Budapest–Hatvan vágányzári információk

Február 4-től Pécel és Aszód között szünetel a vonatforgalom

– A vonatok helyett HÉV-vel és pótlóbuszokkal lehet utazni a gödöllői elővárosi térségben –

A Budapest–Hatvan vasútvonal pályarekonstrukciójának következő fázisában, február 4-től május 12-ig szünetel a vonatforgalom Pécel és Aszód között, de egészen decemberig hasonló, jelentős korlátozásra kell számítani. Az InterCityk helyett a Keleti pályaudvar és Hatvan között pótlóbuszok járnak majd, a többi vonat helyett eltérő szakaszokon lesznek pótlóbuszok. Sokaknak érdemes lesz a gödöllői HÉV-járatokat választani, melyeken elfogadják a vasúti jegyeket és bérleteket. Utazás előtt utasaink mindenképpen tájékozódjanak a MÁV-csoport menetrendi keresőjében vagy a Vonatinfó mobilalkalmazás segítségével.

A fejezetcímekre kattintva bővebb információ érhető el a felújítás részleteivel. A képekre kattintva azok nagyobb méretben megtekinthetők.

Megújul a Budapest–Hatvan vasútvonal

2018 tavaszán a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában kezdődött meg a Budapest–Hatvan vonalszakasz felújítása, amelynek köszönhetően fejlődik az elővárosi közlekedés, nő a pályasebesség, csökken az utazási idő, javul az utaskomfort az állomásokon és megállóhelyeken. A 2020-ig tartó, uniós és hazai forrásból finanszírozott beruházás idején, a munkálatokhoz igazodva több fázisban módosítani kell a vonatok közlekedését. Jelenleg egy vágányon, de menetrend–módosítással fenntartható a vonatközlekedés, azonban az újabb fázisban, február 4-től várhatóan a decemberi menetrendváltásig jelentős korlátozásra kell számítani az utasoknak, mert Pécel és Aszód között teljesen szünetel a forgalom. A tízhónapos vágányzár ideje alatt mindkét sínpárt elbontják és újjáépítik, illetve Péceltől Turáig elkezdődik az állomások és megállóhelyek teljes átépítése is. 2019-ben a tízhónapos vágányzár alatt tervezetten négy állomás teljes átépítése, valamint közel 22 km nyíltvonali vonalszakasz teljes átépítése történik meg, ami rendkívül feszített munkavégzést követel meg, melyre csak a teljes forgalomkizárás mellett van lehetőség, még korszerű, nagygépes technika hatékony alkalmazása mellett is. A teljes forgalomkizárást indokolják még a vonal dombos terepviszonyai, mivel az építés kiszolgálása a vasút melletti területekről nem lehetséges. Rákos és Pécel, illetve Aszód és Hatvan között is folytatják a felújítási munkákat, ezért egy-egy vágányt itt is lezárnak a forgalom elől.

A MÁV-csoport, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., a VOLÁNBUSZ, a Magyar Közút, a Budapest Közút, a  Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft., a kivitelezők  számos egyeztetést folytattak, hogy a forgalomkorlátozás a lehető legkisebb mértékben zavarja meg a vasúton és a közúton közlekedők mindennapi utazási szokásait. Összehangolták a vonatok, a HÉV-járatok, a pótlóbuszok menetrendjét és a várható utazási igényekhez igazították a mennyiségüket. Az átszállási és csatlakozási lehetőségeket úgy biztosítják, hogy az utasok a megfelelő időben és járatokkal elérjék úti céljaikat – számolva a lehetséges hosszabb menetidővel.

Már a vágányzárat megelőzően az átszállási pontokon, állomásokon szórólapokkal is biztosítjuk a fontosabb információkat, kezdetben pedig hoszteszek is segítik az eligazodást, tájékozódást a Keleti pályaudvaron. A pótlóbuszok indulási helyeihez eligazító táblákat helyezünk ki, a könnyebb tájékozódás érdekében pedig színkódolással is megkülönböztethetővé tesszük a buszokat a viszonylataik és megállóik alapján.

Változik a menetrend és pótlóbuszok közlekednek

Változások a budapesti elővárosi forgalomban 

Az S80-as személyvonatok csak Budapest-Keleti pályaudvar és Pécel, illetve Aszód és Hatvan állomások között közlekednek. A Keleti pályaudvar–Pécel viszonylaton óránként két pár, a reggeli csúcsidőszakban 6 és 8 óra között három pár vonat közlekedik. Az Aszód–Hatvan viszonylaton óránként egy-egy vonat közlekedik mindkét irányban.

Pécel és Aszód között S80-as és G80-as pótlóbuszok szállítják az utasokat. Pécel és Aszód között az S80-as jelzésű pótlóbuszok minden állomáson és megállóhelyen megállnak, míg a G80-as jelzésű járatok csak Bag, Dózsa György út 8. autóbusz-megállóhelyen állnak meg.

A Pécel–Hatvan szakaszon gyors pótlóbuszok közlekednek, melyek Gödöllőn, a H8-as HÉV vonalán a Szabadság tér és az Autóbusz-állomás megállóhelyeken állnak meg, Szabadság tér megállóhelyen biztosítják a csatlakozást a MÁV-HÉV járataira. A vasúti jegyek, bérletek – a nemzetközi menetjegyek és bérletek kivételével – érvényesek a H8-as HÉV vonalán Gödöllő – Budapest, Örs vezér tere viszonylatban. Aszódot, a lényegesen hosszabb közúti eljutási idő miatt, a gyors pótlóbuszok nem érintik, ezért az eljutást Aszód és Hatvan állomások között közlekedő személyvonatok, a főváros felől pedig Pécelről a személyvonatokat helyettesítő S80-as és G80-as pótlóbuszok biztosítják.

Munkanapokon csúcsidőben egyes S80-as jelzésű pótlóbuszok csak Pécel és Gödöllő között közlekednek. A késő esti és kora hajnali órákban további vonatpótló járatok is közlekednek Rákos–Hatvan, Rákos–Aszód és Pécel–Hatvan között.

A személyvonatokat pótló autóbuszoknál forgalomtechnikai okból több településen jelentősen módosulnak a megállási helyek. Isaszegen a vasútállomást nem érintve, a főútvonalon kijelölt autóbusz-megállóban állnak meg a buszok. Gödöllőn az átépítés alatt álló vasútállomást a pótlóbuszok nem érintik, helyette Gödöllő, Szabadság tér (H8-as HÉV) és az Autóbusz-állomás megállóhelyeken állnak meg. A gödöllői Szent István Egyetem a MÁV-HÉV járataival változatlanul megközelíthető. Gödöllő, Szabadság tér megállóban a MÁV-HÉV járataira a csatlakozás biztosított, továbbá az autóbusz-állomáson is lesz lehetőség vasúti jegy- és bérletvásárlásra. A MÁV-HÉV járataira Gödöllő HÉV-végállomáson és Gödöllő, Szabadság tér megállóhelyen a jegy- és bérletvásárlás a BKK automatáiból is biztosított.

Munkanapokon reggel gyorsított HÉV-vonatok közlekednek Gödöllőtől Örs vezér teréig, amelyek Szentjakab, Zsófialiget, Kistarcsa, Kistarcsa, kórház, valamint Ilonatelep megállóhelyeken nem állnak meg. A kimaradó megállóhelyek változatlan kiszolgálása, illetve a megnövekedő utazási igények miatt betétjárat közlekedik Örs vezér tere és Kerepes között a reggeli és délutáni csúcsidőben.

