2019-ben több mint 3 millióan utaztak a MÁV-START nemzetközi járatain

2020. január 15. szerda, 15.03 / Utolsó módosítás: 2020. január 15. szerda, 15.08
A vonaton

A szolgáltatásfejlesztéseknek köszönhetően 2019-ben 6 százalékkal többen utaztak a MÁV-START nemzetközi járatain, megközelítve a 3,1 millió főt. A belföldi utasszám pedig közel 138 millió főt tett ki, több százezerrel nőtt az utasszám az esztergomi, a győri, a székesfehérvári és a kunszentmiklósi vonalakon.

Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium miniszterhelyettese, parlamenti és stratégiai államtitkára, valamint Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója ismertette a vasúttársaság a nemzetközi és a belföldi utasszállítási eredményeit.

A nemzetközi vasúti forgalom kiszolgálása és a MÁV-START versenyképességének megőrzése érdekében, folyamatosan fejlődnek, bővülnek a fedélzeti szolgáltatások, és az elektronikus jegyvásárlás további kiterjesztése is napirenden van. Ennek is köszönhető, hogy a nemzetközi vasúti utasforgalom évek óta folyamatosan nő. A vasúttársaságok közötti 2019-es elszámolás, utazási adatok összesítése folyamatban van. A már meglévő információk szerint nemzetközi utasforgalomban közel 3,1 millióan utaztak tavaly, ami az egy évvel korábbihoz képest több mint 6 százalékos növekedést jelent, a menetdíjbevétel pedig meghaladta a 12 milliárd forintot, ami 16 százalékos emelkedés.

Tavaly Erdélybe, Székelyföldre könnyebb és kényelmesebb lett az utazás; emellett Nyugat-Európa felé és a nyári időszakban az adriai tengerpartra is bővült hazánkból az eljutási lehetőségek száma. A legnépszerűbb célország Ausztria, ide az előző évhez képest 4 százalékkal többen, 965 ezren utaztak. A legnépszerűbb éjszakai úti cél pedig Zürich a MÁV-START kínálatából. A legdinamikusabban az Ukrajnába irányuló személyszállítás nőtt: a MÁV-START Kárpátaljára közlekedő vonatain  2019 első három negyedévében 194 ezre utaztak, 64 százalékkal többen, mint egy évvel korábban; a menetdíjbevétel pedig duplájára emelkedett. Szintén átlagon felül, 12-13 százalékkal bővült az Erdélybe és Németországba utazók száma is. 2019 első 9 hónapjában háló- és fekvőhelyes kocsiban közel 170 ezren utaztak.

Schanda Tamás, az ITM miniszterhelyettese a sajtótájékoztatón elmondta, hogy a kormány és az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) stratégiai célnak tekinti a vasúti személy- és áruszállítási szolgáltatások színvonalának, hatékonyságának javítását, arra törekednek, hogy az egyre versenyképesebb vasút – összehangolva a buszközlekedéssel – kielégítő szolgáltatást kínáljon a közösségi közlekedésben. Ennek érdekében 2010 óta, egy évtized alatt több mint 1300 milliárd forintból valósultak meg uniós társfinanszírozású vasúti projektek. S mintegy 1800 milliárd forintot fordítanak a már befejezett, kivitelezés alatt álló vagy előkészületben lévő vasúti beruházásokra a 2024-ig tartó időszakban.

Schanda Tamás és Homolya RóbertHomolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója örömét fejezte ki, sok pozitív visszhangot kapott a vasúttársaság, hogy több járat is étkezőkocsis szolgáltatással bővült tavaly. Nyáron debütált az étkezőkocsis Balaton Expressz; míg a Budapest–Bécs vonalon, illetve a brassói Corona InterCity járaton ősszel vezették be újra az étkezőkocsi-szolgáltatást. Erre a járatra nagy hangsúlyt fektetnek, mivel a határon túli magyarság és az odalátogató rokonság körében is keresett és jelentős számban igénybe vett járatról van szó. Terveik szerint az öt kocsiból álló Corona InterCity a határon túli, elsősorban az erdélyi és székelyföldi kínálat „zászlósvonata” lehet a jövőben.

Megújultak a fedélzeti vendéglátási szolgáltatások is több vonalon. A Budapest–Bécs, a Budapest–Brassó és a Bécs–Budapest–Nagyvárad–Kolozsvár útvonalon közlekedő vonatokon a MÁV-START 2019 szeptembere óta étkezőkocsikat közlekedtet, amikben a szolgáltatást igénybe vevők igényeihez igazodó áron fogyaszthatók a mai kor trendjeinek megfelelő ételek és italok. Utóbbi vonat a 2019. decemberi menetrendváltástól közvetlen kocsikat is továbbít Debrecenen át Szatmárnémetibe is.

