Több mint egymilliárd forinttal nőtt a MÁV hálózati díjbevétele tavaly

2016. március 9. szerda, 08.58 / Utolsó módosítás: 2016. március 9. szerda, 09.04
Ösztönző elemekkel „csábítják” az árufuvarozókat a közútról a vasútra
Tehervonatok

Ismét jó évet zárt tavaly a MÁV a pályavasúti szolgáltatások területén. 91,5 milliárd forintra nőtt a nemzeti vasúttársaság hálózat-hozzáférési díjbevétele, amely így 1,2 milliárd forinttal haladja meg a 2014-es adatot. A magyar vasúton vonatokat közlekedtető 43 személy- és árufuvarozó vállalat szállítási teljesítménye 39 milliárd bruttótonna kilométer lett, amelyet a kis- és közepes fuvarozócégek erősödésével és a környezetbarát közlekedési módot támogató ösztönző elemekkel sikerült elérni.

Tavaly a magyar vasútvonalakra szerződéssel rendelkező cégek száma 37-ről 43-ra nőtt. Részben az új partnervállalatok piacra lépésének eredménye, hogy az elmúlt évben csaknem öt százalékkal, 44 milliárd forintra növekedett a MÁV pályavasúti alapszolgáltatásának díjbevétele a hálózat-hozzáférési bevételen belül. A vasúti fuvarozók többféle díjat fizetnek ugyanis az általuk megrendelt és igénybevett infrastruktúráért, így például alapszolgáltatásként a nyílt vasútvonalak használatáért, a jelző- és biztosítóberendezési szolgáltatásokért és a forgalom megszervezésért; járulékos szolgáltatásként pedig a megállás céljából igénybe vett állomásokért, a felsővezeték-hálózat és üzemanyag kutak használatáért, a mozdony- és kocsitárolásért. A járulékos díjakból is csaknem 40 milliárdos bevétele keletkezett a MÁV-nak, kiegészítő és egyéb szolgáltatások címén több mint 7 milliárd forint folyt be.

A hálózat-hozzáférési bevételt az árufuvarozó vasútvállalatok számára tavaly visszatérített mintegy 300 millió forintos teljesítményösztönző elem csökkentette. A nemzeti vasúttársaság ugyanis ezzel ösztönzi a fuvarozókat a menetvonalak minél korábbi megrendelésére, de azt is támogatja, ha a szállítmányozók a közút helyett a vasutat, mint környezetbarát közlekedési módot választják. Ez azt a célt szolgálja, hogy növeljék a vasúti áruszállítás versenyképességét más szállítási módokkal szemben, elősegítve a vasúti pályahálózat fenntartásának költséghatékonyságát, az áruforgalom átterelését a vasúti pályahálózatra és a közutak tehermentesítését.

TehervonatA MÁV nyílt hozzáférésű pályahálózatán közlekedő személy- és áruszállító vonatok 2015-ben összesen 39 milliárd bruttótonna kilométert teljesítettek. Ennek elérésében a közepes és a kisebb vállalkozásoknak fontos szerep jutott, mert bruttótonna kilométer teljesítményük 20 százalékkal növekedett. Így az árufuvarozási piac dinamikáját jelenleg ezek a cégek adják, emellett növelik a versenyt is.

A MÁV hálózatán kelet felöl nyugati irányba leginkább nyersanyagokat, vegyipari alapanyagokat, fémalapanyagokat, érceket, félkész- és késztermékeket, autóipari alkatrészeket és gázt fuvaroznak. Nyugatról keleti irányba pedig vegyipari termékek, autóipari késztermékek, élelmiszerek, konzervek, bútorok, mezőgazdasági gépek és üvegtermékek szállítása jellemző.

Budapest, 2016. március 9.

MÁV Magyar Államvasutak Zrt.

KOMMUNIKÁCIÓS IGAZGATÓSÁG