A hét első munkanapját megelőző napokon 14–20 óra között Gödöllő és Örs vezér tere között 3 helyett 6 kocsis HÉV-szerelvények közlekednek a megnövekedő utazási igények miatt. A szolgáltatás javítása érdekében a tervek szerint forgalomba állítanak Desiro motorvonatokat is a H8-as HÉV-vonalon.

Budapest-Hatvan vágányzár 

Elővárosi térkép (vonalábrás )

Budapest-Hatvan vágányzár

Elővárosi térkép (vonalhálózati)

Budapest-Hatvan vágányzár

Gödöllő (helyszíntérkép)

Budapest-Hatvan vágányzár

Bag (helyszíntérkép)

Budapest-Hatvan vágányzár

Isaszeg (helyszíntérkép)

Budapest-Hatvan vágányzár

Máriabesnyő (helyszíntérkép)

Változások a távolsági forgalomban

A Keleti pályaudvar és Hatvan között a miskolci, a kassai, a nyíregyházi és a debreceni InterCity vonatok helyett IC-pótlóbuszok szállítják az utasokat. Az M3-as autópályán közlekedő buszok a Keleti pályaudvar melletti Verseny utcai ideiglenes autóbusz-megállóhelyről indulnak, és oda is érkeznek. Az InterCity vonatok és pótlóbuszaik InterCity-pótjeggyel és díjmentes helyjeggyel vehetők igénybe.

Hatvanból Budapestre 6:05-kor és 7:15-kor, továbbá a Keleti pályaudvar melletti Verseny utcai ideiglenes megállóból Hatvanba 19:40-kor IC-pótlóbuszok is közlekednek a közvetlen és gyorsabb eljutás érdekében az M3-as autópályán. Erre a három pótlóbuszra a menetjegy, illetve a bérlet mellé is kell IC-pótjegyet váltani, továbbá érvényesek a Budapest-bérletek és az ahhoz csatlakozó jegyek, bérletek is.     

A sátoraljaújhelyi sebes és az egri gyorsvonatok csak a Hatvan–Sátoraljaújhely és a Hatvan–Eger viszonylatokon közlekednek változatlan menetrend szerint; a miskolci gyors-, és a füzesabonyi személyvonatoknak sem változik a menetrendje a Hatvan–Miskolc és a Hatvan–Füzesabony viszonylatokon. A gyors- és sebesvonatok a teljes útvonalon gyorsvonati pótjegy váltása nélkül vehetők igénybe.

A kör-InterCity vonatok csak Budapest-Keleti pályaudvar–Nyíregyháza, illetve Nyíregyháza–Budapest-Nyugati pályaudvar viszonylatokon közlekednek.

 Budapest-Hatvan vágányzárTávolsági térkép (vonalábrás )

Egyéb forgalmi változások

A hatvani vonal vágányzári menetrendje miatt február 4-től március 31-ig az Aszód–Balassagyarmat vonalon a csatlakozások miatt több vonat menetrendje módosul. Április 1-től május 12-ig Aszód–Galgamácsa állomások között nem közlekednek a vonatok, helyettük vonatpótló buszok szállítják az utasokat. Ebben az időszakban a MÁV-START naponta 5 pár vonatnál vácrátóti útvonal-hosszabbítással, alternatív kerülő útirányos csatlakozásokkal biztosít eljutást Galgamácsa–Vácrátót–Budapest-Nyugati pályaudvar, illetve Galgamácsa–Vácrátót–Vác–Budapest-Nyugati útirányon. Vácrátót és Galgamácsa állomások között a vonatok nem állnak meg. Az Aszód–Balassagyarmat–Ipolytarnóc vonal állomásai és a főváros között váltott menetjegyek, bérletek a kerülő útirányon át, többlet menetdíj megfizetése nélkül is felhasználhatók.

 

Változások a H8-as és a H9-es HÉV vonalakon

A MÁV Budapest–Hatvan vasútvonalán zajló felújítási munkái miatt fontos menetrendi változásokra kell számítania a H8-as és a H9-es HÉV-vel utazóknak 2019. február 4-től, hétfőtől várhatóan december közepéig, főképp hétköznap csúcsidőben. Fontos, hogy a H8-as és a H9-es HÉV-vonal fővároson kívül eső szakaszán utazók ne megszokásból közlekedjenek a következő időszakban, a HÉV-menetrend változása miatt pedig lehetőleg előre tervezzék meg utazásukat. Az állomásokon az utasokat a MÁV-HÉV és a BKK munkatársai tájékoztatják a megváltozott közlekedési rendről, valamint térképes szórólapokkal is segítik az eligazodást.

A Gödöllő és Budapest között utazók számára a vonatpótló busz alternatívája lehet a H8-as HÉV, ezért a vasúti felújítás okozta kényelmetlenségek enyhítése, valamint a várhatóan megnövekedő utasforgalom kiszolgálása érdekében a reggeli időszakban a H8-as vonalon egyes HÉV-ek Cinkota és Kerepes között gyorsított vonatként közlekednek, emellett több HÉV indul Kerepestől az Örs vezér tere felé; számos vonat indulási időpontja megváltozik. Munkanapokon csúcsidőben a csömöri vonalon utazóknak Cinkota állomáson át kell szállniuk. 
 
Részletesebb információk:
 
A Gödöllő és Budapest közötti út gyorsabbá tétele érdekében a hétköznap reggeli csúcsidőben, 5:42-től 7:42-ig minden második HÉV gyorsított vonatként, bizonyos megállóhelyek kihagyásával közlekedik: ezek a gyorsított járatok Örs vezér tere felé nem érintik Szentjakab,  Zsófialiget, Kistarcsa, Kistarcsa, Kórház és Ilonatelep megállóhelyeket, míg Kerepes felé, a Kerepesig közlekedő szerelvények  Ilonatelep, Kistarcsa, kórház és Zsófialiget megállókat. 
 
Az Örs vezér tere és Kerepes között – a térségből érkező, a szokásosnál várhatóan több utas jobb kiszolgálása érdekében – hétköznap csúcsidőben a megszokottnál kétszer sűrűbben, 7-8 percenként indulnak majd a HÉV-ek. Három helyett hatkocsis HÉV viszi az utasokat a H8-as vonalon hétköznapkora reggeltől késő estig, valamint vasárnap 14 és 20 óra között minden szerelvény esetében. Kerepesről a betétjáratok 5:54-től 8:09-ig 15 percenként, 14:39-től 18:39-ig 30 percenként indulnak Budapest felé. Budapestről Kerepes felé pedig a betétjáratok 5:26-tól 7:41-ig 15 percenként,  délután 14:10-től 18:40-ig 30 percenként közlekednek. Budapestről 19:10-kor Mogyoródra, és Mogyoródról 19:53-kor Budapestre egy-egy többlet betétjárat közlekedik.
 
A H9-es vonalon, a Csömör és Budapest közötti szakaszon utazóknak, hétköznap csúcsidőben, 5:48-tól 8:10-ig, illetve 14:18-tól 20:10-ig Cinkota állomáson át kell szállniuk a Budapest, illetve Csömör felé tartó szerelvényekre. A Csömör és Cinkota közötti vonalszakaszon alacsonypadlós, vörös dízel motorvonat – az elővárosi vasútvonalakról is ismerhető Desiro típusú szerelvény – közlekedik majd. Hétköznap csúcsidőn kívül, illetve hétvégén továbbra is a megszokott rend szerint, átszállás nélkül lehet utazni ezen a vonalon.
 