Belföldi utasforgalom

2019-ben közel 138 millióan utaztak az országhatáron belül a MÁV-START járatain. A vonalak többségén nőtt a forgalom az előző évhez képest. Legnagyobb arányban, 22,5 százalékkal a Budapest–Esztergom (2-es) vasútvonalon nőtt, melynek okai között a vonal villamosítása, a menetidő csökkenése és a Flirt motorvonatok forgalomba állítása egyaránt szerepel. Nem sokkal marad el a Budapest–Kunszentmiklós-Tass (150a) és a Budapest–Tatabánya (1) vonalszakasz növekedése sem ettől, a 21 és 16 százalékos eredménnyel.

Az utazások számának abszolút értékű növekedését vizsgálva pozitív eredményt ért el a már említett a tatabányai elővárosi vonalszakasz, amelyen több mint 600 ezerrel nőtt az utazások száma, az esztergomin 710 ezerrel több utazás volt, a kunszentmiklósin 317 ezerrel nőtt az utasszám; a székesfehérvári vonal elővárosi és távolsági szakasza egyaránt eléri a növekedés a 320 ezer utazást.

Az utasok számának növekedése – kivéve a hatvani vonalat, ahol jelenleg is zajlanak a felújítási munkálatok – több, az utasok számára kedvező, már befejezett fejlesztésre vezethető vissza: pályafelújítás, ehhez kapcsolódóan menetidő-csökkenés, korszerű motorvonatok forgalomba állítása, de ide sorolhatjuk a több év után 2019 nyarán a Balaton déli partján újra közlekedő étkezőkocsik forgalomba állítását is. A menetrendi és szolgáltatási fejlesztéseknek köszönhetően – több IC kocsi, a déli parton étkezőkocsi – 2019 nyarán 120 ezer fővel, 7,5 százalékkal nőtt meg balatoni vasútvonalak forgalma.

Szintén a 2019-es év nagy változása volt a jegyvásárlási szokások átalakulása. A MÁV app, mint önálló értékesítési csatorna előretörése összevethető azzal a növekedéssel, melyet az internetes jegyvásárlás, illetve ahhoz kapcsolódóan az e-vonatjegyek értek el. Tavaly közel 4,6 millió darab belföldi vasúti menetjegyet, bérletet és felárat vásároltak az utasok a MÁV alkalmazáson keresztül. Jellemző az applikáció népszerűségének növekedésére, hogy míg tavaly januárban 4,2 százalék volt a MÁV app aránya az eladott jegyek számából, addig decemberre ez 9,5 százalékra, azaz több mint a duplájára nőtt egy év alatt. Ezen belül az értékesített jegyek száma 2019 utolsó negyedévében megháromszorozódott az egy évvel korábbi adatokhoz képest.

további fejlesztéseknek köszönhetően, ez év első felétől lesz lehetőség menetjegyet váltani a felszállási állomástól a menetrend szerinti indulási idejénél később induló vonatra is az alkalmazáson keresztül.

Háttér-információk:

Magyarország és Erdély, kiemelten Székelyföld közötti átszállásmentes eljutást biztosító éjszakai vonat, a Budapestről Kolozsváron és Csíkszeredán keresztül Brassóba közlekedő Corona InterCity szolgáltatásfejlesztése több lépcsőben, 2020 végéig valósul meg. Első lépésként idén ősszel ebben a vonatban is közlekedtet a MÁV-START étkezőkocsit, valamint modernebb jármű állt forgalomba a vonatban. A 2019. december 15-i menetrendváltástól a hálókocsi is klimatizált, korszerűbb jármű lett. A vonat utasai a háló- és fekvőhelyes kocsikban reggelit is kapnak.

A Budapest és Bécs között közlekedő nemzetközi vonatok szolgáltatási színvonalának javítására jelentős hangsúlyt helyeztek. 2019 őszétől a bécsi EuroCity vonatokban már többségében frissen korszerűsített, megújult külső és belső megjelenésű ülőhelyes kocsik vannak. A járműállomány fejlesztésén túlmenően a fedélzeti szolgáltatásokat is javítja a MÁV-START: ebben a viszonylatban álltak forgalomba először az új koncepció alapján üzemeltetett étkezőkocsik. A kor követelményeinek megfelelő, az online megvásárolható elektronikus nemzetközi menetjegy bevezetése is ebben a viszonylatban várható 2020 tavaszán.

A MÁV-START minden évben, június közepétől szeptember elejéig közvetlen éjszakai vonatokat közlekedtet az Adria horvát és szlovén partszakaszának kedvelt üdülőhelyeire: Splitbe, Fiuméba és Koperbe. A vonatokról kedvező átszállási lehetőség adódik Pula és Trieszt felé is. A tengerpartra tartó éjszakai vonatok háló- és fekvőhelyes kocsikat is továbbítanak, így kényelmesen lehet utazni – ezeket a kocsikat egyre növekvő számban veszik igénybe. Az éjszakai kocsikban 2017-ben 14 700, 2018-ban 18 900 utas választotta a tengerhez jutáshoz a vasutat, majd 2019-re a növekedés folytatódott: a nyári szezon alatt csaknem 20 ezren utaztak így az Adriára.

Budapest, 2020. január 15.

MÁV Magyar Államvasutak Zrt.

KOMMUNIKÁCIÓS IGAZGATÓSÁG