Megújul a 130 éves Kiskörei Tisza-híd

2017. december 19. kedd, 13.26 / Utolsó módosítás: 2017. december 19. kedd, 13.28

A MÁV Zrt. és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. együttműködésének keretében megújul Magyarország egyetlen vegyes használatú, közúti és vasúti átkelője, a Kiskörei Tisza-híd.

 

A Kál-Kápolna–Kisújszállás vasútvonalon a vasúti, valamint Heves és Pusztataskony között a közúti forgalmat bonyolító híd felújítására vonatkozó közbeszerezési eljárás megindítását Abádszalókon jelentette be Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója és Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója.

Dávid IlonaA sajtótájékoztatón Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója kiemelte, hogy a 130 évvel ezelőtt felavatott regionális jelentőségű vasúti és közúti híd műszaki állapota miatt a felújítása már elkerülhetetlenné vált, a rekonstrukció elmaradása esetén a hidat 3-4 éven belül ki kellene zárni a vasúti forgalomból. Bár a hídon áthaladó 102. számú vasútvonal nem része a transzeurópai közlekedési hálózatnak (TEN-T), a vonal nélkülözhetetlen a térségben élők, különösen az abádszalóki és kiskörei lakosok számára. 

Szilvai József AttilaSzilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója elmondta: a híd közúthálózatban betöltött szerepe és fontossága megkérdőjelezhetetlen, ugyanis Szolnok és Tiszafüred–Poroszló között nincs más közúti, állandó átkelési lehetőség. A beruházás azért is indokolt, hogy a gépjárművel közlekedők a következő évtizedekben is biztonságosan használhassák a 130 éves műtárgyat.

Szabó ZsoltSzabó Zsolt, a Heves megyei 3. számú választókerület országgyűlési képviselője hangsúlyozta:meggyőződéssel vallom, hogy a közlekedés minősége az életminőség egyik legfontosabb tartópillére, ezért hiszem, hogy a mostani beruházás valamennyi térségi polgár megelégedésére fog szolgálni. Bízom abban, hogy a most meginduló fejlesztés egy hosszú út állomása, amely egyúttal a 2010 utáni gazdaságpolitika és valamennyi állampolgár közös sikere”.

Dr. Fazekas SándorDr. Fazekas Sándor, Jász-Nagykun-Szolnok megye 3. számú választókerületének országgyűlési képviselője különösen fontosnak nevezte, hogy a Kiskörei Tisza-híd helyreállítása példaértékű összefogás eredménye. Hozzátette: „komoly előkészítő munka áll mögöttünk, amiért elismerés illeti a MÁV és a Magyar Közút munkatársait”. Mint azt Fazekas Sándor elmondta, ez a híd az egyetlen olyan folyami hidunk, amelyik közös vasúti-közúti pályán vegyes forgalmat bonyolít le. Felújítása a teher- és személyszállítás mellett a térségbe érkező turizmusnak is további lendületet adhat. A jó közlekedés kiépítése vállalkozások betelepülését segítheti elő a térségbe, a helyi vállalkozásoknak és gazdasági szereplőknek pedig újabb piaci nyitást tesz lehetővé. A szállítási útvonalak rövidülése miatt fejlődhetnek a térségi mezőgazdasági kisüzemek, gazdaságok.

A Heves és Jász-Nagykun-Szolnok megye határán folyó Tisza felett átívelő, váltakozó irányú forgalmat bonyolító hídon jelenleg 6 vonatpár közlekedik, amelyen naponta 400-500 utas utazik főként munkába, iskolába. A hídon át közlekedő járatokon a Tisza-tóhoz érkező nyaralók is előszeretettel utaznak, ezért turisztikai szempontból is fontos a vasúti átkelő.

A további állapotromlás és a vasúti forgalom végleges kizárásának megelőzésére a MÁV Zrt. és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. együttműködési megállapodás keretében biztosít forrást a híd felújítási és karbantartási munkáira. A részleges rekonstrukcióval a híd élettartama, üzemben tartásának ideje legalább 10-15 évvel meghosszabbítható.

A korszerűsítés kiterjed egyebek között szerkezeti elem cseréjére, a vasbeton közúti pályalemez és vasúti pálya felújítására, sín- és közúti dilatációs szerkezetek beépítésére és javítására, a korrózióvédelmi bevonat helyreállítására, valamint a hídhoz csatlakozó közút útburkolatának, útpadkájának és vezetőkorlátjának felújítására. A beavatkozás eredményeként megszűnik a vasúti forgalomban bevezetett 20 km/h-ás sebességkorlátozás, a megengedett sebesség 40 km/órára változik.

A felújítási munkálatok várhatóan 2018 júniusában teljes vágány- és útzár mellett kezdődnek meg. A közösségi közlekedés biztosításáról a terelőút kijelöléséről folynak az egyeztetések az érintett társaságok és az illetékes minisztérium bevonásával.

 

Háttér információk:

A folyó két partja közötti vasúti és közúti összeköttetést biztosító, eredetileg fa szerkezetű, 780 méteres hidat 1887-ben avatták fel, majd részleges újjáépítése során főbb elemeit vasszerkezetre cserélték 1906-ban. A híd az első- és második világháborúban is megrongálódott. Az eredetileg vasúti pályás híd 1958-ban váltakozó irányú közúti forgalmat biztosító hídelemmel bővült. A hídon utoljára 1972 és 1976 között végeztek szerkezeti felújításokat. A korábbi átépítések következtében a híd hossza 589 méterre rövidült.

Az idős hídszerkezetben olyan előrehaladott korróziós folyamatok alakultak ki, melyek a vasúti forgalom esetében 2007. október 1-jétől 18 tonnás tengelyterhelés- és 20 km/h-ás sebességkorlátozás bevezetését indokolták. A közúti forgalomban 20 tonnás összsúly-korlátozás és 40 km/h-ás sebességkorlátozás van érvényben. 

 

Budapest, 2017. december 19.
MÁV Magyar Államvasutak Zrt.

KOMMUNIKÁCIÓS IGAZGATÓSÁG