Nyárra elkészülhet a MÁV-START első sorozatgyártású IC+ kocsija

2018. március 9. péntek, 18.15 / Utolsó módosítás: 2018. március 9. péntek, 18.46
A vasúttársaság szolnoki bázisán mutatta be az új InterCity-járműcsalád gyártását
A szolnoki gyárban hegesztik az új IC+ kocsit

53 000 alkatrészből, átlagosan 5500 munkaóra alatt készül el a MÁV-START első saját fejlesztésű, IC+ elnevezésű kocsija. Az új generációs InterCity-járműcsalád nemzetközi forgalomra alkalmas, már sorozatban gyártott első darabját várhatóan nyár elejére fejezik be. 250 szakember és mérnök, valamint ugyanennyi beszállítói dolgozó összehangolt munkájának eredményeként év végéig összesen 20 darabot gyártanak, ezt követően kezdődhet el 70 darab, belföldi forgalmú IC+ összeszerelése. A több mint ötvenszázalékos hazai beszállítói aránnyal épülő új flottát az utasok minden bizonnyal kedvelni fogják, mert nemcsak modern, dizájnos, hanem praktikus, kényelmes, ráadásul a kocsik egy része családbarát és akadálymentesített is lesz. A prémiumszolgáltatásra vagy csendre, nyugalomra vágyók igényeihez alkalmazkodó fülkék is lesznek az első osztályokon.

Csépke András, a MÁV-START vezérigazgatójaA MÁV-START szolnoki járműgyártó telephelyén Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, Csépke András, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója, Szalay Ferenc, Szolnok polgármestere és dr. Kállai Mária, Jász-Nagykun-Szolnok megye kormánymegbízottja mutatta be az IC+ kocsik sorozatgyártását; a résztvevők hangsúlyozták a felélesztett vasúti járműgyártás kiemelt szerepét a szolnoki térségben.

A MÁV-START mérnökei és szakemberei által tervezett IC+ kocsik sorozatgyártása – két prototípus elkészítése, engedélyeztetése, tesztelése és több mint egymillió kilométernyi üzemeltetése után – 2017-ben indult el a szolnoki Vasúti Járműjavítási Telephelyen. Az új generációs kocsik összeszerelését 21 közbeszerzési eljárás, 95 szerződéskötés, rengeteg tárgyalás, tervezés, gyártósori előkészület és munka előzte meg.

Kocsiszekrény a festésre felkészítveElső körben – 2018 végéighúsz darab nemzetközi forgalomra alkalmas, új generációs InterCity-kocsit gyárt a MÁV-START, saját forrásból. Az első sorozatgyártású IC+ kocsi típusvizsgálatai és üzemi próbái júniusban kezdődhetnek, a huszadik, külföldi pályán is közlekedő jármű gyártása pedig várhatóan 2018 decemberében fejeződik be. Jövőre kezdődhet el a hetven darab, belföldi forgalomra tervezett IC+ összeszerelése, amelyhez saját forrás mellett kormányzati költségtérítést is kap a vasúttársaság. A hetven kocsi mintegy harmada 2019-ben, a maradék 2020-ban készülhet el.

A nemzetközi forgalomra szánt kocsik közül tíz darab másodosztályú, 200 km/h-s sebességre alkalmas, tíz darab pedig akadálymentesített, többcélú teres, szintén 200 km/h-s sebességre alkalmas lesz. A másodosztályú járművekre Szlovákia, Csehország, Ausztria, Németország, Szlovénia, Svájc, Lengyelország és Románia vasúttársaságai már megadták a nemzeti engedélyeket; a több célra felosztott belterű kocsik engedélyezésére a típusvizsgálatok után kerülhet sor.

