Június 10. – országos kampánynap a vasútátjárós balesetek megelőzéséért

2016. június 10. péntek, 06.04
Tavaly kevesebb volt a baleset, idén a szám további csökkentése a cél

Országszerte 46 vasúti-közúti átjáróban végez ellenőrzéseket a MÁV és a rendőrség pénteken. A szervezők a „Cselekedj biztonságosan a vasúti átjárókban” című, 2009 óta évente megtartott Nemzetközi Útátjárós Biztonsági Kampány apropóján hívják fel ismét a közúton közlekedők figyelmét a szintbeli kereszteződéseken való áthaladás szabályaira. Többek között a kampánynak és a szigorított ellenőrzéseknek köszönhetően 2014-hez képest tavaly az átjárókban 10 százalékkal kevesebb – összesen 66 – baleset történt. A balesetek majd’ mindegyikét az okozza, hogy a közlekedők túlbecsülik saját képességeiket, megpróbálnak átérni még a vonat előtt, esetleg egy pillanatra kihagy a figyelmük. A kampány részeként az egri vasútállomáson középiskolásoknak tart rendhagyó baleset-megelőzési órát a MÁV és a Heves Megyei Rendőr-főkapitányság.

A MÁV kiemelt feladatának tekinti, hogy mindent megtegyen a vasúti átjárókban bekövetkező közlekedési balesetek megelőzése, illetve számának csökkentése érdekében. Éppen ezért az útátjárós fejlesztések mellett a rendőrséggel közösen minden évben nagy erőfeszítéseket tesz, többször is közös akcióval hívja fel a közúton közlekedők figyelmét: egyetlen sérülés vagy haláleset is sok, hiszen odafigyeléssel minden vasúti átjárós baleset elkerülhető. Tudatosítani kívánják, hogy rendkívül veszélyes, ha a közlekedők a KRESZ-szabályokat megszegik, az előírások ugyanis megkövetelik, hogy csak a kijelölt átjárókat használják, és azokat is fokozott óvatossággal közelítsék meg.

Az útátjárós balesetek megelőzése nemcsak vasúti és közúti, hanem társadalmi és gazdasági érdek is, hiszen a személyes tragédiák mellett a baleseteknek egyéb jelentős következményei vannak. Felborul az ütemes menetrend, így több ezer utas napi programja, a hatósági helyszínelés alatt vonatok sokasága késik vagy marad el, a vasúton szállító vállalkozások pedig gazdasági károkat szenvedhetnek el.

Az útátjárós balesetek hátterében száz százalékban  az autóvezetők figyelmetlensége, a KRESZ előírásainak megszegése áll. A legtöbb vasúti átjárós balesetet a gyorshajtás, az agresszív vezetési stílus, a vasúti fényjelző tilos jelzésének figyelmen kívül hagyása, a vezetés közbeni telefonálás okozza. Gyakran tapasztalható, hogy a gépjárművezetők nem néznek körül az átjáróba történő behajtás előtt. Sokan pedig túlbecsülik saját képességeiket, vagy rosszul mérik fel a vonat távolságát és sebességét, ezért azt hiszik, hogy még időben átérnek a síneken. Kiemelt veszélynek vannak kitéve azok a gondatlan kerékpárosok és gyalogosok, akik anélkül haladnak át a kereszteződéseken, hogy körülnéznének. Több esetben is az átjáróban haladó vonat oldalának ütköztek közúti járművel, ami a gépjárművezetők figyelmetlenségét, rossz közlekedési morálját mutatja. Vasúti berendezés meghibásodásából eredő baleset hat éve nem történt.

A vasúttársaság nem csak kampánnyal, hanem fejlesztésekkel is küzd a balesetek megelőzéséért. Az „Érj haza biztonságban!” mottójú országos program – európai uniós forrásként igénybe vett 5,8 milliárd forintból – is a vasúti közlekedés baleseti kockázatainak csökkentését szolgálja. A sorompófejlesztés keretében elsősorban azokon a helyszíneken kerül(t) sor sorompók, félsorompók telepítésére, illetve a meglévő biztosítási rendszerek korszerűsítésére, kiegészítésére, ahol voltak már balesetek. A teljes projektben három év alatt mintegy 170 vasúti átjáró biztosítottsága javul sorompókorszerűsítéssel, fény- és félsorompók, jobb észlelhetőséget nyújtó LED fényforrások beépítésével. Összesen 44 szintbeli kereszteződésben fejeződött be  a sorompókorszerűsítés tavaly év végéig.

Csökkent a balesetek száma, de még mindig sok!