Csömör és Kerepes között munkanap napközben 8:52-től 13:19-ig új betétjárat indul H9-es jelzéssel, Kistarcsán át, amely a korábbiakhoz képest új utazási lehetőséget jelent mind a csömörieknek, mind a Kerepes felől utazóknak többek között a kistarcsai Flór Ferenc Kórházhoz vagy a bevásárlóközpontokhoz. Ezen az új vonalszakaszon is Desiro szerelvényekkel lehet utazni. 
Hétvégén nem változik a H8-as és a H9-es HÉV menetrendje, mindkét vonalon a megszokott rend és követési időköz szerint járnak a vonatok. Vasárnap 14 és 20 óra között három helyett hatkocsis szerelvények közlekednek a H8-as vonalon. 
 
A kimaradó állomásokon tartózkodók a szokásosnál nagyobb figyelemmel, körültekintően közlekedjenek, illetve tartózkodjanak a peronra felfestett biztonsági sáv mögött az ott meg nem álló vonatok áthaladásakor.
 
Jegy és bérletelfogadás:
 
A H8-as és H9-es HÉV-re fel lehet majd szállni minden olyan vasúti menetjeggyel, illetve bérlettel, amely egyébként is érvényes lenne Gödöllő és Budapest közötti vasúti utazás során, ezért minden érintett utas a megszokott helyen és módon vásárolhatja meg vasúti menetjegyét, bérletét. 
 
A HÉV-ek menetrendjéről, a gyors- és betétjáratokról érdemes előzetesen a BKK weboldalán vagy február 4-én a hajnali üzemkezdettől a BKK FUTÁR alkalmazásban tájékozódni; az állomásokon és szerelvényeken is informálják majd az utasokat. 
 
Jegyváltás, információs szolgálat

A pótlóbuszokra csak érvényes jeggyel lehet felszállni, melyet a pénztárakban, online és a Vonatinfó mobilalkalmazáson keresztül is be lehet szerezni. Illetve ha az utas felszállási helyén nem üzemel, vagy nincs nyitva pénztár, az általános szabályok szerint – pótdíj nélkül – az autóbusz mellett a jegyvizsgálónál is lehet jegyet váltani. A buszon nincs fedélzeti jegyváltási lehetőség, és a kerékpárszállítás nem biztosított. Az átépítés alatt az aszódi állomáson a vasúti pénztár konténerben üzemel majd. Az utasok megfelelő kiszolgálása érdekében a pénztáron kívül egy kisebb váróterem és utas-WC is rendelkezésre áll.

Gyakran ismételt kérdések a Budapest–Hatvan vasútvonal pályarekonstrukciójával összefüggésben 

Elővárosi forgalom

Azt írják, hogy a Pécel–Hatvan szakaszon gyors pótlóbuszok közlekednek. Hol állnak meg, és hogyan vehetők igénybe, milyen vonatközlekedést biztosítanak?

A gyorspótlók Pécel vasútállomás, Gödöllő Szabadság tér H8, Gödöllő Autóbusz-állomás és Hatvan vasútállomás megállóhelyeken állnak meg. A Keleti pályaudvar és Pécel között személyvonati csatlakozás, Hatvantól Egerbe gyorsvonati, Sátoraljaújhelyre pedig sebesvonati csatlakozás biztosított. A késő esti és kora hajnali órákban további vonatpótló járatok is közlekednek Rákos–Hatvan, Rákos–Aszód és Pécel–Hatvan között.

Isaszegen hol lehet felszállni a pótlóbuszokra?

Az Isaszeg vasútállomásra vezető bejárati útnál, a buszmegállóban lehet a pótlóbuszokra felszállni. Isaszegen üzemel a vasútállomás, a vonatpótló buszok azonban elkerülik az állomást. Emiatt a jegyvásárlási szokások átalakulhatnak. A vasúttársaság szakemberei március 15-ig figyelik a jegyváltási szokásokat és utána döntenek arról, hogy szükséges-e konténert telepíteni. (A pénztárhelyiséget előreláthatólag áprilisban ki kell költöztetni az állomásépületből.) Amennyiben az állomás is útba esik és rendszeresen utazik vonattal, érdemes a pénztárban a hónap során egy alkalommal bérletet vásárolnia, hogy minél kevesebb kellemetlenség adódjon a jegyvásárlással a vágányzár ideje alatt. Vagy előzetes jegy- és bérletvásárláshoz érdemes igénybe venni a legközelebbi útba eső vasútállomás jegypénztárát. Vonatjegyet akár online is megvásárolhatja a Vonatinfó mobilalkalmazással.

Hogyan tudok Gödöllőről a budapesti belvárosi munkahelyemre bejutni?

Átszállás nélkül a H8-as HÉV biztosítja az eljutást Budapest, Örs vezér teréig. A vasúti jegyek és bérletek érvényesek a H8-as HÉV-vonalon is. A hét első munkanapját megelőző napokon 14 és 20 óra között Gödöllő és az Örs vezér tere között 3 helyett 6 kocsis HÉV-szerelvények közlekednek a megnövekedő utazási igények miatt. A szolgáltatás javítása érdekében a tervek szerint forgalomba állítanak Desiro motorvonatokat is. A gödöllői Szent István Egyetem a MÁV-HÉV járataival változatlanul megközelíthető.

Gödöllő és Pécel közt a gyors-, sebes- és személyvonatokat pótló autóbuszokkal, a Keleti pályaudvar és Pécel közt személyvonattal lehet utazni. Pécel és Aszód közt az S80-as pótlóbuszokkal lehet utazni, ezek minden állomáson és megállóhelyen megállnak. A Pécel–Hatvan szakaszon gyors pótlóbuszok közlekednek. Gödöllőn az átépítés alatt álló vasútállomást a pótlóbuszok nem érintik, helyette a Gödöllő, Szabadság téri H8-as HÉV és az Autóbuszállomás megállóhelyeken állnak meg. Munkanapokon, csúcsidőben egyes S80-as jelzésű pótlóbuszok csak Pécel és Gödöllő között közlekednek. A késő esti és kora hajnali órákban további vonatpótló járatok is közlekednek Rákos és Hatvan, Rákos és Aszód, illetve Pécel és Hatvan között.

A máriabesnyői vagy a bagi megállóhelyre be fog menni a busz, vagy akik onnan/oda utaznak, milyen lehetőségeik lesznek?

A máriabesnyői vonatpótló autóbusz megállóhelye a Gödöllő (Máriabesnyő) vasúti megállóhely főútvonal menti „bejárati útja”, a bagi vonatpótló autóbuszok pedig a Bag, Dózsa György út 8. szám alatti autóbusz-megállóhelyen állnak meg.

Turáról Aszódra be tudok jutni vonattal?

Hatvan és Aszód közt óránként egy pár vonat közlekedik, mely minden állomáson és megállóhelyen megáll.

Aszódról hogyan tudok a Keletihez a leggyorsabban eljutni?

Aszódról Pécelre óránként egy pár G80-as gyorsított pótlóbusz közlekedik; Pécel–Budapest-Keleti viszonylatban vonat közlekedik.