Készül a kocsiszekrényA nemzetközi IC+ kocsik másodosztályúak, légkondicionáltak. A laptopok, mobileszközök működéséhez szükséges energiát elektromos és USB-s csatlakozók biztosítják, a kikapcsolódást vagy a munkavégzést vezeték nélküli internet segíti. A GPS-vezérelt, fedélzeti audiovizuális utastájékoztató rendszer pontos tájékoztatást ad a vonat helyzetéről, a biztonságról pedig belső videófelügyeleti rendszer gondoskodik. A kocsik tömege 48,5 tonna, hossza 26,4 méter. A több célra felosztott belterű kocsikban 47-en foglalhatnak helyet, de lesz három kerekes székesek számára kijelölt hely is. Az ülőhelyek foglaltságát elektronikus rendszer jelzi. Lesz két családi szakasz, öt-öt üléssel és tárolóval a nagyobb csomagoknak, összecsukott babakocsiknak; az akadálymentesített mosdókban pelenkázó is lesz. A kerékpár szállítására nyolc helyet alakítanak ki; külön érdekesség, hogy a kocsik levegős rendszeréből a gumiabroncsokat is felfújathatják a biciklisek, de az elektromos kerékpárok, illetve a kerekes székek töltésére alkalmas dugaszoló aljzatok is lesznek a járműveken. Ugyanilyen szolgáltatások állnak majd az utasok rendelkezésére a 35 belföldi, osztott terű kocsik esetében is. A különbség az lesz, hogy a belföldön futó kocsikon 52 ülőhely lesz, további két, kerekes székesek számára fenntartott hellyel. A szintén 35 darab első osztályú kocsi termes részében tizenheten foglalhatnak helyet, és büfét is kialakítanak, amit bárki igénybe vehet. A prémiumszolgáltatásra vágyók számára két emelt színvonalú, négy ülőhelyes fülkét különítenek el, és lesz két csendes kabin is (hat-hat ülőhellyel) a nyugalmat igénylőknek.

Új kocsiszekrény a felújított csarnokbanÖsszesen hozzávetőleg 4100 alkatrészféleségből, 53 000 alkatrészből átlagosan 5500 munkaóra alatt állítanak elő egy-egy IC+ kocsit. Kiemelt cél volt, hogy a gyártásban a magyar beszállítók a lehető legnagyobb mértékben vállalhassanak szerepet. A hazai hányad meghaladja az 50 százalékot, így az IC+ kocsik jelentős munkahelyteremtő hatással is bírnak: évente 50 kocsi gyártása mintegy 250 főnek biztosít munkát a MÁV-START-on belül és legalább ugyanennyinek a beszállítóknál.

A folyamatos pályarekonstrukcióknak köszönhetően a jövőben az ország több fővonala válik alkalmassá a 160 km/h-s közlekedésre, ezért a belföldi forgalomban is egyre több ennek megfelelő személykocsira lesz szükség. Az IC+ kocsik számát évről évre növelve lehetőség lesz az IC-hálózat kiterjesztésére is, így további területek vonhatók be a minőségi vasúti szolgáltatásba. Az eddigi és az idei beruházások és beszerzések akár évi 40-50 darab IC+ jármű gyártását is lehetővé teszik. Így kerülhet sor – a jelenlegi InterCity-forgalomban közlekedő járművek fokozatos cseréjével – az utazási komfort növelésére. A MÁV-START hosszú távon szeretné folytatni a sorozatgyártást, mivel legalább 300 új IC+ kocsira van szüksége a személyszállítási piac 2023-ban várható megnyitásáig.

A hegesztő munkája is nagyon fontos

Járműfejlesztések, felújítások

Az elmúlt években 123 darab korszerű motorvonatot szerzett be a vasúttársaság, így az európai államvasutak közül a MÁV-START rendelkezik a legnagyobb egységes FLIRT-flottával. Az új motorvonatokkal oldják meg Budapest elővárosi forgalmának nagy részét, de emellett egyes távolsági viszonylatokon is megjelennek. A tavaly megkötött szerződés alapján a – részben Szolnokon készülő – Stadler KISS típusú emeletes motorvonatok 2019 első felétől állhatnak forgalomba, az első körben 10-12 jármű várható, a továbbiakban akár 40-re is bővülhet a flotta.

