Megújítja a MÁV a kisvárdai vasútállomást és környezetét

2016. július 11. hétfő, 15.11 / Utolsó módosítás: 2016. július 11. hétfő, 15.11
Akadálymentesített gyalogos-kerékpáros aluljáró, magas peron és P+R is épül
Kisvárdai felújítás látványterve

A kisvárdai vasutasnapi Juliális ünnepséghez időzítve mutatta be a nemzeti vasúttársaság a helyi vasútállomás komplex felújításának terveit. A MÁV októbertől három ütemben P+R és B+R parkolókat, akadálymentesített gyalogos-kerékpáros aluljárót, továbbá új magas peront épít, felújítja a vágányhálózatot és a biztosítóberendezést, modernizálja a hangos és vizuális utas-tájékoztató rendszert, renoválja az 1873-ban készült régi állomásépületet és a környezetét is. Utóbbi terület rendezésébe az önkormányzat is bekapcsolódik.

Kisvárdai felújítás látványterveA Budapest–Szolnok–Debrecen–Záhony vasútvonalat, így a kisvárdai állomást is 1970-re villamosították, és elsősorban a teherforgalom igényei szerint újították fel. Az utasok biztonságát és kényelmét szolgáló emelt peronok, aluljárók építése akkor kimaradt a jelentős vonatforgalom ellenére. Mivel a vasút kettévágja a települést, ezért sokan – életveszélyes módon – a síneken keresztül közelítik meg az állomásépületet és a peronokat. A MÁV elsődleges célja a három ütemre felosztott beruházással az, hogy csökkentse, illetve megelőzze a – nem ritkán halálos kimenetelű – vasúti baleseteket, ezért a biztonságos átjutás érdekében gyalogos-kerékpáros aluljárót épít. A szolgáltatási színvonal emeléseként pedig felújítja, modernizálja az évente 320 ezer utast fogadó állomást és környezetét.

Leghamarabb, az első ütemben a 36 plusz két akadálymentes férőhelyű parkoló és a bekötőút készül el. A kivitelezés már idén októberben elindul. Ezután 2017-ben kezdődhet el a második ütem és 2018 végére fejeződhet be a gyalogos-kerékpáros aluljáró és a tetővel ellátott magas peron kiépítése. A Bocskai István és Temesvári utca vonalában, a vágányok alatt átvezetendő aluljárónak nagy szerepe lesz a vágányokon való átkelésből eredő balesetveszélyes helyzetek csökkentésében és megelőzésében. Az aluljáró alkalmas lesz a mozgáskorlátozottak kényelmes és biztonságos közlekedésére is, rámpák és liftek biztosítják az egyenlő esélyű hozzáférést. A háromszáz méter hosszú peron az állomásépülettől peronaluljárón, a peron végén pedig gyalogos-kerékpáros aluljárón keresztül lesz megközelíthető. Ugyancsak a második ütemben újítják fel a vágányhálózatot a személy- és teherforgalom menetrendszerűségének biztosítása érdekében.

Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter és Dávid Ilona elnök-vezérigazgató leleplezi a felújítást bemutató táblátA harmadik fázisban kerül sor az 1873-ban elkészült régi épület teljes felújítására, hogy az méltó legyen Kisvárda város hagyományos eklektikus építészeti értékeihez. A földszinten korszerű, akadálymentesített utasforgalmi tereket alakítanak ki csarnokkal, pénztárral, kávézóval és mosdóval. A vasutas dolgozók munkaterei is megújulnak. A hatvanas évekbeli felvételi épületet lebontják, a helyén igényes parkot és figyelemfelkeltő, egyedi állomási előtetőt hoznak létre. A kivitelezés a tervezési és engedélyezési eljárások után, 2017 végén indulhat. Mindezzel párhuzamosan a MÁV modernizálja a hangos és vizuális utas-tájékoztató rendszert, valamint új biztosítóberendezést is telepít.

A kisvárdai önkormányzattal és a közútkezelővel egyeztetett koncepcióban szerepel még 80 férőhelyes P+R és számos fedett B+R parkoló létesítése. A tervek alapján a volánpályaudvar felől érkező utasokat a későbbi intermodális csomóponthoz illeszkedő állomási előtető fogadja. A 16 ezres járásközpontba gyalogosan, kerékpárral, autóval, illetve busszal vagy vonattal érkező utazókat könnyen átlátható, korszerű elrendezésű, akadálymentes és egyedi vasútállomás fogadja pár éven belül.