A gödöllői Szent István Egyetemen tanulok, minden nap vonattal járok, mi a legegyszerűbb eljutási lehetőség számomra?

Budapest felől átszállás nélkül az Örs vezér térről induló H8-as HÉV-vel lehet utazni Gödöllő, HÉV-végállomásig.

Átszállással a Keleti pályaudvar és Pécel közt vonattal; Pécel és Gödöllő közt az S80-as személyvonatot pótló busszal lehet utazni, továbbá az egri gyors-, illetve a sátoraljaújhelyi sebesvonatokat pótló buszokkal.

Miért nem közlekedtetnek óránként legalább egy vonatot Budapest és Hatvan között?

A Budapest-Keleti pályaudvar–Rákos–Pécel vonalon óránként két pár vonat, Aszód és Hatvan között óránként egy pár vonat közlekedésére van lehetőség. A Budapest–Hatvan vonal pályarekonstrukciójának február 4-től december 7-ig tartó fázisában a vonatok egy vágányon sem közlekednek Pécel és Aszód állomás között, mert mindkét sínpárt elbontják és teljesen átépítik. A vonal terepviszonyai – dombos terület, a vasút mély bevágáson halad – és az alkalmazott korszerű, nagygépes technika hatékony alkalmazása miatt szükséges mindkét vágány lezárása. Kerülő út nincs, mert Aszód átépítése miatt az állomás nem átjárható, vonattal nem lehet Vác felé közlekedni. A kerülő útvonalon a menetidő is jelentősen hosszabb lenne. Ebben az időszakban Péceltől Turáig elkezdődik az állomások és megállóhelyek átépítése.

Van lehetőség a gyors- és sebesvonatok helyett Hatvantól közvetlenül a Keleti pályaudvarig expressz pótlóbuszokkal utazni

Van lehetőség a gyors- és sebesvonatok helyett Hatvantól közvetlenül a Keleti pályaudvarig expressz pótlóbuszokkal utazni?

A gyors- és sebesvonatok helyett Hatvan és Pécel közt vonatpótló autóbuszok, a Pécel–Budapest-Keleti vonalon személyvonatok közlekednek. Hatvantól a Keleti pályaudvarig közlekednek az M3-as autópályán az InterCity utasait szállító pótlóbuszok.

A hatvani állomáson honnan indulnak és hová érkeznek az IC-pótlók? Milyen vonatcsatlakozás lesz innen?

Hatvanban a vasútállomás mögötti térre érkeznek és onnan indulnak a vonatpótló buszok. Hatvantól a keletre eső országrész (Eger, Füzesabony, Miskolc, Sátoraljaújhely) vasúti menetrendje nem módosul, ezért az alapmenetrend szerinti csatlakozások továbbra is biztosítottak.

Mennyivel korábban érdemes elindulnom Hatvanból, hogy időben beérjek a budapesti munkahelyemre?

A vágányzár ideje alatt érdemes 30-40 perccel előbbre hozni az indulást, az átszállások és a hosszabb útvonalak miatt.

Távolsági forgalom

Nyugdíjas vagyok, már ingyen utazhatok vonattal. Kell-e pótjegyet vennem, ha gyorsvonattal mennék Miskolcra? Számomra mi az olcsóbb/gyorsabb lehetőség Budapest és Miskolc között, az IC vagy a gyorsvonat?

A sebesvonatok gyorsvonati pótjegy váltása nélkül vehetők igénybe, az IC-ket pótjeggyel és díjmentes helyjeggyel. A gyorsabb eljutást továbbra is az IC biztosítja; bár a sebesvonatok olcsóbbak, de azokról kétszer át kell szállni.

Több mint egy órát késett az IC Füzesabonyból. Kapok-e kártérítést? Ilyen esetben csak a pótjegyre jár, ha díjmentes a helyjegy?

Ha a feláras vonat 30 percnél nagyobb késéssel érkezik a célállomásra, az utas a kifizetett menetjegy (menetdíj+felár) árának 25%-át kapja vissza. Ha a feláras vonat 120 percnél nagyobb késéssel érkezik a célállomásra, az utas a kifizetett menetjegy (menetdíj+felár) árának 50%-át kapja vissza.

Miskolcon járok egyetemre. Mivel utazzak Budapestről vasárnap délután, és milyen jegyet kell vásárolnom, ha IC-vel utazom? Hol kell felszállnom a Keletinél, és hol kell átszállnom?

A gyorsabb eljutást továbbra is az InterCity biztosítja. Az IC-pótlóbuszok a Keleti pályaudvar mellől, a Verseny utcai ideiglenes buszmegállóhelyről indulnak és a hatvani vasútállomás mögötti térre érkeznek. Ott át kell szállni a Miskolc felé induló IC-re. Az IC-k „pótjegy díjmentes helyjeggyel” vehetők igénybe, azaz a pótjegyet kell megvenni, de a helyjegyet ingyenesen állítják ki.

Miskolcra el tudok-e jutni úgy is, ha nem szeretnék átszállni pótlóbuszra? Mennyivel hosszabb ideig tartana az utazásom?

A 80-as vonalon átszállás nélkül nem tud eljutni Miskolcra. A miskolci IC-k helyett a Keleti pályaudvar és Hatvan közt pótlóbuszokkal kell utazni, melyek az M3-as autópályán haladnak. Hatvanban át kell szállni az IC-re. Más útvonalon is eljuthat Miskolcra, de hosszabb menetidővel és a távolság miatt magasabb jegyárral kell számolnia. Utazhat a Keleti pályaudvarról Szolnokra induló vonatokkal, ebben az esetben Újszászon kell átszállnia a Hatvan felé induló személyvonatra, ott pedig újra át kell szállnia a Miskolc felé induló IC-re. Az eljutási idő 4 óra 11 perc. Egy másik lehetőség a Nyugati pályaudvarról Nyíregyházáig közlekedő InterCity; a nyírségi megyeszékhelyen át kell szállni a Miskolcra közlekedő vonatra, az eljutási idő ebben az esetben 4 óra 17 perc.

Miért nem közlekedhetnek a Budapest–Miskolc IC-k az építkezés ideje alatt legalább hétköznap napközben és este, valamint hétvégén egész nap közvetlenül Budapestig, Vác felé terelve?

A Budapest–Hatvan vonal pályarekonstrukciójának február 4-től december 7-ig tartó fázisában a vonatok egy vágányon sem közlekednek Pécel és Aszód állomás között, mert mindkét sínpárt elbontják és teljesen átépítik. A vonal terepviszonyai – dombos terület, a vasút mély bevágáson halad – és az alkalmazott korszerű, nagygépes technika hatékony alkalmazása miatt szükséges mindkét vágány lezárása. Kerülő út nincs, mert Aszód átépítése miatt az állomás nem átjárható, vonattal nem lehet Vác felé közlekedni. A kerülő útvonalon a menetidő is jelentősen hosszabb lenne.

Ebben az időszakban Péceltől Turáig elkezdődik az állomások és megállóhelyek átépítése. Emiatt a Budapest-Keleti–Rákos–Pécel vonalon óránként két pár vonat, Aszód és Hatvan közt óránként egy pár vonat közlekedésére lesz lehetőség. Az állomásközökben végzett vágányzári munkák miatt a vonalszakaszok átbocsájtó képessége egy vágányra csökken. További forgalomkorlátozást jelent, hogy az átépítés ideje alatt a péceli állomáson Budapest felől csupán két csonkavágány, az aszódi állomáson egy-egy csonkavágány fog rendelkezésre állni Hatvan, illetve Balassagyarmat felől. Galgamácsa felől nem lesz átjárási lehetőség a vonatok számára, éppen ezért nem alkalmazható kerülőút.

