Budapest–Hatvan vágányzári információk

A pályaépítés miatt továbbra is lesznek menetrendmódosítások a Budapest–Hatvan vonalon

A Budapest–Hatvan vasútvonal felújításának március 21-től április 13-ig tartó, újabb fázisának munkálataihoz igazodva a vasúttársaság módosította a menetrendet. Pótlóbuszokkal már nem kell utazni, a vonalat megnyitják a vonatforgalom számára, és a beruházás befejezéséig, 2020 végéig már nem lesz szükség a forgalom teljes szüneteltetésére. A végleges állapotban elérendő pályasebességhez képest egyelőre csökkentett sebességgel lesz használható a pálya, ezért vágányzári menetrend szerint közlekednek a vonatok. A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által irányított rekonstrukció 2020 végéig folytatódik, ezért újabb menetrendi módosítások várhatók több ütemben jövőre is. A beruházás előnyeit, a gyorsabb és sűrűbb közlekedést csak ezeket követően tudja biztosítani a vasúttársaság.

Április 14-től újabb módosulás várható a vágányzári menetrendben, erről bővebben közleményünkben olvashat.

Bővebben a módosulásokról

A február óta tartó, Pécel és Aszód állomások közötti teljes vágányzárat december 8-tól feloldotta a MÁV, ennek eredményeként a karácsonyi és év végi ünnepek előtt megindulhatott a vonatforgalom a Pécel és Aszód közötti, felújított szakaszon is. A kivitelezési munkák az eredeti ütemtervnek megfelelően 2020-ban is folytatódnak.

A vasútvonal állomásait és megállóhelyet részben ideiglenes megoldásokkal kapja vissza az utazóközönség, annak érdekében, hogy a pótlóbuszok helyett a lehető leghamarabb állhasson helyre a vasúti közlekedés. Rákos–Hatvan vonalszakasz valamennyi állomásán és megállóhelyén a megszokotthoz képest jelentősen megváltozott a vágányok, peronok elhelyezkedése, valamint az azokhoz vezető közlekedési útvonalak és létesítmények fekvése, megközelíthetősége. A peronok ideiglenes megközelítési útvonalait szilárd vagy murvás burkolattal építették ki, melyek folyamatos fenntartásáról a kivitelezők gondoskodnak.

Néhány állomáson már megnyitják a gyalogos aluljárókat, másutt viszont az állomásépületek felújítása, áthelyezése, a liftek beépítése és az ideiglenesen kialakított létesítmények környezetében a munkavégzés továbbra is folytatódik, emiatt fokozott körültekintés szükséges. A biztonságos közlekedés feltételeit mindenütt biztosítják a kivitelezők, ám az utasoknak azt javasolja a vasúttársaság, hogy a befejezésig kényelmes, stabil járást biztosító cipőben menjenek az érintett állomásokra.

Az utasforgalmi, illetve munkaterületek egyelőre nem teljeskörű akadálymentességéért, illetve a még nem végleges műszaki állapotok miatti kényelmetlenségekért a NIF és a MÁV a továbbiakban is a közlekedők megértését és türelmét kéri.

A legtöbb utast érintő Budapest-Keleti pályaudvar–Gödöllő közötti elővárosi szakaszon, munkanapokon félóránként közlekednek a vonatok, kényelmes, modern FLIRT motorvonatok állnak az utasok rendelkezésére.

A fejezetcímekre kattintva bővebb információ érhető el a felújítás részleteivel.

Gödöllői személyvonatok

A Keletiből két S80-as vonat öt perccel korábban, 7 és 19 órakor indul Gödöllőre, a köztes időpontokban az alapmenetrend szerint indulnak a vonatok, Isaszegről 2 perccel később indulnak tovább. Gödöllőről 8 és 20 óra között minden óra 12 perckor – kivéve 19:16-kor –, Isaszegről óra 18 perckor, 2 és 4 perccel korábban indulnak az S80-as vonatok, de a Keleti pályaudvarra már az alap menetrend szerint érkeznek.  

Hatvani személyvonatok

Az S80-as járatok a  Keleti pályaudvarról minden páratlan óra 35. percében indulnak és Hatvanba páros óra 46 perckor érkeznek. Hatvanból páratlan óra 16-kor indulnak és a Keleti pályaudvarra minden páros óra 25 perckor érkeznek. A reggeli csúcsidőszakban a vonatok mennyisége megmarad, Hatvanból pár perccel korábban indulnak, a Keleti pályaudvarra már az alapmenetrend szerint érkeznek. Kivétel a 3059-es számú vonat, a teljes útvonalán 10 perccel korábban közlekedik és a Keletibe 6:25-kor érkezik, továbbá a 3017-es számú vonat Hatvanból 6 perccel később, 6:29-kor indul és a Keletibe 10 perccel később, 7:45-kor érkezik. A Keleti pályaudvarról Hatvanba 20:05-kor és 22 órakor induló gyorsított személyvonatok (G80-as járatok) naponta közlekednek.

