A MÁV bemutatja: a ŠKODA ROOMSTER, amely 25-ször „kerülte meg a Földet”

2017. november 3. péntek, 11.07
Ezt még a taxisok is megirigyelnék!
FLIRT vs ROOMSTER

Öt és fél év alatt csaknem egymillió kilométert tettek meg egy Škoda Roomsterrel a MÁV pécsi vasútbiztonsági járőrei. A jármű tartóssága elképesztő: az 1,4 literes szívómotoros egyterűnek nem volt jelentősebb műszaki hibája; persze, ehhez szükség volt a hozzáértő gondoskodásra és az előírások szerinti, rendszeres szervizelésre is. A MÁV berkein belül már legendássá vált egymilliós Roomster „összeállt” egy közös fotózásra napjaink kedvelt, FLIRT típusú motorvonatával.

Stadler FLIRT a Roomsterből szemlélveA cseh, német és svájci járműgyártás két remek alkotása randevúzott egy fotózás erejéig a MÁV-START istvántelki főműhelyének vágányainál. A szokatlan találkozás apropóját az adta, hogy egy MÁV-os szolgálati járműveként futó Škoda Roomster hamarosan eléri az egymillió megtett kilométert. A cseh-német gyártmány mellé a svájci mérnöki csúcsteljesítményt megtestesítő, Stadler FLIRT motorvonatot vonultatta fel a vasútvállalat. A FLIRT sem szerénykedhet, mert alig több mint két év alatt félmillió kilométert „zakatolt”. Az európai vasutak közül egyébként a MÁV-START rendelkezik a legnagyobb egységes, 123 darabos flottával ebből a motorvonattípusból. A modern, ergonomikus, 160-as tempóra is képes, áram-visszatáplálós motorvonatok látják el Budapest elővárosi forgalmának nagy részét, emellett egyes távolsági viszonylatokon is menetrend szerint járnak, így nemcsak a Budapest elővárosában utazók, de a Balaton déli partján vagy Győr, Eger, Békéscsaba, Záhony, Kelebia felé vonatozók is jól ismerhetik őket.

A Škoda egyterű modelljét 2012 februárjában vette át a MÁV a Porsche Lízingtől, több mint negyven másik Roomsterrel együtt. Az autót a vasúttársaság pécsi biztonsági főigazgatósága kapta, ahol azóta majdnem elérte az egymilliót (egész pontosan a 997882-t), de nem árban, hanem futásteljesítményben, azaz kilométerben mérve. Ez nagyjából annyi, mintha a Roomster 25-ször kerülte volna meg a Földet az egyenlítő körül. A vasútbiztonsági járőrök nem merészkedtek az egyenlítőig, ugyanakkor tény, hogy nem ismernek lehetetlen küldetést: naponta átlagosan 500-600 kilométert tekertek az autó számlálójába, főként Dél-Magyarországon; a pécsi telephelyről indultak például Paks és Kaposvár térségében végzett ellenőrző körutakra, és a Balaton déli partján is gyakran megfordultak.

Közel az egymillió kilométerhezA gyártó által előírt szervizperiódusok és az olajcserék szigorú betartásán, a törődésen, illetve a gondos karbantartáson kívül az 1400 köbcentis, 16 szelepes benzinmotor élettartamára kedvező hatással volt, hogy – az indulásokat követő rövid felmelegedést leszámítva – szinte egész nap üzemmeleg állapotban használták az autót. A járőrautó képes volt megfelelni a különböző vezetési stílusoknak is, ugyanis műszakonként változó személyzet vezette. Ennek ellenére sem keletkezett jelentősebb műszaki hiba a kocsiban.

A MÁV hatékony és takarékos gazdálkodása, valamint a gépkocsi ár-érték aránya szempontjából a márka- és típusválasztás tökéletesnek bizonyult. A járőrök elmondása szerint a Roomster kisigényű, strapabíró jármű. A felszereltség nem tartalmaz sok extrát, csak a két első ablak elektromos, ezenkívül manuális klíma gondoskodik a friss levegőről és a hűtésről. A rengeteg tárolórekesz és – a Roomster rövid, 4,2 méteres hossza ellenére is – tágas, 477 literes csomagtartó viszont hasznosnak bizonyult a járőrözésekhez. Intenzív használat mellett sem fogyasztott többet száz kilométeren 6,8–8,4 liternél (útvonaltól, illetve a téli, nyári időszaktól függően).

A FLIRT és a ROOMSTERBátran mondhatjuk, hogy ez a Roomster akár a milliós össztáv kétharmadát is letagadhatná. A fehér karosszériaelemek és a lökhárítók épek, töréshiba nem csúfítja, csak elöl található pár festéklepattogzás. A hibalistán csak apróságokat lehet felsorolni; a kormánykerék simára kopásán, a celluxszal körbetekert, széttöredezett váltógombon és egy csálén álló szellőzőrostélyon kívül más nem nagyon utal az óriási futásteljesítményre. Minden más a típus tartósságát bizonyítja.

A gondos karbantartás, a felelősségteljes és hozzáértő használat miatt a MÁV nincs híján nagy futásteljesítményű járműveknek: egy Škoda Fabia például több mint 550 ezer, két Opel Astra pedig 700 ezer, illetve 650 ezer kilométert tett meg. A 9-10 éve forgalomba állított FLIRT motorvonatok esetében a kétmilliós futásteljesítmény sem ritka, de – mint említettük – a fotózáson megjelent FLIRT is túl van már az 500 ezer kilométeren, és ennek bizony semmi nyoma nincs, sem külső, sem belső állapotát tekintve.

A vasutasok által eddig használt, egymillió kilométeres Roomster jövőjét illetően nem kétséges, hogy a Škodák jó hírnevét fogja erősíteni. A jármű története azonban máshol folytatódik: a legendás egyterű hamarosan visszakerül a márka magyarországi képviseletéhez.

Budapest, 2017. november 3.

MÁV Magyar Államvasutak Zrt.

KOMMUNIKÁCIÓS IGAZGATÓSÁG