A MÁV-START járműparkjának fejlesztése kiemelt feladat 2017 és 2025 között, annak érdekében, hogy a személyszállító társaság megfeleljen a XXI. századi utazási igényeknek. A járműállományt (a mozdonyokat és a vontatott járműveket egyaránt) fel kell készíteni a közeljövőben bekövetkező technológiai váltásra, azaz a fővonali hálózaton alkalmazandó sebesség 120-ról 160 km/h-ra történő növelésére. A meglévő belföldi InterCity-járműpark fejlesztése is folyamatban van, 2017-2018-ban csaknem 120 jármű újul meg. A távolsági szegmens jobb kiszolgálása érdekében több száz jó műszaki állapotú, de esztétikailag elavult kocsi felújítása zajlik. Az ütemezett programmal 2020-ra a teljes flotta megújul, esztétikusabb utasteret kap. A nemzetközi vagonparkból 47 CAF gyártmányú járművet épít át a vasútvállalat, ezek közül húszat már tavaly befejeztek.

 

Háttérinformációk:

A nemzetközi forgalomra szánt, több célra felosztott belterű kocsik által nyújtott szolgáltatások:

  • 47 ülőhely, plusz 3, kerekes székesek számára kijelölt hely;
  • 2 darab családi szakasz az utastérrel egy légtérben, de attól elkülönítve, öt darab üléssel, lehetővé téve a nagyobb csomagok, esetleg összecsukott babakocsi elhelyezését;
  • mozgáskorlátozottak esélyegyenlőségének biztosítása érdekében széles feljáró ajtók; tágas mosdóhelyiség a könnyebb használat érdekében;
  • univerzális mosdó, pelenkázóval;
  • elektronikus ülőhely-foglaltsági rendszer;
  • 230V-os és USB-s energiaellátási hálózat laptopok, telefonok töltéséhez;
  • vezeték nélküli internetszolgáltatás (WLAN)
  • fejlett, GPS-vezérelt belső-külső audiovizuális utastájékoztató rendszer, adaptív hangosbemondó, amely az utastérben érzékelt zajhoz igazítja a bemondás hangerejét;
  • belső videófelügyeleti rendszer;
  • tűzjelző rendszer;
  • klíma;
  • 8 darab kerékpár szállítására kialakított tér, a kocsi levegős rendszerét használó „pumpa”, az elektromos kerékpárok, kerekes székek töltésére is alkalmas aljzatok.

 

A belföldi, több célra felosztott belterű kocsik által nyújtott szolgáltatások:

  • 52 ülőhely, plusz két kijelölt hely a kerekes székesek számára;
  • A többi paraméter megegyezik a nemzetközi kocsik adataival.

 

Belföldi, első osztályú kocsik által nyújtott szolgáltatások:

  • elektronikus ülőhely-foglaltsági rendszer;
  • 230V-os és USB-s energiaellátási hálózat laptopok, telefonok töltéséhez;
  • vezeték nélküli internetszolgáltatás (WLAN);
  • fejlett, GPS-vezérelt belső-külső audiovizuális utastájékoztató rendszer, adaptív hangosbemondó, amely az utastérben érzékelt zajhoz igazítja a bemondás hangerejét;
  • belső videófelügyeleti rendszer;
  • tűzjelző rendszer;
  • klíma;
  • büfészakasz – nem csak az 1. osztályú kocsi utasai számára;
  • 2 darab prémium fülke, a 4 ülőhellyel felszerelt személyes fülkékben ideális körülmények között lehet dolgozni, megbeszélést tartani;
  • 2 darab 1. osztályú, csendes fülke, 6 ülőhellyel, a nyugalomra vágyó utasoknak;
  • termes, első osztályú rész, 17 darab ülőhellyel.

Szolnok, 2018. március 9.

MÁV Magyar Államvasutak Zrt.

KOMMUNIKÁCIÓS IGAZGATÓSÁG