InterCity vonatok

A Keleti pályaudvarról 5 perccel korábban, 6:25 és 19:25 között minden óra 25. percében indulnak az IC-k, Füzesabonyba már az alapmenetrend szerint érkeznek és indulnak tovább Miskolcra, illetve Kassára  (jelenleg erre szünetel a nemzetközi személyszállítás, részletek itt), Sátoraljaújhelyre és Nyíregyházára. A Budapestre tartó InterCity vonatok Füzesabonyig a normál menetrend szerint érkeznek és indulnak, azonban a Keleti pályaudvarra 5 perccel később, minden óra 35. percében érkeznek meg. A kör InterCity vonatok a teljes útvonalon, Budapest-Keleti pályaudvar–Miskolc–Nyíregyháza–Debrecen–Szolnok–Cegléd–Budapest-Nyugati pályaudvar viszonylatban közlekednek.

Egri gyorsvonatok

Az egri gyorsvonatok a Keleti pályaudvar és Hatvan között minden állomáson és megállóhelyen megállnak. Hatvan és Eger között változatlan menetrend szerint járnak. A Keleti pályaudvarról 25 perccel korábban, minden páros óra 35. percében indulnak. A Keleti pályaudvarra 25 perccel később, minden páratlan óra 25. percében érkeznek. Az 5500-as, 5508-as, 5509-es és 541-es számú vonatok S87-es jelzéssel közlekednek.

Sátoraljaújhelyi sebesvonatok, miskolci és füzesabonyi személyvonatok

A  Keleti pályaudvar és Hatvan viszonylatban nem közlekednek a sátoraljaújhelyi sebesvonatok, helyettük a hatvani S80-as személyvonatokkal utazhatnak az utasok, Hatvanban biztosítják az átszállást. Hatvan–Füzesabony–Miskolc–Sátoraljaújhely viszonylatban változatlan menetrend lesz érvényes. A Keletiből 21 órakor Miskolcra, a 22:40-kor Füzesabonyba, továbbá a Füzesabonyból 3:50-kor, az Egerből 4:35-kor, illetve a Sátoraljaújhelyről 3:56-kor, 15:50-kor és vasárnaponként 17:50-kor induló vonatok a Keleti pályaudvarig a teljes útvonalon közlekednek.

Egyéb menetrendi módosulások
  • Budapest–Szob (70-es) vonalon az EN 477-es vonat a Keletibe 5 perccel korábban, 8:30-kor érkezik. (jelenleg szünetel a nemzetközi személyszállítás, részletek itt)
  • Az Aszód–Balassagyarmat (78-as) vonalon a 33516-os számú vonat a teljes útvonalán 8 perccel korábban közlekedik, Aszódról 13:55-kor indul és Balassagyarmatra 15:20-kor érkezik. A 33513-as számú vonat a teljes útvonalán 8 perccel korábban közlekedik, Balassagyarmatról 14:02-kor indul és Aszódra 15:25-kor érkezik.
  • A Budapest-Újszász-Szolnok (120a) vonalon a 473-as számú Ister InterCity a Keleti pályaudvarról 5 perccel korábban, 19:05-kor indul, Szolnoktól változatlan menetrend szerint közlekedik (jelenleg szünetel a nemzetközi személyszállítás, részletek itt). A Keleti pályaudvarról 5 perccel korábban, 19:10-kor indul Szolnokra a Z60-as zónázó vonat, illetve munkanapokon Sülysápra 19:15-kor az S60-as személyvonat. Szolnokról munkanapokon 5 perccel korábban, 4:18-kor, 4:38-kor és 5:38-kor indulnak G60-as gyorsított személyvonatok, melyek a Keletibe az alapmenetrend szerint 6:10-kor, 6:30-kor és 7:30-kor érkeznek. Nagykátáról munkanapokon 5 perccel korábban, 5:16-kor, 5:36-kor és 6:36-kor indulnak S60-as személyvonatok, melyek a Keletibe 5 perccel korábban 6:20-kor, 6:40-kor és 7:40-kor érkeznek.
  • A Budapest–Kunszentmiklós-Tass (150-es) vonalon az S25-ös jelzésű személyvonatok változatlanul a Keleti pályaudvarra érkeznek és onnan indulnak. 
A beruházásról, folyamatban lévő munkálatokról

A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházása keretében 2020 végéig 52 kilométernyi kétvágányú vasúti pálya épül át Rákos és Hatvan állomás között. A felújításnak köszönhetően megszűnnek a sebességkorlátozások a vonalon, a vonatközlekedés sokkal megbízhatóbbá válik, a sebesség Rákos és Aszód között 100-120 km/h, Aszód és Hatvan között – az ETCS biztosítóberendezés kiépítése után – 160 km/h lesz. A teljes szakaszon új, elektronikus biztosítóberendezés és vonatbefolyásoló rendszer épül. A csökkentett sebességű üzem után mintegy 5 perccel csökkenhet a menetidő, a fejlesztés befejezését követően mintegy 10 perccel rövidülhet a vonatok menetideje.