A hatvani állomáson honnan indulnak és hova érkeznek az IC-pótlók? Milyen vonatcsatlakozás lesz innen?

Hatvanban a vasútállomás mögötti térre érkeznek, és onnan indulnak a vonatpótló buszok. Hatvantól a keletre eső országrész (Eger, Füzesabony, Miskolc, Sátoraljaújhely) vasúti menetrendje nem módosul, ezért az alapmenetrend szerinti csatlakozások továbbra is biztosítottak.

Az iskolánkból húszan mennénk Egerbe vonattal. Utazhatunk-e csoportosan, szervezhető-e és lefoglalható-e például iskolai csoportoknak hely?

A MÁV-START minimum 7 munkanapos előzetes bejelentés alapján kisebb csoportok utazásának megszervezését vállalja. Ennek koordinálását az országos értékesítő hálózat végzi, elérhetőségei megtalálhatók a mavcsoport.hu/mav-start/belfoldi-utazas/csoportos-utazas címszó alatt. A vonatpótló buszokon azonban az együttes elhelyezést nem tudjuk biztosítani, a csoportos utazási lehetőségek a buszokon korlátozottak, ezért kérjük, ha már tudják az utazás időpontját, azt mielőbb jelezzék értékesítőinknek.

Hogyan jutok el Egerbe vonattal?

A Keleti pályaudvarról Hatvanig IC-pótlóval, Hatvantól Füzesabonyig IC-vel, Füzesabonytól Egerig személyvonattal. A másik lehetőség, hogy a Keleti pályaudvar és Pécel közt személyvonattal, Pécel és Hatvan között pótlóbusszal, Hatvantól Egerig pedig gyorsvonattal utazik. Gödöllőről a Hatvanig közlekedő expressz vonatpótlóval, Hatvantól Egerig gyorsvonattal lehet utazni. Aszódról a Hatvanba induló személyvonattal, majd Hatvantól Egerig gyorsvonattal lehet utazni.

Sátoraljaújhelyre kell mennem Budapestről. Hányszor és hol kell átszállnom?

Két megoldás létezik. Az egyik lehetőség szerint a Keleti pályaudvartól Hatvanig közlekedő pótlóbuszokkal, onnan a Miskolcig, vagy Nyíregyházáig közlekedő IC-kel, majd – miskolci, illetve szerencsi átszállással – Sátoraljaújhelyre vonattal tud utazni. A Keleti pályaudvar és Pécel között személyvonattal is lehet utazni, onnan Hatvanig pótlóbuszok mennek, Hatvanban kell átszállni a buszról sebesvonatra.

Díjszabási, illetve általános kérdések

Mennyibe kerülnek az IC- és gyorsvonati menetjegyek a vonatpótlók beiktatásával a Budapest–Miskolc, a Budapest–Eger és a Budapest–Miskolc–Sátoraljaújhely viszonylaton? Lesz engedmény a pótlóbuszozás miatt?

A vágányzár ideje alatt az egri gyors és sátoraljaújhelyi sebesvonatok a beutazni kívánt viszonylaton (pl. Budapest-Keleti–Miskolc-Tiszai) gyorsvonati pótjegy megváltása nélkül (felármentesen) vehetők igénybe. A gyorsabb eljutást az IC-k és a hozzájuk Hatvanban csatlakozó pótlóbuszok biztosítják. A pótlóbuszokra díjmentes helyjegyet és pótjegyet kell váltani. A jegyárakat a honlapunk és a Vonatinfó mobilalkalmazás menetrendi keresőjében tekintheti meg a tervezett utazáshoz.

A hétvégén – pénteken és vasárnap – figyelembe veszik-e a megnövekedett utasforgalmat az IC és a gyors-, illetve sebesvonatoknál?

A vasúttársaság péntekenként a Budapestről induló IC-pótlóknál, illetve a Hatvanból az átszállás után Miskolc felé induló IC-knél figyel az utasforgalomra, lehetőség szerint több busz lesz, illetve az IC-k is több kocsiból állnak a délutáni órákban. A munkatársak ugyancsak kiemelten figyelik a vasárnap délutáni utasforgalmat. Összesen 66 busz áll rendelkezésre a vonatpótláshoz, kedden például 57, pénteken 66, szombaton 39, vasárnap pedig 57.

Minden esetben megvárják a pótlóbuszok a vonatokat, és fordítva?

A pótlóbuszok menetrendje pár perc tartalék menetidőt tartalmaz. A vonatról pótlóbuszra, illetve buszról vonatra átlagosan 10-12 perc az átszállási idő. Vonatkésés esetén 5-10 perces a várakozási idő. A vonatok és a pótlóbuszok alapesetben megvárják egymást. Az utolsó járatoknál egységesen 30 perc a várakozási idő. Indokolt esetben a várakozás ennél hosszabb is lehet.

Segítenek a jegyvizsgálók a pótlóbuszra átszállás során?

A jegyvizsgálók elsősorban információval segítik az utasokat az átszállás során.

Lehet-e kerékpárt szállítani a pótlóbuszokon?

A vonatpótló buszokon a kerékpárszállítás nem biztosítható. A H8-as HÉV-en Gödöllőig/től a MÁV-HÉV Személyszállítási Üzletszabályzata szerint lehetséges kerékpárszállítás.

Hogyan utazhatnak a pótlóbuszokon a mozgáskorlátozottak? Ki biztosítja részükre a buszra való fel- és leszállást, illetve a helyet a buszon? Az átszállásoknál (buszról vonatra, vonatról buszra) ki biztosítja a mozgásukat?

A mozgáskorlátozott utazásokra a vágányzár során is az általános bejelentési szabályok érvényesek. Az ezek betartásával megtett bejelentések esetén egyedileg megvizsgáljuk az utazási lehetőségeket. Az utazás és átszállások során munkatársaink biztosítják a szükséges segítséget.

A közlekedési szolgáltatók elfogadják egymás jegyeit és bérleteit a Budapest környéki érintett településeken?

A H8-as HÉV vonalán az Örs vezér tere és Gödöllő között a vasúti jegyek és bérletek érvényesek. A pótlóbuszokon a vasúti menetjegyek érvényesek. A helyközi buszjáratokon nem érvényesek a vasúti jegyek és bérletek.

MÁV-HÉV

Kerepesen lakom, a gödöllői HÉV-vonal közelében. A piros dízelvonatok nagyobb zajjal közelekdnek, mint a HÉV-járatai?

A Desiro motorvonatok menet közben nem okoznak jelentősebb zajterhelést, mint a HÉV villamos motorvonatai.

Hol találhatóak H8-as és a H9-es HÉV vonalán február 4. napjától érvényes menetrendek?  

Az érvényes menetrendek itt találhatóak:
 
Gödöllő/Csömör => Cinkota=> Örs vezér tere
 
Örs vezér tere=>Cinkota=>Gödöllő/Csömör
 
Örs vezér tere=>Cinkota=>Gödöllő/Csömör
 
Gödöllő/Csömör => Cinkota=> Örs vezér tere
Honnan lehet tudni, hogy az éppen érkező vonat gyorsított-e?