Az útátjárókban tavaly összesen 66 baleset történt, ami 7-tel kevesebb, mint 2014-ben. A személyi sérüléssel járó esetek száma 2014-hez viszonyítva 35-ről 32-re csökkent: 16 balesetben halt meg a gépjármű vezetője vagy utasa, 16 pedig sérüléssel járt. 14 vonaton utazó utas és 36 gépjárműben utazó személy sérült meg, nyolc gyalogos és egy kerékpáros szenvedett balesetet útátjáróban.

Az országosan csaknem 5500 vasúti-közúti átjáróból 16 sorompóval nem biztosítottban és 50 sorompóval (30 fénysorompóval, 20 fény- és félsorompóval) biztosított átjáróban történt szerencsétlenség. Arányaiban közel ugyanannyi baleset jut a félsorompós átjárókra, mint a fénysorompóval ellátottakra.

Az egri vasútállomáson középiskolásokat vesz célba a kampány

A MÁV a Heves Megyei Rendőr-főkapitánysággal közösen rendhagyó baleset-megelőzési kampánynapot tart pénteken, az egri vasútállomáson több középiskolai osztálynak. Köztük olyan tanulóknak is, akik naponta az állomás közforgalom elől elzárt üzemi területén, a síneken keresztül rövidítik le az iskolába vezető utat, ezzel veszélyeztetve saját életüket. Az ehhez hasonló tiltott szituációkon kívül beszélnek arról is, hogy miért nem szabad leszállni mozgó vonatról; miért kell a peronok elsodrási határán kívül tartózkodni; illetve miért életveszélyes felmászni a vagonok tetejére vagy a 25 ezer volt feszültségű felsővezeték tartóoszlopára. A videós bemutatóval illusztrált rendhagyó tanóra anyagából nem maradnak ki a vasúti átjárók megközelítéseinek KRESZ-szabályai sem, mivel a diákok egy részének jogosítványa is lehet már (vagy lesz pár éven belül), de gyalogosként vagy kerékpárosként is fontos felhívni a figyelmüket a követendő magatartásra az átjárókon való áthaladáskor. Jövő héten a szerencsi és a miskolci Tiszai pályaudvaron folytatódik a baleset-megelőzési tanórák sora.

Az ellenőrzött vasúti-közúti átjárók listája*
Budapest, Kőér u.
Budapest, Elem u.
Cegléd, Külső Kátai u.
Nagykáta-Tápiószele vonalsz. - 31 sz. út
Komárom-Ács vonalsz. - 1 sz. főút
Almásfüzítő-Komárom vonalsz. - 1 sz. főút
Debrecen, Sámsoni u.
Debrecen, GÖCS átjáró
Debrecen, Vértesi u.
Debrecen, Hajdúszováti út.
Püspökladány, Farkasszigeti út.
Kaba-Nádudvar, 4 sz. főút
Báránd-Sáp vonalsz. - 42 sz. főút
Nyíregyháza, Tokaji út
Nyíregyháza-Sóstóhegy, Kótaji út.
Nyíregyháza-Sóstóhegy, Korányi u.
Szerencs, Kandó K. út
Miskolc, Pfaff F. u.
Nyékládháza, Táncsics u.
Nyékládháza, Petőfi u.
Eger, Sas u.
Eger, 2504 sz. út Vécsevölgy út
Forró-Encs - 39. sz. főút
Záhony-Tuzsér - 4145 sz. út
Tuzsér, Márta u.
Kisvárda-Fényeslitke, 4145 sz. út
Kisvárda, Margaréta u.
Vásárosnamény, Kossuth u.
Vásárosnamény-Mátészalka - 41 sz. út
Nagykanizsa, Csengery u.
Szabadegyháza, 62 sz. út
Simontornya, 64 sz. út
Fonyód, 7 sz. út
Sásd, 611 sz. út
Jánosháza, 8 sz. út
Pakod, Fő u.
Külsővat, 834 sz. út
Balatonfüred, Ady E. út
Kecskemét, Mártírok útja
Kiskunfélegyháza, Rákóczi u.
Kiskunhalas-Újfehértó, 53 sz. út
Békéscsaba, 4433 sz. út
Békéscsaba, Kereki út
Orosháza-Székkutas vonal, orosházi önkorm. út
Szeged, Szabadkai u.
Szentes-Szegvár, Vásárhelyi u.

* Az ellenőrzések nem egész naposak, reggeltől délutánig változó időpontokban, néhány órán keresztül tartanak.

Budapest, 2016. június 10. 

MÁV Magyar Államvasutak Zrt.

KOMMUNIKÁCIÓS IGAZGATÓSÁG