Mindenekelőtt lényeges tényező, hogy Magyarország 2017-es vasúti személyszállítását már nem lehet megítélni egy vitatható forrású és metodikájú, 2012-2014-es adatokkal dolgozó tanulmányból. Tekintve, hogy az utasok számára jól érzékelhető fejlődésen ment át a vasúttársaság az elmúlt néhány évben, köszönhetően a vasúti pálya- és járműfelújításoknak, a modern motorvonat beszerzéseknek, a menetrendszerűség növekedésének, a szolgáltatási színvonal emelésére irányuló hatékony intézkedéseknek és a MÁV pénzügyi, gazdálkodási rendbe tételének. A fejlesztésekkel jó irányba halad a vasútvállalat, azt az is bizonyítja, hogy 2016-ban több mint 3 millióval emelkedett a belföldi vonatok utasszáma.
Érzékeltetve a fentieket - ellenőrzött forrásokból, illetve utas-elégedettségi felmérésekből származó - friss adatbázisokat állítottunk össze a Portfolio.hu oldalon megjelent cikk egyes pontjainak cáfolataként.
1. és 2. pont - 2014-ben a pontossági menetrendszerűség az elővárosi és regionális vonatok esetében 87,46% volt az anyagban szereplő 78%-kal szemben.
Az adatok a 2012 óta létező MÁV PÁVA (Pályavasúti Adattárház) informatikai rendszerből származnak. Ez automatikusan készít naponta riportot a vonatok közlekedésének jellemzőiről. Az alábbi statisztikában az elővárosi és regionális vonatok szerepelnek vonattípusok alapján. Itt jegyezzük meg, hogy a MÁV hálózatán vannak 100 km feletti elővárosi vonatok is (pl. Budapest–Győr). Hangsúlyozzuk, hogy 2016-ban az elővárosi és regionális járatok pontossági mérőszáma, azaz menetrendszerűsége már 92,35%, az összes vonat menetrendszerűsége 90,72% volt. Az adatokból az is jól látható, hogy 2016-ra a pályafelújításoknak és a korszerű motorvonatflotta bővítésének köszönhetően jelentős javulás tapasztalható a vonatok menetrendszerűségében.
|
Pontos vonatok |
Leközlekedett vonatok |
Pontossági |
||||
|
Budapest |
regionális |
előváros |
Budapest |
regionális |
előváros |
előváros |
2012 |
183658 |
454706 |
638 364 |
231227 |
510695 |
741 922 |
86,04% |
2013 |
171721 |
421633 |
593 354 |
220890 |
485627 |
706 517 |
83,98% |
2014 |
211962 |
429064 |
641 026 |
250422 |
482529 |
732 951 |
87,46% |
2015 |
215602 |
424761 |
640 363 |
251387 |
480038 |
731 425 |
87,55% |
2016 |
237318 |
441810 |
679 128 |
263719 |
471634 |
735 353 |
92,35% |
A külföldi vasúttársaságok honlapján megtalálható adatok szerint pl. Svájcban 2015-ben 87,8%, Belgiumban pedig 89%-os volt a menetrendszerűség, amely nem tér el nagy mértékben a 85,55%-os magyar mutatószámtól. Magyarország Európában a középmezőnyben foglal helyet.
A nemzetközi összehasonlítás megkönnyítése érdekében ide másoltuk a külföldi vasúttársaságok menetrendszerűségi adatait bemutató linkeket.
- SBB (Svájc): http://www.sbb.ch/sbb-konzern/ueber-die-sbb/zahlen-und-fakten/puenktlichkeit-und-sicherheit.html
- SNCB (Belgium): https://www.infrabel.be/en/about/punctuality/reports/2015/1
- DB (Németország): https://www.bahn.de/p/view/service/auskunft/puenktlichkeit_personenverkehr.shtml
- SNCF (Franciaország): http://www.sncf.com/en/transparency/on-time-performance-data
- Trenitalia (Olaszország): http://www.trenitalia.com/cms-file/allegati/trenitalia2014_en/Relazione-sulla-qualit%C3%A0-dei-servizi-2015-ENG.pdf
- ZSSK (Szlovákia): http://www.slovakrail.sk/uploads/tx_main/2016/02/19/Sprava_o_kvalite_sluzieb_ZSSK_za_rok_2014.pdf
- NS (Hollandia): http://www.nsjaarverslag.nl/FbContent.ashx/pub_1000/Downloads/NS-annual-report-2015.pdf
- ÖBB (Ausztria): http://www.oebb.at/de/rechtliches/puenktlichkeit-oesterreich
A legnagyobb késések jellemzően a szélsőséges időjárás okozta műszaki hiba (pl. fakidőlés, felsővezeték szakadás), a vasúti útátjárókban előforduló balesetek (KRESZ szabály megsértése), illetve a gázolások (öngyilkosság vagy tiltott helyen átkelés) miatt történnek. Az ilyenkor szükséges műszaki mentés, illetve helyszínelés ugyanis több óráig is elhúzódhat. Ráadásul ilyen esetekben a forgalmas vonalakon nem csak az érintett járat, hanem – a probléma felszámolásáig, az akadály elhárításáig – az azt követő összes vonat késést szenved, és a menetrend helyreállítása is több órát vesz igénybe. Komoly logisztikát és szervezést igényel a szerelvényfordulók megoldása, továbbá szükség esetén vonatpótló buszok biztosítása is. Nemzetközi járatoknál pedig gyakran előfordul, hogy már a szomszédos országból késve érkezik a szerelvény, így értelemszerűen mi is csak késéssel tudjuk továbbítani.