A jármű szélvédőjén belülről (elől és hátul egyaránt) egy piros alapon fehér tábla „Gyorsított” felirattal ki lesz helyezve minden gyorsított vonatunkon, valamint a járműveken és a hangos utastájékoztatással felszerelt állomásokon szintén bemondják a vonat típusát.

Továbbá a BKK honlapjára felkerült egy olyan részletes menetrendi tájékoztató, melyben az adott vonat megállási rendjéről előzetesen tájékozódni tudnak az utasok: amennyiben az adott megállóhely sorában „|” jelzés található, akkor ott az adott vonat nem áll meg, azaz a menetrendi oszlopban egy gyorsított járatot látunk.

A H8-as HÉV-vonalán elfogadják a MÁV-START menetjegyeit, bérleteit, valamint utazási okmányait?

A H8-as HÉV-en elfogadunk minden olyan vonatjegyet, bérletet, illetve utazási okmányt, amelyek egyébként érvényesek lennének a Gödöllő és Budapest közötti vasúti utazás során. A H9-es HÉV-en a MÁV-HÉV Zrt. és a BKK Zrt. díjszabása érvényes.

A H8-as és a H9-es HÉV-vonalán történő közlekedési változás követhető a FUTÁR alkalmazáson keresztül?

A FUTÁR alkalmazáson 2019. február 4. hajnaltól kezdve lesznek elérhetőek az új menetrendi adatok, így onnantól kezdve valós idejű utazástervezés valósítható meg a módosított menetrendre vonatkozóan. 

A piros dízel vonatok nagyobb zajjal közlekednek, mint a HÉV járatai?

A Desiro motorvonatok menet közben nem okoznak jelentősebb zajterhelést, mint a HÉV zöld motorvonatai.

Felszállhatok-e a gödöllői HÉV-járaton közelekdő piros Desiro vonatra Budapest-bérlettel, vagy csak vasúti bérlettel lehet azokon utazni?

A Desiro motorvonatokon is a BKK és a MÁV-HÉV jelenleg érvényes díjszabása érvényes.

A betétjáratok mikortól és meddig közlekednek?

Kerepesről a betétjáratok 5:54-től 8:09-ig 15 percenként, 14:39-től 18:39-ig 30 percenként indulnak Budapest felé. Budapestről Kerepes felé a betétjáratok 5:26-tól 7:41-ig 15 percenként, délután 14:10-től 18:40-ig 30 percenként közlekednek. Budapestről 19:10-kor Mogyoródra, és Mogyoródról 19:53-kor Budapestre egy többlet betétjáratot közlekedtetünk. 

Mi értelme van a betétjáratoknak? Hol van itt sűrítés?

A sűrítés célja, hogy a Gödöllőn keletkező (vagy oda, azaz a végállomásra eljutni szándékozó) megnövekedett utasforgalmat úgy szállítsuk el, hogy közben a zsúfoltságot enyhítjük, lehetőleg a várhatóan nagy tömeg minél egyenletesebb elosztásával. A betétjáratokkal biztosítjuk, hogy a közbeeső állomásokon, megállóhelyeken fel- és leszállók ne túlzsúfolt szerelvényeken utazzanak, esetleg ne férjenek fel. Kerepesről a reggeli csúcsban Budapest irányában 4 helyett 8 indulást; Zsófialigetről, Kistarcsáról, Kistarcsa Kórháztól, Ilonateleptől 4 helyett 6 indulást hirdettünk meg egy órában. Gödöllő és Budapest között a 15 perces csúcsidei követést reggel és délután is egyaránt 30 perccel kibővítettük.  

A gödöllői HÉV-vel utaznék, de messzebb lakom. Hol tudok ingyenesen parkolni az autómmal, van-e a közelben elegendő P+R parkoló? 

A rendelkezésre álló P+R parkolóhelyeken jelenleg nincsen lehetőségünk a férőhelyek növelésére. A megállóhelyek vonzáskörzetében lévő parkolók díjmentességéről az érintett önkormányzatok tudnak bővebb felvilágosítást adni.

A közlekedési szolgáltatók elfogadják egymás jegyeit és bérleteit a Budapest környéki érintett településeken?

A vasúti jegyek, bérletek – a nemzetközi menetjegyek és bérletek kivételével – érvényesek a H8-as HÉV teljes vonalán, Gödöllő és az Örs vezér tere között.

Arról szólnaka  hírek, hogy Gödöllőtől gyorsított járatok fognak indulni az Örs vezér terére, illetve, hogy a Desiro vonatok Kerepesig közlekednek. Lesz sima gödöllői járat, vagy aki Kistarcsáról Gödöllőre jár iskolába vagy dolgozni, annak Kerepesig el kell mennie a Desiróval, hogy ott átszállhasson a gyorsítottra?

A gyorsított vonatok csak reggel közlekednek. Gödöllőről reggel minden második vonat (30 percenként) személyvonatként közlekedik, minden állomáson és megállóhelyen megáll. A gyorsított vonatokról Kerepesen biztosított a csatlakozás az Örs vezér tere felé helyből induló személyvonatra.

Miért nem megy el a Desiro Gödöllőre? Miért nem megy el a Desiro az Örs vezér terére? Miért nem Desiro jár a H8-on?

A Desirók azért a H9-es vonalon teljesítenek szolgálatot, mert ott okozzák a lehető legkisebb menetrendi eltérést. A tesztek, próbaüzemi tapasztalatok és számítások alapján a Desiro (menetdinamikai jellemzői és a kevesebb ajtó miatti lassabb utascsere miatt) nem fér be a Cinkota és Örs vezér tere közötti, gyakoribb követésre beállított menetrendbe.

Miért nem megy el a Desiro Csömörről az Örs vezér terére?

A jelen helyzetben a számítások alapján úgy tűnik, hogy a legjobb megoldás az, ha a Desiro nem megy el az Örs vezér teréig, ez teremti meg a leggyorsabb és legsűrűbb menetrend biztosításának lehetőségét.  

Miért nem közlekedik a Desiro Örs vezér tere, valamint Gödöllő között?

A tesztek, próbaüzemi tapasztalatok és számítások alapján a Desiro (menetdinamikai jellemzői és a kevesebb ajtó miatti lassabb utascsere miatt) nem fér be a Gödöllő-Cinkota–Örs vezér tere közötti gyakoribb követésre beállított menetrendbe. 

Miért a H9 kapta a Desiro motorvonatot?

Azért a H9-es vonalon teljesítenek szolgálatot, mert ott okozzák a lehető legkisebb menetrendi eltérést, valamint a H9-es vonal egyik szakaszán nincs felsővezeték, azaz a Desiro, mely egy korszerű dízel üzemű motorvonat, hosszabb szakaszon tud ott közlekedni. 

A H9-en a zöld vonatokat kivonják a forgalomból, akkor most a Desiro az új HÉV szerelvény?

Megvizsgáltuk a rendelkezésre álló erőforrásainkat, és az optimális járműelosztást alakítottuk ki a rendkívüli helyzetre való tekintettel. A járműtelepeken álló vonataink rendszeres, tervezett karbantartáson esnek át, a HÉV-nél nincs olyan műszaki hiba vagy egyéb ok, ami gátolja a teljes HÉV járműflotta kihasználását. A Desiro motorvonatokra a megnövekedett utasforgalom kompenzálása miatt van szükség, a megbízható, „zöld” HÉV-ekre továbbra is számítunk.