A szakaszon minden meglévő közúti és gyalogos átkelőhely megújul, öt meglévő szintbeni közúti átjáró helyett új felüljáró épül, és öt új fénysorompóval biztosított szintbeni gyalogos átjáró is létesül. A vasútvonalon a települések lakott területeinek mentén minden szükséges helyen – összesen megközelítőleg 28 kilométer hosszan – zajvédő fal épül.

A szakemberek valamennyi vasúti műtárgyat felújítják a vonalon. Mind a tizenhárom állomás és megállóhely megújul. Tervezetten 2020 végére minden érintett állomáson korszerű és akadálymentes állomási környezet, térvilágítás, szélesebb magasperonok, utastájékoztató berendezések, új perontetők és esőbeállók épülnek. Összesen hat állomásépületet építenek át, illetve újítanak fel: Pécel, Isaszeg, Gödöllő, Máriabesnyő, Bag és Aszód állomáson. Új gyalogos aluljárók és liftek épülnek Pécelen, Isaszegen, Gödöllőn, Aszódon és Turán; Bagon pedig új gyalogos felüljáró létesül. 2020-ban új vasúti megállóhely is létesül Budapest XVII. kerületében Akadémia újtelep néven.

A kivitelezési munkák az eredeti ütemtervnek megfelelően 2020-ban is folytatódnak, így decemberben a fejlesztéssel érintett szakaszon az infrastruktúra még nem teljes készültségű. Az állomásokat és megállóhelyeket részben ideiglenes megoldásokkal adják vissza az utazóközönség számára annak érdekében, hogy a lehető leghamarabb állhasson helyre a vasúti közlekedés. Valamennyi létesítmény az utasforgalom felvételéhez megfelelő, biztonságos közlekedésre alkalmas állapotban áll a közlekedők rendelkezésére.

A tervezetten 2020 folyamán befejeződő végleges kiépítésig a peronokon ideiglenes peronbútorzatokat helyeznek ki. Az új gyalogos aluljárókban a gyalogosforgalmat már nem gátló befejező munkálatok folynak majd, az aluljárókat – Isaszeg állomás kivételével – az utazóközönség részére használhatóvá teszik. Isaszegen a vonatfogadó peront ideiglenes szintbeli átjárón lehet még megközelíteni.

A lifteket a beruházás végéig szintén üzembe helyezik minden állomáson és alul- vagy felüljáróval rendelkező megállóhelyen, azonban a jelenlegi munkaközi állapotban az akadálymentesség még nem mindenhol biztosított.

Az állomásépületek, illetve a kapcsolódó P+R parkolók kialakítása, felújítása szintén folyamatban van. A P+R létesítmények december 8-tól a Budapest XVII. kerületi megállókban, Gödöllőn (ideiglenes helyszínen), Máriabesnyőn és Turán használhatók.

Az állomásokon és megállóhelyeken épülő perontetők egy része még szintén építés alatt áll, így az utasok számára a csapadéktól védett helyen történő várakozást egyelőre nem mindenütt biztosított. A perontetők teljeskörűen jövőre készülnek el az ütemtervnek megfelelően.

A hangos utastájékoztatást az állomásokon és megállóhelyeken biztosítja a vasúttársaság, az új utastájékoztató monitorok kihelyezése jövőre történik majd meg az ütemterv szerint.

A beruházás uniós és hazai források felhasználásával, a CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) és az IKOP (Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program) támogatásával, az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg.

Javasoljuk utasainknak, hogy a felújítások ideje alatt kísérjék figyelemmel az állomásokon elhelyezett hirdetményeket, útbaigazító táblákat, térképeket, a hangos utastájékoztatót, valamint a MÁVINFORM facebook oldalát. A módosított menetrend a vágányzári hírek között érhető el. Utasaink tájékozódhatnak a MÁV applikáció és a MÁVDIREKT telefonos ügyfélszolgálatánál is a +36 (1) 3 49 49 49-es és a +36 (20/30/70) 499 4999-es telefonszámon.