Háttér-információk:

Kisvárdai felújítás látványterveA kisvárdai állomáson jelentős vonatforgalmat kezelnek: 2016 első félévében 630 vagon érkezett vagy indult útnak több mint 20 ezer tonna áruval megrakodva. Főként szénnel, ércekkel, acéllal, szilíciummal, sóval, fával, cementtel, sóderrel, szénhidrogénekkel, valamint terményekkel, például kukoricával és szójával rakott kocsik gördülnek a síneken Kisvárdánál. Az állomáson megfordulók száma is folyamatosan növekszik; a 2010-es 250 ezerről tavaly már 320 ezer fölé emelkedett az utasszám. A Kisvárdát Európa vasúti vérkeringéséhez csatoló Budapest–Szolnok–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony vonal a 6-os számú, Mediterrán Árufuvarozási Korridor (RFC 6) és az 5-ös Transzeurópai Közlekedési Folyosó (TEN-T) fontos szakasza, ugyanis ezen halad Nyugat-Európa és Ukrajna, Oroszország, valamint a távol-keleti országok közötti vasúti személy- és áruforgalom egy része.

A MÁV a saját és az Európai Unió által nyújtott forrásokból nemcsak a járműállomány, hanem a vasútállomások és megállóhelyek szolgáltatási színvonalának emelésére is törekszik. (Rövid áttekintés az állomásokat érintő felújítási projektekről – a teljesség igénye nélkül).

Tavaly nyáron a MÁV saját forrásából újult meg Gyál felső megálló, ősszel pedig átadták az uniós támogatásból, műemlékjelleggel felújított pécsi vasútállomást. Hamarosan birtokba vehetik az utasok a modernizált balatonszentgyörgyi állomást is. Jövő év elejétől üzemelhet ismét a renovált kaposvári műemléki vasútállomás és a keszthelyi, miközben folyamatban van a balatonfüredi átépítése is. Nemsokára elkezdődhet a tapolcai felvételi épület műemléki igényű felújítása. Kőbánya-Kispest állomás, Kőbánya alsó és Zugló megállóhelyek utasforgalmi tereinek korszerűsítése 2018 második felében indulhat. A MÁV saját forrásból Karcag, Kisújszállás, Püspökladány és Baja állomásépületeinek rekonstrukcióját is tervezi a következő három évben.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. is számos, Európai Unió által támogatott pálya és állomás-felújítást kezdeményezett, illetve vezényel(t). Többek között folyamatban van a székesfehérvári állomás teljes modernizációja. A dél-balatoni vonal rekonstrukciójának első fázisában a Lepsény–Szántód szakasszal végeztek tavaly. A Szántód-Kőröshegy és Balatonszentgyörgy közötti, 53 kilométer hosszú szakasz fejlesztése is zajlik már. Hamarosan kezdődhet a Kaposvár–Fonyód vasútvonal korszerűsítése. Június elején fejeződött be a műemléki védettség alatt álló békéscsabai vasútállomás épületének, pályahálózatának és környékének teljes felújítása. 2015 őszén ért véget a Szolnok–Szajol–Püspökladány szakasz átépítése. A csaknem 70 kilométer hosszú vasúti pályán korszerű biztosítóberendezéseket telepítettek, öt állomáson peronaluljárókat építettek, a vonal mentén közúti alul- és felüljárók készültek. Szintén a NIF irányításával 2014 végéig Békéscsaba–Murony közbeeső állomásain – Csárdaszálláson, Mezőberényben, Muronyban – biztonságos és akadálymentesített magas peronok épültek. A vasútfejlesztésnek köszönhetően Csárdaszállás és Mezőberény felújított, míg Murony teljesen új állomásépületet kapott. 2013-14-ben újították fel a váci állomást. 2013-ra a Kelenföld-Székesfehérvár szakasz pályarekonstrukciója során több megállóhelyet is építettek, felújítottak: például a kelenföldi, tárnoki és nagytétényi állomásokat, az albertfalvai, budafoki, az Érd alsó és a tétényligeti, valamint több velencei-tavi megállóhelyet, új megállóhely pedig a Kastélypark.

Kisvárda, 2016. július 9. 

MÁV Magyar Államvasutak Zrt.

KOMMUNIKÁCIÓS IGAZGATÓSÁG