Miért kell átszállni Cinkotán a H9-es HÉV esetében?

Nem mindig kell átszállni, csak azokban az időszakokban, amikor minden „zöld” HÉV a H8 megnövekedett utasforgalmát szállítja, a vonalon besegítő Desiro motorvonat pedig (többek között a kevesebb ajtószám miatt, ami lassabb utascserét okoz), menetrendi késedelmet okozna a H8/H9 közös szakaszain. Azért, hogy a menetrendi zavart elkerüljük, a Desiro a lehető legkevesebb távolságot teszi meg a közös szakaszon, s emiatt Cinkotán át kell szállni az Örs vezér tere felé történő utazáshoz is. Tehát átszállásra az Örs vezér tere és Csömör között közlekedő H9-es HÉV vonalán a munkanap reggeli és délutáni napszakokban kell számítani.  

Megkérdezték-e a kistarcsaiakat, Kistarcsa Önkormányzatát, hogy a HÉV-sínek által kettévágott település két része között hogy fognak közelekdni a kistarcsaiak? A kistarcsai HÉV-állomásnál lévő aluljáró rettenetesen szűk! A 80-as vonal tervezett felújítása miatt megnövekedett HÉV-forgalom miatt a zsófialigeti lámpás kereszteződés gyakrolatilag egész nap zárva lesz. Vagyis a két városrész el lesz szigetelve egymástól! Az állítólagos "sebesvonatok" pont Kistarcsán nem fognak megállni, míg jelentéktelenebb településeken igen... Hogy is van ez?

A menetrend kialakításánál törekedtünk arra, hogy a zsófialigeti lámpás kereszteződés forgalmát a lehető legkisebb mértékben zavarjuk, továbbá a kerepesi betétjáratok csak munkanapokon, kb. 5:40 és 8:10, illetve 14:10 és 19:10 között közlekednek. A megállási rend kialakításánál figyelembe vettük azt, hogy Kerepesről reggel 15 percenként helyből indítunk vonatokat az Örs vezér terére, 350 férőhellyel.

Gödöllőről járok Kistarcsára, a kórházhoz dolgozni. Hogyan jutok el oda, ha a gyorsított vonatot érem el reggel?

A gyorsított vonatokról Kerepesen át kell szállni a helyből Örs vezér tere felé induló vonatra, amely megáll a kistarcsai kórháznál.

Kistarcsa kórház és Csömör között milyen jegyet, vagy bérletet kell vásárolni? 

Kistarcsa, kórház és Csömör között a jelenleg is árusított, erre a viszonylatra érvényes 10km-es kiegészítő jeggyel vagy 5km-es HÉV bérlettel tud utazni, budapesti díjtermék vásárlásra nem szükséges. 

Gödöllőtől Zsófialigetik elegendő egy menetjegyet váltanom, ha a gyorsított vonatról szállok át a Kerepesről induló vonatra?

Erre a viszonylatra elegendő egy menetjegy váltása, de az utasnak a beutazni kívánt teljes viszonylatra érvényes menetjeggyel kell rendelkeznie.

Nem állt meg a HÉV a szokásos megállóban, mi történik?

Amennyiben azt tapasztalják, hogy egyes megállókban (pl. Szentjakab, Zsófialiget, Kistarcsa, Kistarcsa, kórház, Ilontelep) egy-egy HÉV nem áll meg, és nem lehet rá felszállni, akkor nem kell aggódni. Az elhaladó HÉV szerelvény gyorsított járat, és hamarosan érkezni fog a megállóba olyan vonat, amely felveszi az utasokat. A gyorsított járatok célja, hogy a két végállomás között szállítsák a 80a vasútvonal felújítása miatt HÉV-et választó nagy számú utast. A nem gyorsított HÉV-ek nem járnak ritkábban, mint a február 4-ét megelőző időszakban.
A végállomáson történő felszállás esetén érdemes előzetesen tájékozódni, vagy a vonaton történő hangosbemondást figyelni az adott vonat megállási rendjére vonatkozóan. 
Miért kellett ezt az egészet így megbonyolítani?

A HÉV által választott megoldás célja, hogy a Gödöllőn keletkező (vagy oda, azaz a végállomásra eljutni szándékozó) megnövekedett utasforgalmat úgy szállítsuk el, hogy közben a zsúfoltságot enyhítjük, lehetőleg a várhatóan nagy tömeg minél egyenletesebb elosztásával. A betétjáratokkal biztosítjuk, hogy a közbeeső állomásokon, megállóhelyeken fel- és leszállók ne túlzsúfolt szerelvényeken utazzanak, vagy ne férjenek fel a vonatra. Azaz, ahol szükséges, ott sűrítünk, kvázi „mentesítő”, betétjáratokat indítunk, de ahol sűrítés nincs, ott sem járnak rosszabbul az utasok, mert épp olyan gyakran jár majd a HÉV, mint korábban, csak egyenletesebb utasterheltséggel. Kerepesről a reggeli csúcsban Budapest irányában 4 helyett 8 indulást; Zsófialigetről, Kistarcsáról, Kistarcsa Kórháztól, Ilonateleptől 4 helyett 6 indulást hirdettünk meg egy órában. Gödöllő és Budapest között a 15 perces csúcsidei követést reggel és délután is egyaránt 30 perccel kibővítettük. Valóban nem cél a jelen helyzetben sebességrekordok felállítása, hanem a minél kisebb kényelmetlenséggel minél több utas számára a vasúti személyszállítási szolgáltatás biztosítása. Megítélésünk szerint az utazási élmény szempontjából kisebb kellemetlenséget jelent egy átszállás, mint az, ha az utas nem fér fel a HÉV-re, vagy a teljes utazás alatt egy túlzsúfolt vonaton utazik. Türelmüket kérjük, amennyiben szükséges, be fogunk avatkozni! 

VOLÁNBUSZ

A vasúti jegyek és bérletek érvényesek a helyközi autóbuszjáratokra?

Nem érvényesek, de a Volánbusz számos utazási lehetőséget biztosít. A HÉV-eken és a pótlóbuszokon elfogadják a vasúti menetjegyeket, bérleteket. A H8-as HÉV teljes vonalán, az Örs vezér tere és Gödöllő között érvényesek a vasúti jegyek és bérletek.

A pótlóbuszon felejtettem a táskámat. Kit keressek, a Volánbuszt, vagy a MÁV-START ügyfélszolgálatát? Hogyan érem el őket telefonon?

Ilyen esetben a MÁV-START ügyfélszolgálatának telefonszámát érdemes hívni: +36 (1) 349 4949 vagy +36 / 20/ 30/ 70 349 4949.

További információk: Ügyfélszolgálat/Elvesztettem! Hol keressem?

Hogyan utazhatnak a pótlóbuszokon a mozgáskorlátozottak? Ki biztosítja a fel- és leszállást, és a helyet a buszon? Az átszállásoknál (buszról vonatra, vonatról buszra) ki biztosítja a mozgásukat?

A mozgáskorlátozott utazásokra a vágányzár során is az általános bejelentési szabályok érvényesek. Az ezek betartásával megtett bejelentések esetén egyedileg megvizsgáljuk az utazási lehetőségeket. Az utazás és átszállások során munkatársaink biztosítják a szükséges segítséget.

A közlekedési szolgáltatók elfogadják egymás jegyeit és bérleteit a Budapest környéki érintett településeken?