3. pont – A táblázat alapján a lemondott (törölt) regionális és elővárosi vonatok aránya 2014-ben a cikkben szereplő 11,5%-os adat helyett 0,54% volt. Az elmúlt 6 évben 2015-ben volt a legmagasabb ez az arány (0,68%), de ez is nagy mértékben elmarad a cikk által említettől. Viszont 2016-ra 0,37%-ra csökkent a lemondott vonatok aránya.
|
Lemondott vonatok darabszáma |
Megrendelt vonatok darabszáma |
Lemondott vonatok aránya |
||||
|
Budapest |
regionális |
előváros |
Budapest |
regionális |
előváros |
előváros |
2012 |
2 065 |
1 647 |
3 712 |
232 630 |
512 205 |
744 835 |
0,50% |
2013 |
1 504 |
1 716 |
3 220 |
222 008 |
486 750 |
708 758 |
0,45% |
2014 |
1 498 |
2 498 |
3 996 |
251 371 |
484 481 |
735 852 |
0,54% |
2015 |
3 386 |
1 622 |
5 008 |
253 638 |
481 229 |
734 867 |
0,68% |
2016 |
1 745 |
954 |
2 699 |
264 648 |
472 379 |
737 027 |
0,37% |
4. pont – „A vasúti utazásról általában az utasok 50%-a, míg az állomások állapotáról az utasok 40%-a van pozitív véleménnyel, ami európai szinten gyenge eredménynek tekinthető.”
Két felmérésünk volt ebben a témában, 2014-ben a Szocio-Gráf Piac- és Közvélemény-kutató Intézet, 2016-ban pedig az Inspira Research Piackutató és Tanácsadó cég végezte. 2014-ben az utasok 55,2%-a, 2016-ban 64,5%-a értékelte 4-esre (elégedett) vagy 5-ösre (nagyon elégedett) összességében a MÁV-START szolgáltatásait.
Részletezve néhány értékelés 2016-ból (Mennyire elégedett az adott körülménnyel 100 fokozatú skálán?):
- Kocsik üléseinek kényelme: 75,6
- Vonatok érkezési, indulási pontossága: 71,1
- Kocsik hűtése, fűtése: 71,5
- Peronok tisztasága: 70,5
- Az ülések tisztasága: 70,3
- Az ablakok tisztasága: 65,5
- Pályaudvari mellékhelyiségek tisztasága: 55,2
- A kocsikban levő mellékhelyiségek tisztasága: 53,1
5. és 6. pont – „Vásárlóerő-paritással kiigazítva Magyarországon 10 centet kell fizetni egy 1 kilométernyi vasúti utazásért.”
„Az árviszonyokról valósabb képet adnak a távolsági tarifák, mivel számos helyen külön díjszabás vonatkozik az agglomerációs járatokra. Itt Magyarország a tizenharmadik helyet foglalja el a 26 ország között, a 14 centes (vásárlóerő-paritással kiigazított) kilométerenkénti viteldíj.”
Mindenekelőtt szeretnénk hangsúlyozni, hogy Magyarországon 6 éve nem emelkedtek a jegyárak, sőt egyes regionális viszonylatokon csökkentek. Emellett a 2016. I-XI. havi adatok alapján utasaink 56%-a valamilyen kedvezménnyel utazott (a kedvezmény mértéke 33%-tól 100%-ig terjed, pl. 65 év felett, illetve 6 év alatt ingyenes a menetjegy), azaz ha ezen tényezők figyelembevételével kalkulálunk, akkor Magyarországon az utasok 100 kilométer alatt vásárlóerő-paritáson átlagosan 5,3 eurocentet, távolsági utazásban pedig felárral együtt 4,5-7,3 eurocentet fizetnek a cikkben szereplő 10 centtel szemben. Magyarországon egyébként a díjszámítás degresszív, vagyis minél messzebbre utazik valaki, annál kisebb az 1 kilométerre eső díj. Tehát eleve nem lehetséges, hogy a távolsági utazás annyival drágább legyen, mint azt a cikkben írják.
Kedvezmény |
Arány a belföldi utasok esetében |
Teljes árú menetjegy |
15,0% |
Dolgozó bérlet |
29,4% |
Teljes árú összesen: |
44,4% |
33%-os kedvezményű menetjegy |
2,9% |
50%-os kedvezményű menetjegy |
14,3% |
90%-os kedvezményű menetjegy |
4,1% |
Tanuló bérlet (90%-os kedvezmény) |
27,0% |
Díjmentes (65 év feletti, 6 év alatti, becslés) |
7,3% |
MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság