzemet?

A visszatérítési igényt előjegyzésbe vesszük, és a visszatérítendő menetjegy érvényességének lejárta után 7 nappal indítjuk a jóváírást. A visszatérített jegyek kezelési költséggel csökkentett összegét a vásárláskor használt kártyához tartozó bankszámlára juttatjuk vissza. Az összeg az után válik elérhetővé a számláján, hogy azt a számlavezető bank könyvelte, ami néhány napot igénybe vehet.

Ha ez az idő is eltelt, kérjük, hogy a visszatérítést visszaigazoló e-mailt juttassa el Ügyfélszolgálatunkra.

Ha a visszaváltásra kijelölt jegyet az érvényesség lejárta előtt bármikor ellenőrzik, a jegy árát az ellenőrzés eredményétől függetlenül mindaddig visszatartjuk, amíg a jegy fel nem használását az utas más módon (pl. az adott vonaton kiállított pótdíjjal, az adott vonaton érvényes és kezelt másik jeggyel) nem igazolja.

Amikor a jegyeket vásároltam, kértem számlát. Hogyan kapom meg a visszatérített jegyekről a helyesbítést?

A rendszer automatikusan elvégzi a helyesbítő számlák kiállítását, és azt e-mailben megküldi vásárlásnál megadott vagy a fiókhoz tartozó e-mailcímre. A webes felületen a helyesbítő számlák is letölthetők a „Korábbi vásárlásaim” menüpontból, ha a jegyet regisztrált felhasználó vásárolta.

Honnan tudja a MÁV-START, hogy milyen kártyáról/számláról történt a fizetés, amikor visszautalja a pénzt?

A MÁV-START sem a vásárlás, sem a visszatérítés során nem kér, és nem tárol bankkártyára, bankszámlára vonatkozó adatokat. A visszatérítés az eredeti vásárlási tranzakcióazonosítóra hivatkozva indított áruvisszavét tranzakció. Az eredeti vásárlási tranzakcióazonosítóra hivatkozva a MÁV-START a jegyek ellenértékén túl további összegek lehívására nem jogosult.

Miért számolnak fel kezelési költséget az online visszatérítésnél, miközben az egy automatikus folyamat?

Noha az online visszatérítés valóban lezajlik emberi közreműködés nélkül, költségei ennek a módnak is vannak. Ezért számítunk fel kezelési költséget, melynek mértéke azonban - pontosan a kisebb költségek miatt - alacsonyabb, mint ha a pénztárban téríttetné vissza a jegyeket.