A helyközi autóbuszjáratokon nem érvényesek a vasúti jegyek és bérletek.

A budapesti Verseny utcai lakosokat és a parkolást érintő kérdések

A Keletinél a Thököly út felőli parkolóban szoktam letenni az autómat, de úgy tudom, hogy a pótlóbuszok miatt megszüntetik. Hova parkoljak?

A Thököly út felőli parkolóban nem lesz korlátozás, a pótlóbuszok a Verseny utcában állnak meg. A Verseny utcában tilos lesz a parkolás mindkét oldalon a Thököly út és a Jobbágy utca között. Az itt parkoló járműveket a pótlóbuszok akadálytalan közlekedésének biztosítása érdekében elszállítják. A Verseny utca további szakaszán, illetve a Jobbágy utcában és a Murányi utcában a parkolás nincs korlátozva.

A Keletinél a Verseny utcában lakom, zavarni fognak-e a pótlóbuszok éjszaka, nagyobb lesz-e a zajterhelés a környékünkön? Mikortól meddig fogják használni az utcánkat? Járatni fogják-e hajnalban a motorokat a fűtés miatt? Hétvégén is hajnalban állnak be?

Az utcában közlekedő és megálló pótlóbuszok miatt feltehetőleg nagyobb lesz a zajterhelés. Az álló buszokon télen a fűtést, nyáron pedig a hűtést kell biztosítani, ezért időnként járatni szükséges az autóbuszok motorját. Az első vonatpótló indulását megelőzően, reggel 5:30-tól este 20 óráig várható a megszokottnál nagyobb zajterhelés.

BKK járatait érintő kérdés

A 161-es, a 162-es és a 169E járatokon a BKK elfogadja-e a vasúti jegyeket és bérleteket?

A BKK a nevezett buszjáratain, valamint a Volánbusz 169E járatán nem fogadja el a vasúti jegyeket és bérleteket. Az említett járatok viszonylatán van és lesz is vasúti közlekedés, Budapest és Pécel között az elővárosi vonatok járatsűrűsége nem változik jelentősen, valamint ezen a szakaszon kiugróan magas a Budapest-bérlettel utazók aránya; ezek az adott járatokon érvényesek. Emellett – alternatív eljutási lehetőségként – a H8-as HÉV-en lehet felhasználni a vasúti menetjegyeket, bérleteket.

Közúti és autópályás közlekedést érintő kérdések

Az autóbuszok közlekedhetnek az M3-as autópályán a leállósávban dugó esetén?

A Magyar Közút megvizsgálja, hogy vannak-e olyan szakaszok, ahol ez technikailag és forgalombiztonsági szempontból is megvalósítható. Nem közlekedik annyi pótlóbusz és Volánbusz-járat, ami indokolná a buszsáv kialakítását.

Bedugulhat-e az autópálya a pótlóbuszok miatt? Amennyiben kocsival az M3-ason járok Gödöllőről a 13. kerületbe, akkor mennyivel hosszabb lesz az utam?

Különösen a reggeli órákban az órás forgalomnagyság Budapest irányába elérte az eltűrhető értéket, mert az M3-as autópálya bevezető szakaszán tavaly átlagosan két-három százalékkal nőtt a forgalom; a csúcsidőszakokban ugyanakkor ennél nagyobb mértékben növekedett a járművek száma. Emiatt a forgalom lelassul még akkor is, ha nincs rendkívüli esemény. Várható, hogy a vonatközlekedés hiánya miatt még többen ülnek autóba és a forgalom tovább növekszik az M3-as autópályán, a 3-as főúton és az M31–M0–M3 útvonalon is. Hatvanban a reggeli és esti csúcsban jelenleg is nehezebb az átjutás a városon, illetve egyes csomópontokon. A megnövekedő autóbuszforgalom miatt várhatóan tovább növekszik az átjutási idő.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. minden szükséges üzemeltetési és fenntartási munkát úgy ütemez, hogy azok a reggeli és délutáni csúcsidőszakokat ne érintsék, illetve a pénteki napokra sem terveznek beavatkozásokat. Vagyis hétköznaponként hétfőtől csütörtökig, reggel 9 és délután 16 óra között végeznek előre ütemezett munkákat, ezt csak azonnali, havaria jellegű beavatkozások írhatják felül.

Az autóval közlekedőknek érdemes még utazás előtt tájékozódniuk az aktuális forgalmi helyzetről a www.utinform.hu oldalon.

A beruházásról, kivitelezésről

Sokaknak át kell szervezni az életét a felújítás miatt, de milyen előnyei lesznek, miután elkészül a pálya?

A beruházás keretében 2020 végéig 52 km kétvágányú vasúti pálya épül át Rákos és Hatvan állomás között. A felújításnak köszönhetően megszűnnek a sebességkorlátozások a vonalon, a vonatközlekedés sokkal stabilabbá válik, a sebesség Rákos és Aszód között 100-120 km/óra, Aszód és Hatvan között 160 km/óra lesz. A teljes szakaszon új, elektronikus biztosítóberendezés és vonatbefolyásoló rendszer épül.

A szakemberek valamennyi vasúti műtárgyat felújítják a vonalon. Mind a tizenhárom állomás és megállóhely megújul, korszerű és akadálymentes állomási környezet, térvilágítás, szélesebb magasperonok, utastájékoztató berendezés, aluljárók, liftek, új perontetők vagy esőbeállók épülnek. Összesen hat állomásépületet építenek át, illetve újítanak fel: Pécel, Isaszeg, Gödöllő, Máriabesnyő, Bag, Aszód.

Hét helyen, Akadémia-Újtelepen, Rákoscsabán, Pécelen, Isaszegen, Bagon, Aszódon és Galgahévízen összesen 330 darab új P+R parkoló épül.

Rákos és Rákosliget között, az 508. utcánál új megállóhely létesül, Akadémiaújtelep néven.

A szakaszon minden meglévő közúti és gyalogos átkelőhely megújul, öt meglévő szintbeli közúti átjáró helyett új felüljáró épül, és öt új fénysorompóval biztosított szintbeli gyalogos átjáró is létesül.

A vasútvonalon a települések lakott területeinek mentén minden szükséges helyen – összesen 28 km hosszan – zajvédő fal épül.

Gödöllőn a H8-as HÉV végállomása is teljesen átépül. Bagon, Aszódon és Turán – az autóbuszos ráhordást segítendő – új Volán-buszforduló épül.

 

Javasoljuk utasainknak, hogy a felújítások ideje alatt kísérjék figyelemmel az állomásokon elhelyezett hirdetményeket, útbaigazító táblákat, térképeket, a hangos utastájékoztatót, valamint a MÁVINFORM facebook oldalát. A módosított menetrend a vágányzári hírek között érhető el. Utasaink tájékozódhatnak a Vonatinfó alkalmazásban és a MÁVDIREKT telefonos ügyfélszolgálatánál is a +36 (1) 3 49 49 49-es és a +36 (20/30/70) 499 4999-es telefonszámon.

Címoldali fotó: NIF Zrt.

Letölthető dokumentumokMéretDátum
PDF icon Utastájékoztató füzet térképpel2.65 MB2019.01.24.
PDF icon Prezentáció MÁV Sajtótájékoztató 2019.01.30.11.04 MB2019.01.30.
PDF icon Prezentáció NIF Sajtótájékoztató 2019.01.30.4.29 MB2019.01.30.